14.9 C
București
miercuri, 22 mai 2024
AcasăEconomieAutoȘoferii sunt ai nimănui. Asiguratorii RCA încalcă orice regulă posibilă. Nu îi...

Șoferii sunt ai nimănui. Asiguratorii RCA încalcă orice regulă posibilă. Nu îi sancționează nimeni?

Scumpirea polițelor RCA nu a adus îmbunătățiri în ceea ce privește procedura de despăgubire a clienților. Dimpotrivă mulți se plâng că se confruntă cu tot mai multe situații anormale din partea asiguratorilor, multe fiind legate de amânarea plăților sau chiar sume mult mai mici.

Piața RCA-urilor este o adevărată mină de exploatare pentru companiile de asigurare. Odată cu prăbușirea imperiului City Insurance, prețurile au explodat și ceilalți jucători început să facă legea și prețurile s-au mărit brusc. Șoferii s-au plâns în repetate rânduri că nu mai pot susține financiar dublarea prețului la polițe, dar s-a găsit o soluție și anume: achitarea în rate. Doar că prețul mare nu a schimbat cu nimic modalitatea de despăgubire și mulți se plâng în continuare de tot mai multe probleme întâmpinate.

Deși conform legii, asiguratorii sunt obligați să facă constatarea în maximum 3 zile de la data anunțului, mulți stau și așteaptă chiar și 14 zile. În același timp, tractarea ar trebui să fie făcută gratuit de asiguratori, dar în multe cazuri șoferii ajung să plătească tractarea.

Am centralizat și noi o parte dintre problemele cu care se confruntă șoferii, iar cele mai mari sunt legate de sumele privind despăgubirile.

De exemplu, un șofer căruia i-au fost estimate daunele la suma de 14.500 de lei, a depus actele online, iar asiguratorul i-a propus suma de 2.900 de lei. Cel mai grav este păgubitul s-a și trezit ulterior cu banii virați în cont fără să dea ok-ul pentru această despăgubire. Cu alte cuvinte, șoferul a fost tepuit din start cu 11.600 de lei, adică echivalentul a 2.350 de euro.

Alții în schimb, se plâng că pe nota de constatare nu sunt trecute toate avariile în totalitate adică evaluarea se face superficial și nu primesc daunele complet. În acest caz, specialiștii spun că în niciun caz constatarea nu trebuie făcută online prin intermediul unor fotografii care nu au o vizibilitate bună și că trebuie insistat pentru a se obține despăgubirile în totalitate.

Cea mai ciudată situație a pățit-o un șofer care a cumpărat o mașină scumpă de 38.000 de euro, iar la jumătate de an după a tamponat-o. În acest caz, despăgubirile pe care compania asiguratoare i le dă sunt de 22.000 de euro, iar de restul banilor trebuie să se descurce pe cont propriu. Este clar că șoferul va avea o pierdere de cel puțin 15.000 de euro.

Și după aceste probleme, sunt alte mii de cazuri de despăgubiri de la City Insurance care au fost preluare de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), iar șoferii se plâng că acolo lucrurile sunt blocate. Unii așteaptă să primească despăgubiri de luni de zile, iar cu dosarele au ajuns abia la luna februarie și suntem în octombrie.

Scumpiri de la începutul toamnei

Cel mai mult s-au scumpit polițele de asigurare pentru persoanele cu vârsta sub 30 de ani. La această categorie de persoane, tarifele au urcat cu procente cuprinse între 13% și 22%.

Astfel, pentru o mașină cu cilindreea sub 1.200 cmc tariful de referință a urcat cu 19%, de la 1.286 de lei în februarie, la 1.532 de lei în august 2022. La mașinile cu cilindreea cuprinsă între 1.201 cmc și 1.400 cmc, noul tarif este de 1.631 de lei (cu 22% mai scump). Pentru mașinile cu cilindreea de 1.401 – 1.600 cmc tariful a urcat cu 20,73%, de la 1.553 de lei la 1.875 de lei. 1.994 de lei este tariful de referință pentru mașinile cu cilindreea cuprinsă între 1.601 cmc și 1.800 cmc. Înainte, acesta era de 1.710 lei. Cel mai mult vor plăti pentru o asigurare RCA tinerii cu vârsta sub 30 de ani, care au o mașină cu cilindreea mai mare de 2.500 cmc. Pentru aceștia, tariful este de 4.110 lei.

