22.4 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăNoua lege RCA permite asigurătorilor să „fenteze“ tarifele fixe

Noua lege RCA permite asigurătorilor să „fenteze“ tarifele fixe

Comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților au stabilit forma finală a actului normativ ce plafonează preţurile asigurărilor de răspundere civilă auto. Acesta include o prevedere referitoare la cheltuielile firmelor de asigurare, care, dacă este adoptată, va îngropa cea mai mare parte a firmelor de brokeraj din România.

Pe de altă parte, transportatorii au identificat mai multe articole de lege care nu coincid cu cele negociate inițial cu Autoritatea de Supraveghere Financiară şi cu parlamentarii,  dar care servesc intereselor celor câteva firme de asigurare rămase în piață.

Pe cele mai importante dintre ele le redăm mai jos, așa cum reies din proiectul de lege consultat și de „România liberă“, alături de comentariile lui Cristian Muntean, președintele Asociației Service-urilor, ASSAI, una dintre persoanele active în domeniu.Legea RCA, în varianta ei votată deja de Senat, a fost definitivată și va ajunge săptămâna viitoare în Camera Deputaților, pentru votul final. După discuțiile de luni noapte, actul normativ nemulțumește transportatorii, dar, mai ales, brokerii de asigurare. Potrivit proiectului, cheltuielile administrative ale firmelor de asigurare vor fi limitate, prin lege, la doar 25% din valoarea primei de asigurare. Aceasta înseamnă că brokerii de asigurare vor primi comisioane de cel mult 4-5%, față de 10-12% în prezent, ceea ce ar echivala cu intrarea în faliment.

Brokerajul în asigurări era ultimul segment din domeniu unde capitalul românesc era încă majoritar. „Cu 4-5% comision, am auzit că unele firme de asigurare pregătesc chiar scăderi până la 2%, este imposibil să trăim. În nici o țară din Europa unde există limitare a cheltuielilor aceasta nu scade sub 35%. Se încearcă distrugerea brokerilor, ultima țintă a președintelui ASF, Mișu Negrițoiu“, a comentat un broker de dimensiuni mari din România.

La mâna multinaţionalelor

„(4) În calculul tarifului de primă, asigurătorii RCA vor folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienți de majorare

şi/sau corecție şi alte instrumente de ajustare a tarifelor elaborate de ASF în baza unor fundamente statistice, asigurându-se în acest fel o proporționalitate între tarifele practicate în perioade succesive şi evoluția daunalității pe segmentul respectiv de asigurați. În cazul în care asigurătorii RCA vor dori  să îşi extindă gama de factori utilizaţi în evaluarea riscului sau să crească nivelul de granularitate al factorilor utilizaţi, aceştia îşi pot stabili şi alte criterii de risc stabilite prin reglementări ASF.“

Asigurătorii vor putea folosi orice fel de indici de încărcare şi coeficienţi de majorare plus alte criterii de risc pentru calculul poliţei de răspundere civilă auto. Din cauza acestor indicatori stabiliţi după bunul plac de către asigurători, astăzi, asistăm la aberaţii de preţ pentru transportatori. Practic, modul de calcul al tarifului RCA va rămâne strict la latitudinea multinaţionalelor din asigurări, la fel ca şi până în prezent. A fost eliminat un prag de cheltuieli administrative şi de vânzare ale poliţelor RCA, cheltuieli care nu ar fi trebuit să depăşească 35% din valoarea poliţei de asigurare. Prin această prevedere, deputaţii au făcut un cadou legislativ multinaţionalelor din asigurări, dându-le posibilitatea ca, în baza unui produs de asigurare obligatoriu, să îşi stabilească singure nivelul de cheltuieli administrative, cheltuieli care şi în prezent sunt supraevaluate şi care ascund, în realitate, profitul care e scos în afara ţării.

