Dexteritate, rezistenţă la stres şi la condiţii optime de muncă sunt necesare unei persoane care doreşte să lucreze într-un atelier de reparaţii maşini. De asemenea, urmarea unui curs de calificare este necesară pentru deprinderea unor competenţe atât generale, cât şi specializate.
Activitatea unui mecanic auto presupune pasiune pentru maşini şi atenţie la detalii. Bogdan Scutaru lucrează într-un service auto de peste cinci şi spune că nu s-ar fi văzut în alt loc. „Iniţial, aveam grijă de orice problemă pe care o aveam la propria maşină. Apoi, prietenii mei, văzând că mă pricep să repar, m-au încurajat să urmez un curs de calificare în domeniu şi astfel am ajuns să lucrez peste opt ore, ocupându-mă doar de maşini”, mărturiseşte Scutaru. „Pentru a face faţă ritmului de lucru dintr-un service, este nevoie să acţionezi cu precizie, să ai răbdare şi să ştii să te organizezi foarte bine. De asemenea, este recomandat să aveţi şi o vedere spaţială foarte bună şi o condiţie fizică pe măsură”, completează tânărul.
Avantaje şi dezavantaje
Un mecanic auto îşi desfăşoară activitatea în ateliere de reparaţii şi se foloseşte de unelte cum ar fi chei fixe de piuliţe, şurubelniţe, soluţii de gresare, unelte de calibrare, detectoare de testare circuite, instrumente de diagnosticare. Pentru a putea opera cu aceste obiecte necesare, este nevoie de agilitate şi dexteritate.
Mai mult, lucrul într-un service auto presupune anumite minusuri care pot afecta inclusiv sănătatea angajaţilor. Condiţiile incomode, iar uneori interacţiunea cu unsori pot determina un mecanic să renunţe dacă nu este pregătit pentru anumite compromisuri. Totuşi, Bogdan Scutaru spune că să fii mecanic te face mai popular printre prieteni. „Cunoştinţele apelează deseori la mine pentru a le rezolva mici probleme la maşini. Mai mult, sunt şi recomandat, iar asta face ca unele seri sau sfârşituri de săptămână să fie ocupate tot cu muncă. Nu mă plâng, pentru că îmi oferă şansa de a-mi spori veniturile”, povesteşte Scutaru.
Cursuri de calificare
În principiu, un mecanic auto se ocupă de realizarea reparaţiilor necesare la mijloacele auto, stabileşte necesarul de piese de schimb şi emite comenzile necesare către şeful direct şi întocmeşte documentele necesare pentru evidenţierea intervenţiilor efectuate şi predarea la timp către compartimentele autorizate. Mai mult, el este nevoit să respecte normele de protecţie a muncii şi poate executa alte sarcini solicitate de şeful direct.
Pentru a lucra ca mecanic auto, puteţi absolvi o şcoală postliceală sau un curs de calificare oferit de furnizori privaţi. De exemplu, pe CursuriCalificare.ro, cursul de mecanic auto este pentru absolvenţii de învăţământ obligatoriu şi se întinde pe o perioadă de cinci luni. Obiectivele generale ale cursului sunt deprinderea tuturor cunoştinţelor necesare profesării acestei meserii, lucrul efectiv într-o unitate de profil şi învăţarea particularităţilor meseriei. Mai mult, absolvenţii vor da dovadă de operativitate, vor avea o bună colaborare cu clienţii şi vor putea oferi sfaturi competente în domeniul mentenanţei autovehiculului.
De asemenea, pe ŞcoaladeMeserii.ro sunt prezentate competenţele necesare unui viitor mecanic auto. Acestea sunt clasificate în trei arii, respectiv competenţe-cheie, tehnice generale şi tehnice specializate.
Competenţele-cheie urmăresc comunicarea şi numeraţia, asigurarea calităţii, dezvoltare personală în scopul obţinerii performanţei, igiena şi securitatea muncii şi lucrul în echipă.
Pe de altă parte, competenţele tehnice se referă la documentaţie, sisteme de mentenanţă, utilizarea fluidelor în motoare, asamblarea elementelor mecanic şi instalaţiilor electrice ale mijlocului de transport.
Sarcini de lucru
Un mecanic auto se ocupă de inspecţia maşinilor pentru a descoperi defectele şi a lua hotărâri cu privire la procedurile de reparaţii. De asemenea, stabileşte gradul de uzură al maşinii în raport cu condiţiile de funcţionare ale părţilor componente, repară şi înlocuieşte diferite piese, ansamble şi subansamble, precum şi accesoriile acestora – motoare, cutii de viteză, ambreiaje, sisteme de frânare, alternatoare, sisteme mecanice, hidraulice şi pneumatice. Nu în ultimul rând, poate produce şi recondiţiona părţile componente, asamblează accesoriile maşinii, şi se poate ocupa de întreţinerea periodică, garantând reparaţiile.
Sursa: www.go.ise.ro