Tariful de referință pentru șoferii cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani este de 943 de lei pentru mașinile sub 1.200 cmc, 933 lei pentru cele între 1.201-1.400 cmc, 1.061 lei pentru 1.401-1.600 cmc, 1.173 lei pentru mașinile care au între 1.601-1.800 cmc, 1.297 de lei pentru 1.801-2.000 cmc, 1.732 de lei pentru 2.001-2.500 cmc și 2.590 de lei pentru mașinile care au motoare de peste 2.500 de centimetri cubi.

Pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 41 și 50 de ani, tarifele sunt de 913 de lei pentru mașinile sub 1.200 cmc, 957 lei pentru cele între 1.201-1.400 cmc, 1.079 lei pentru 1.401-1.600 cmc, 1.164 lei pentru mașinile care au între 1.601-1.800 cmc, 1.261 de lei pentru 1.801-2.000 cmc, 1.731 de lei pentru 2.001-2.500 cmc și 2.575 de lei pentru mașinile care au motoare de peste 2.500 de centimetri cubi.

Șoferii cu vârstele între 51 și 60 de ani plătesc cu 860 de lei pentru mașinile sub 1.200 cmc, 895 lei pentru cele între 1.201-1.400 cmc, 1.038 lei pentru 1.401-1.600 cmc, 1.160 lei pentru mașinile care au între 1.601-1.800 cmc, 1.243 de lei pentru 1.801-2.000 cmc, 1.684 de lei pentru 2.001-2.500 cmc și 2.587 de lei pentru mașinile care au motoare de peste 2.500 de centimetri cubi.

Tarifele de referință pentru persoanele cu vârsta mai mare de 60 de ani sunt următoarele: 889 de lei pentru mașini cu cilindreea mai mică de 1.200 cmc, 932 de lei pentru 1.201 – 1.400 cmc, 1.055 de lei pentru 1.401 – 1.600 cmc, 1.663 de lei pentru 1.601 – 1.800, 1.240 de lei pentru 1.801 – 2.000 cmc, 1.762 de lei pentru 2.001 – 2.500 cmc și 2.519 lei pentru mașini cu cilindreea mai mare de 2.500 cmc.

În timp ce polițele se scumpesc tot mai mult, companiile raportează profituri uriașe.

Veniturile Eurohold, compania mamă a Euroins cu peste 3 milioane de șoferi-clienți în România, au crescut de patru ori în primele șase luni ale acestui an, în timp ce EBITDA, indicatorul cel mai important care este luat în seamă la evaluarea unei companii, a urcat de 14 ori, arătând că profitabilitatea grupului este în creștere. Profitul doar din activitatea de asigurare a depășit 25 de milioane de euro.

Nu e greu de tras o concluzie, șoferii trebuie să se descurce pe cont propriu ca să-și repare mașina, deși plătesc anual chiar și o mie de euro pentru polițiele RCA.

Cristina
Cristina
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Veste bună pentru iubitorii de animale de companie! Târg de adopții organizat de ASPA la Arena Națională

Autoritatea pentru Supravegherea şi Protecţia Animalelor (ASPA) organizează un târg de adopţii de animale de companie, pe 26 mai, la Arena Naţională. Astfel, cei care...

Franța, deschisă ca EAU să investească în industriile sale de energie nucleară și de inteligență artificială

Franța este deschisă ca Emiratele Arabe Unite să investească în industriile sale de energie nucleară și de inteligență artificială, a declarat marți ministrul său...

De la Palatul Victoria la Înalta Poartă. “Sultanul” Erdogan, unul dintre cei mai vechi lideri europeni, l-a primit pe premierul Ciolacu

După ce, acum o lună, l-a primit pe vicepreședintele Turciei, Cevdet Yılmaz, la București, premierul Marcel Ciolacu a fost primit, în ziua de 21...
Ultima oră
Pe aceeași temă