A crescut termenul de plată a despăgubirilor

„4) Despăgubirea se plăteşte de către asigurătorul RCA în maximum 10 zile de la împlinirea termenului de 30 de zile prevăzut la alin. (1), sub condiția depunerii documentelor necesare stabilirii răspunderii și cuantificării prejudiciului sau de la data la care asigurătorul RCA a primit o hotărâre judecătorească definitivă sau acordul entității de soluționare a litigiului cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească; documentele care stau la baza cererii de despăgubire sunt stabilite prin reglementări ale ASF.“

Termenul de plată a despăgubirii a crescut de la 10 zile la 40 de zile. Majorarea termenului de plată a despăgubirii avantajează firmele de asigurări şi prejudiciază grav interesele consumatorilor. Mai mult,  “faptele asigurătorilor RCA prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d)-f), cu avertisment scris sau prin derogare de la prevederile art. 8 alin.(2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 5.000 de lei la 1.000.000 de lei“. Astfel, amenzile pentru neplata daunelor şi alte abateri grave ale firmelor de asigurări sunt stabilite după bunul plac al consiliului ASF (factor favorizant de corupţie), cu amenzi începând de la 5.000 de lei.  

Românii nu mai pot cumpăra RCA

Sistemul informatic CEDAM, baza de date care include informații despre toți șoferii din România, nu a fost funcțională de luni dimineață. Brokerii au fost nevoiți să refuze clienții care au dorit să își cumpere o poliță de asigurare auto.Sistemul informatic

Baza de date CEDAM, sistemul care face posibilă emiterea de polițe de răspundere civilă auto în România, era nefuncțională, ieri seară, la închiderea ediției. Problema a persistat circa 30 de ore. Nicio asigurare RCA nu poate fi emisă în România fără consultarea automată a bazei de date CEDAM, cea care încadrează șoferii în categoria de bonus sau de malus aferentă istoricului de daună. Nu este pentru prima dată când sistemul informatic pică, lăsând cu ochii în soare miile de brokeri care depind de vânzările acestor polițe, dar și clienții acestora.

Problemele au început să apară mai ales din 2014, când președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, a decis ca CEDAM să treacă în administrarea directă a ASF. Funcționarea bazei de date este finanțată de clienții firmelor de asigurare care acoperă prin prime taxele plătite de asigurători către ASF. Pe surse, oficialii Autorității au explicat presei că problema vine din numărul neobișnuit de interogări efectuate de două dintre firmele de asigurare din România. Brokerii de asigurare însă cred că eroarea provine din proasta administrare a bazei de date, dar și din intervențiile directe ale ASF, care zilele acestea trebuie să lucreze la fixarea tarifului de referință pentru RCA.

„În mod normal, eu emiteam circa 2.500 de polițe pe zi. Ieri am emis doar 1.500 de polițe deoarece aveam documentația și oferta făcută de acum cinci zile, iar după remedierea sistemului voi reface polițele cu asigurătorul. Partea proastă este că această situație nu poate dura mai mult de 48 de ore, apoi nu mai dăm polițe deloc. Și deja suntem în a doua zi de când CEDAM nu funcționează”, a declarat, citat de Economica.net, Viorel Vasile, președintele celui mai mare broker din România, Safety.

Specialiștii în IT consideră chiar că ar exista o problemă de hard și suspectează ASF că nu deține infrastructura necesară funcționării acestui sistem critic, în principal că nu are servere de backup.

Cele mai citite

Președintele Iranului și ministrul de Externe sunt morți. Epava elicopterului a fost găsită

Președintele Iranului și ministrul de Externe al Iranului sunt morți, acest lucru fiind constatat oficial după ce a fost găsită epava elicopterului în care...

Strategia Energetică Naţională va fi pusă în dezbatere publică în 2 săptămâni şi adoptată prin HG până la final de iunie

Strategia Energetică Naţională va fi pusă în dezbatere publică în două săptămâni, urmând să fie aprobată prin Hotărâre de Guvern până la finalul lunii...

Sebastian Burduja, atac la adresa lui Nicușor Dan: “Bilanțul lui este matematic zero”

Candidatul PNL pentru funcția de primar general al Capitalei, Sebastian Burduja, a criticat dur activitatea actualului edil, Nicușor Dan, într-o conferință de presă susținută...
Ultima oră
Pe aceeași temă