24.7 C
București
sâmbătă, 25 mai 2024
AcasăSpecialFactură dublă pentru "Lebăda Mediteranei"

Factură dublă pentru “Lebăda Mediteranei”

Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi plăteşte un preţ aproape dublu pentru ranfluarea epavei motonavei „Transilvania”, navă de pasageri care a fost un precursor al navelor de croazieră de astăzi, fiind supranumită şi „Lebăda Mediteranei”.

Motonava a navigat pe Marea Neagră şi Mediterana din 1938 până în 1975, când şi-a încetat cursele pentru că era nevoie de reparaţii capitale. În 1979, a fost adusă în Portul Galaţi, unde reparaţiile şi reamenajările urmau să fie proiectate de specialiştii Institutului Icepronav şi realizate la Şantierul Naval Galaţi. Din cauza vremii secetoase, stabilitatea navei era pusă în pericol de scăderea nivelului Dunării. Comandantul Octavian Pleşoianu a cerut mutarea navei, dar autorităţile portuare comuniste nu i-au dat atenţie. Motonava „Transilvania” s-a scufundat pe 9 septembrie 1979, la Dana 18 din Portul Galaţi.

Contract de 3,6 milioane euro, încheiat prin negociere

În 1983, când nivelul Dunării era scăzut, a fost tăiată partea epavei care se afla deasupra apei. Din cele 5.160 de tone, au mai rămas sub apă 3.500 de tone de metal. În 2007, Ministerul Transporturilor a alocat fondurile pentru ranfluarea epavei. APDM a încheiat contractul în valoare de 12.040.906 lei, adică 3,6 milioane euro, cu Superquatro Grup SRL Galaţi. Contractul nu a fost acordat prin licitaţie, ci prin negocierea a 3 oferte, cea a Superquatro SRL şi altor două firme, una la care patronul Superquatro, Sterică Atanasiu era acţionar şi alta la care era administrator fiica sa. Potrivit contractului, ranfluarea începută în august 2008 trebuia finalizată pe 25.06.2009, lucru care nu s-a întâmplat. APDM i-a acordat firmei Superquatro două prelungiri de câte 3 luni ale termenului, dar ranfluarea a fost încheiată abia în octombrie 2010. Pentru întârzierea de 620 de zile, Superquatro Grup SRL trebuia să plătească APDM-ului penalităţi de 0,1% pe zi.

O factură suplimentară de 2,5 milioane euro

Nu numai că nu a plătit aceste penalităţi, dar patronul Superquatro, Sterică Atanasiu a dat în judecată APDM, cerând plata unor sume suplimentare, motivând că lucrările fuseseră mai complexe, din cauza curenţilor Dunării, vizibilităţii reduse din cauza aluviunilor şi temperaturilor scăzute din timpul iernii. Aceste condiţii erau previzibile şi la încheierea contractului. În dosarul 10.320/121/2010, instanţa de la Tribunalul Galaţi s-a pronunţat pe 06.01.2012, obligând APDM să îi plătească firmei lui Atanasiu despăgubiri civile în valoare de 10.340.851 lei, 301.023 lei cu titlul de garanţie şi cheltuieli de judecată în valoare de 124.000 lei. Dacă valoarea iniţială a contractului era de 3,6 milioane euro, APDM a mai plătit firmei Superquatro alte 2,5 milioane euro. Deşi APDM are dreptul să facă recurs, până în prezent pe rolul Curţii de Apel Galaţi nu a fost înregistrată vreo astfel de acţiune.

„Lebăda Mediteranei”

Motonava “Transilvania” a intrat în dotarea flotei româneşti în 1938, când flota comercială a fost dotată cu două nave de pasageri, “Transilvania” şi “Basarabia”, construite la Şantierul “Burmeister & Wein” din Copenhaga. Fiecare dintre ele putea lua la bord 412 pasageri. Erau printre navele mari ale vremii, având lungimea de 132 de metri, lăţimea de 17 metri şi un deplasament de 5.160 tone. Timp de 3 ani, cele două motonave au efectuat croaziere pe Marea Neagră şi Mediterana. În 1945, motonava “Basarabia” împreună cu navele “Ardealul”, “Dacia” şi “Alba Iulia” au fost luate de sovietici, în contul despăgubirilor de război impuse României. Din octombrie 1945, motonava Transilvania şi-a reluat croazierele pe mare pentru mari companii de turism occidentale, în acea perioadă câştigând renumele de “Lebăda Mediteranei”.  Text Box:

Cele mai citite

VIDEO. Jose Mourinho consideră că a luat decizia greșită când a refuzat naționala Portugaliei

Jose Mourinho, "The special one", a sosit în România pentru a lua parte la meciul de "final" al Generației de Aur, difuzat în seara...

Marea Britanie ia partea Israelului după decizia CIJ referitoare la aslatul asupra Rafah

Guvernul britanic a criticat Curtea Internațională de Justiție(CIJ) pentru că a ordonat Israelului să oprească imediat asaltul militar asupra orașului Rafah din sudul Fâșiei...

Taylor Swift, comparată cu Madonna, Michael Jackson sau Beatles. Marius Moga: “Cred că este un fenomen”

Taylor Swift este un fenomen global și un adevărat titan în industria muzicală. Cu 14 premii Grammy la activ, dintre care patru pentru albumul...
Ultima oră
Pe aceeași temă