15.7 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSportAtletismMaria Pillat-Brates, o Doamna din interbelic

Maria Pillat-Brates, o Doamna din interbelic

De curand s-a lansat, la Institutul Cultural Roman, albumul dedicat pictoritei Maria Pillat-Brates, intitulat “Pictura si Reverie”.
Beneficiind de conditii grafice de exceptie, obisnuite la “Universalia” unde a fost editat in editie bilingva, romana si engleza, albumul este o generoasa si plina de iubire opera a nepoatei artistei, prof. Monica Pillat, alaturi de care s-a aflat, prin redactarea unor capitole si editoarea, poeta Doina Uricariu. Cele doua autoare au lucrat, parca, pe intrecute, la construirea, pe baza unei aprofundate munci de cercetare, a portretului celei ce i-a fost tovarasa de viata poetului Ion Pillat, Maria Pillat-Brates, o Doamna, in viata si in opera artistica.

58 de ani de interdictie
Fiica de primar al capitalei, cu trei mandate, Ion Procopie-Dumitrescu, Maria Pillat-Brates (1892-1975) a avut parte, in familie, de o educatie aleasa. A studiat pianul si i-a avut maestri la desen, perspectiva si pictura pe Costin Petrescu si Jean Steriadi. In anul 1915 s-a casatorit cu poetul Ion Pillat si au avut doi copii, Pia (1916) si Dinu (1921). Ca artista, pictorita Maria Pillat-Brates isi inscrie numele alaturi de reprezentante de referinta ale plasticii feminine romanesti interbelice, precum Olga Greceanu sau Cecilia Cutescu Storck.
Victima a persecutiei comuniste, fiind arestata si apoi obligata la domiciliu fortat, intre 1949-1954, pictoritei Maria Pillat-Bratesa i-a mai fost aplicata o pedeapsa: aceea de a nu-i fi admise lucrarile in nici o expozitie. De abia in 2006, dupa o absenta de 58 de ani de pe simeze, retrospectiva gazduita de Galeria Dialog, la sediul Primariei sectorului 2, a readus in fata publicului lucrarile artistei. Iar prin albumul “Pictura si Reverie” s-a realizat, in mod admirabil, recuperarea din nedreapta uitare a Mariei Pillat-Brates, artist si om exemplar in contextul romanismului interbelic.

“Spatiul fara de spatiu al culorilor”
Alegand sa lucreze in acuarela, fapt ce o caracterizeaza, pictorita Maria Pillat-Brates isi marturisea dragostea pentru acuitatea profunzimii, surprinse prin intermediul spontaneitatii acestei tehnici dificile in care reusea cel mai bine sa-si exprime, ca om cultivat, sensibil si profund, permanenta nevoie, aproape vitala, de armonie. Apreciate de critici ca amintind de arta unor mari artisti, precum Van Gogh, Manet, sau Hokusai, acurelele ce ilustreaza volumul “Balcic” definesc optiunea pictoritei pentru esentializare si fuziune a formelor, comparatiile, in domeniul artistic, extinzandu-se pana la Cezanne si Berthe Morisot. Florile Mariei Pillat-Brates, mai ales cele din ultima perioada au o expresivitate memorabila. Iar portretele sale se retin printr-o simplitate admirabila si o finete a observatiei definitorii pentru marii portretisti ai artei moderne. Dintre personalitatile ale caror portrete le-a imortalizat in acuarelele sale ii amintim pe Ion Pillat, Vasile Voiculescu, Maria Filotti, Cella Delavrancea. Dar si portretul de copil al lui Gh. Danielopol sau “Taranca din Ardeal”, acuarela de mari dimensiuni, aflata in colectia Muzeului National de Arta. In opinia Doinei Uricariu, “tehnica lipirii portretului de suprafete decorative-simbolice”, practicata de artista, “aminteste de celebra lucrare a lui Manet, portretul lui Emile Zola”.
Observate cu lupa, acuarelele inundate de lumina vibranta ale Mariei Pillat-Brates isi dezvaluie taina: culorile sunt puse de penelul artistei sub forma de raze, care se “topesc intr-un spatiu fara de spatiu”, prelungit in toate directiile.
Iubirea si admiratia, izvor al amintirilor
Analizata si prezentata in extenso, opera artistica a pictoritei Maria Pillat-Brates este generos ilustrata, in cadrul albumului, prin sute de imagini, marturii, pentru privitorul de astazi si dintotdeauna, ale unui talent benefic, incarcat de trairea unei reverii perpetue care marturiseste frumusetea caracterului si superioritatea inteligentei.
Despre aceasta frumusete si superioritate vorbeste si viata Mariei Pillat-Brates, evocata, in capitole de sensibila retrospectie, de dna Monica Pillat, care si-a cunoscut in copilarie bunica si i-a pastrat vie amintirea.
Venirea la putere a comunistilor si pierderea in 1945 a sotului au adus cu ele, in existenta pictoritei, suferinta ce o smulge dintr-o viata vrajita de arta si de rafinata cultura. A avut, astfel, prilejul intelegerii altor realitati – simple si necesare – in mijlocul carora licarea constant dorul de arta si supravietuia tinuta sa de mare doamna”, spune in evocarea sa, dna Monica Pillat, nepoata artistei, fiica fiului acesteia, Dinu Pillat. Albumul include multe astfel de pagini evocatoare, in care este reinviata viata Mariei Pillat-Brates. Fotografii de epoca, descrieri ilustrate cu imagini ale locuintelor si ale locurilor, prin care au curs clipele de viata ale pictoritei, o imagine in care a fost imortalizata o vizita a Reginei Maria in expozitia artistei si multe alte astfel de secvente au darul de a anula, miraculos, implacabila trecere a timpului. Asa cum in 1946, Maria Pillat-Brates reusea sa editeze, in vremuri de restriste, un volum omagial despre Ion Pillat, nutrindu-si puterile din iubire si admiratie, tot asa, astazi, Monica Pillat restituie culturii romanesti, prin intermediul albumului “Pictura si Reverie”, dreptul la neuitare si admiratie unui artist, si dreptul la reinviere amintirilor despre o Doamna exemplara.

Cele mai citite

Clotilde Armand și-a lansat o carte în care descrie lupta “nevăzută” din Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 și candidată la cel de-al doilea mandat, și-a lansat o carte pe care a intitulat-o "Din primărie. Partea nevăzută". O...

Elicopterul președintelui Iranului a aterizat forțat. Nu se cunoaște starea liderului iranian

Elicopterul care îl avea la bord pe președintele Iranului, Ebrahim Rayeesi, a aterizat forțat, iar echipele de salvare fac eforturi să ajungă la locul...

Ministerul Finanţelor: Numărul posturilor ocupate în instituţiile şi autorităţile publice a scăzut uşor în martie 2024

Numărul posturilor ocupate în instituţiile şi autorităţile publice din România era, în martie 2024, de 1.289.540, cu 425 mai puţine comparativ cu luna anterioară...
Ultima oră
Pe aceeași temă