12.4 C
București
marți, 21 mai 2024
AcasăSpecialFamilia Peugeot s-ar putea retrage din industria auto. Şanse pentru fuziunea PSA-Opel!

Familia Peugeot s-ar putea retrage din industria auto. Şanse pentru fuziunea PSA-Opel!

Familia Peugeot, care a moştenit de-a lungul a numeroase generaţii marca auto franceză, s-ar putea retrage de la conducerea companiei. General Motors (GM) ar prelua grupul Peugeot-Citroen, însă cu nişte costuri uriaşe, cum ar fi o fuziune cu Opel care implică închideri de fabrici şi reduceri de personal, conform Automotive News.

Un raport al Reuters, care citează surse anonime din interiorul companiei, indică schimbări radicale în interiorul Peugeot, în perioada următoare, pe fonrul rezultatelor financiare slabe. Anul 2012 le-a adus celor de la PSA Peugeot Citroen pierderi de 4,3 miliarde euro, la venituri de circa 47,5 miliarde euro, în scădere cu 5,2%.

“Familia Peugeot a acceptat faptul că va pierde controlul companiei, aşa că acest lucru nu mai reprezintă o problemă”, a declara o sursă, sub anonimat, pentru Reuters.

Familia Peugeot, care mai deţine 25,4% din acţiuni, respectiv 38,1% din drepturile de vot, ar fi pregătită să lase frâiele companiei în mâinile unui investitor care să aducă o infuzie majoră de capital, astfel de discuţii existând de mai multă vreme în jurul producătorului francez. La un moment dat se vorbea chiar de partenerul din China al PSA, Dongfeng, care era interesat să preia grupul francez.

Conform ultimelor evenimente cel mai sigur investitor rămâne General Motors, care a preluat în martie o participaţie de 7%, pentru circa 1 miliarde de euro, în cadrul grupului auto francez. Totuşi până la această oră niciuna dintre companii nu a făcut vreo declaraţie oficială în acest sens.

Politicienii, speriaţi de fuziunea PSA-Opel

General Motors ar prelua compania PSA, conform surselor din piaţă, însă numai cu propriile reguli, care deocamdată îi sperie pe politicienii francezi şi germani. Americanii ar investi doar cu condiţia să aibă mână liberă să reorganizeze complet grupul auto francez, ceea ce ar putea duce şi la o fuziune cu Opel.

“GM are aceeaşi problemă cu supracapacitatea, la Opel, şi din acest motiv PSA înceacă să-i convingă (n.r. americani) să alipească cele două companii într-un singură”, mai delcară una dintre surse.

O fuziune PSA-Opel ar însemna în primul rând închiderea unor fabrici şi concedierea a câteva mii de oameni, atât în Franţa, cât şi în Germania. Din acest motiv problema s-ar pute tranşa abia după ce vor avea loc alegerile din Germania, politicienii nedorindu-şi măsuri nepopuliste în această perioadă.

Nici preşedintele Franţei, Francois Hollande, nu pare să sprijine această idee, el declarând inacceptabile reducerile de personal ale PSA. Guvernul francez a intervenit în ultimul moment cu o infuzie de capital, la începutul acestui an, încercând astfel să păstreze locurile de muncă ale francezilor.

Grupul General Motors deţine în prezent, printre altele, mărcile Chevrolet şi Opel, care duc o luptă continuă de diferenţiere pe pieţele europene, astfel că chestiunea preluării PSA arată deocamdată mai de grabă ca un spin în coasta americanilor. Pe de altă parte Peugeot şi Opel împart segmente de piaţă similare, iar o fuziune între ele, în ciuda reducerilor masive de personal, le-ar putea ajuta în lupta cu Volkswagen sau cu producătorii asiatici.

Citeşte şi Grupul Renault – Nissan a înregistrat cele mai mari reduceri de costuri din istorie în 2012

În ciuda surselor Reuters, CEO-ul GM, Dan Akerson, declara săptămâna trecută că nu are de gând să mai bage bani în PSA, deocamdată. Totuşi a lăsat de înţeles că dacă situaţia se schimbă va reevalua problema. 

PSA se află într-un moment important al existenţei sale. Indiferent că vor fi americanii, sau că vor continua francezii, restructurările din cadrul PSA vor trebui să continuie, având în vedere situaţia financiară fragilă. Acţiunile PSA au scăzut cu 77% în ultimii doi ani. Philippe Varin, CEO PSA, a răspuns cu reducerea a 10.000 de joburi, cu vânzarea de active în valoare de 2 miliarde euro şi negocierea unor garanţii de stat în valoare de 7 miliarde euro. Iar PSA pare dispusă la mai multe restructurări, în încercarea de a atrage un investitor care să-i poată asigura necesarul de capital.

Peugeot are nu mai puţin de 77.000 angajaţi în Franţa, însă capacitatea la care au funcţionat cele cinci uzine ale sale în 2012 a fost la un nivel foarte redus, de doar 77%. Cele trei uzine principale din Germania au atins doar 66% din capacitatea de producţie maximă, potrivit datelor IHS Automotive. Compania Peugeot a fost fondată în 1810 ca producător pentru maşini manuale de cafea, iar în prezent este condusă de Thierry Peugeot, în calitate de preşedinte.


 

Cele mai citite

Erdogan a decretat doliu național după moartea președintelui iranian Ebrahim Raisi

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a decretat luni o zi de doliu naţional după moartea preşedintelui iranian Ebrahim Raisi într-un accident de elicopter, relatează...

Cristian Vasilcoiu, secretar de stat Ministerul Muncii: Proiectul privind salariul minim prevede că nu vor exista diminuări salariale

Proiectul privind salariul minim prevede că nu vor exista diminuări salariale iar formula care va fi stabilită va ţine cont, printre altele, de nivelul...

Erdogan a decretat doliu național după moartea președintelui iranian Ebrahim Raisi

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a decretat luni o zi de doliu naţional după moartea preşedintelui iranian Ebrahim Raisi într-un accident de elicopter, relatează...
Ultima oră
Pe aceeași temă