1.8 C
Bucharest
Tuesday, 5 December 2023
HomeSpecialConstanta risca sa ajunga un oras-fantoma

Constanta risca sa ajunga un oras-fantoma

“Chestiunea barierelor ia o importanta din ce in ce mai mare si ajunge chiar, pentru unele orase, sa devina surse de venit comunal, ce merita sa i se dea toata atentiunea.” Asa incepea o comunicare catre Primaria Constanta, redactata in februarie 1936.
Primarul municipiului Constanta, Radu Mazare, a prezentat ieri in cadrul unei conferinte de presa mai multe comunicari facute de terti catre Primarie intre anii 1926 si 1936 in care se vorbeste de taxa de trama stradala, taxa de fatada si de bariere amplasate in mai multe zone ale municipiului si in statiunea Mamaia. In anul 1935 acestea au adus incasari la buget de 900 de mii de lei. Taxa la bariere (amplasate, dupa cum atesta documentele, in zonele “Brateanu, Mangalia, Carol, Obor si Mamaia”) era obligatorie pentru toate institutiile, fie ca era vorba despre Institutul Biooceanografic sau de comunitatea romano-catolica, aceasta din urma dorind sa nu plateasca taxa pentru carutele incarcate cu pietris si nisip necesare constructiei Bisercii Catolice.

Taxe portuare cu traditie

Primarul Constantei a prezentat o alta serie de documente prin care se demonstreaza ca in 1928 autoritatile locale percepeau taxe pentru fiecare categorie de marfa tranzitata in port, indiferent ca era vorba despre exporturi de produse petroliere sau importuri, in acest ultim caz aplicandu-se o taxa de 0,50% ad valorem la toate materialele. In acea perioada municipiul incasa si o taxa de 20% la toate furniturile vapoarelor. De asemenea, pentru a spori incasarile la bugetul local s-au marit taxele asupra produselor petroliere si s-au infiintat unele noi, pe iluminatul public si gazul de iluminat, taxa pe fatada pentru curatenia si intretinerea strazilor si taxa pentru ridicarea gunoiului. Proprietarii de autoturisme si carute erau nevoiti la randul lor sa plateasca o taxa pentru a putea circula pe drumurile publice, conform unui ordin initiat de primarul de atunci, Al. Pilescu.
Barierele sunt o forma de a aduce bani la bugetul local, folosita in Constanta de mai bine de 80 de ani. Din anii '30 dateaza si o serie de taxe ce se platesc si in prezent. Traficul de marfuri din port era, de asemenea, impozitat. Toate aceste masuri au fost luate pentru a asigura dezvoltarea economica si financiara a orasului si in cele din urma un nivel de trai mai ridicat pentru locuitorii sai. Daca se desfiinteaza taxele, se desfiinteaza si serviciile publice care sunt intretinute de acestea, ceea ce inseamna ca riscam sa traim intr-un oras fara lumina stradala, plin de gropi si fara spatii verzi. Fara taxe Constanta va devine un oras-fantoma!

Cele mai citite

Ciucă vrea ca liberalii să rămână în Guvern pentru a nu provoca o criză

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat luni că liberalii vor rămâne în Guvern, deoarece nu-şi permit să provoace o criză, în condiţiile în care,...

Rumen Radev a respins acordul ratificat ce prevedea furnizarea de vehicule blindate de transport Ucrainei

Preşedintele Rumen Radev a respins acordul ratificat anterior între Ministerul bulgar de Interne şi Ministerul ucrainean al Apărării privind furnizarea de vehicule blindate de...

Marcel Herzen și Alfred Bakunin cântă la unison: «noi suntem statul»

Vizita de cinci zile a lui Marcel Ciolacu în SUA reprezintă nu doar călătoria vieții lui pentru a fi  undeva departe, ci pentru a...
Ultima oră
Pe aceeași temă