11.5 C
București
vineri, 8 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoAccident suspect în apele teritoriale românești. O navă dinspre Ucraina a ciocnit...

Accident suspect în apele teritoriale românești. O navă dinspre Ucraina a ciocnit un alt vas dar și-a continuat drumul până în Bulgaria

O navă care plecase din Ucraina, purtând pavilionul Insulelor Comore, a ciocnit un vas sub pavilionul Tanzaniei, în apele teritoriale românești, în dreptul orașului Sfântu Gheorghe, apoi și-a continuat drumul și a acostat în Bulgaria, nu în România, deși fusese avariată în urma ciocnirii.

Autoritățile din România, inclusiv Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, cercetează un accident naval soldat cu scufundarea unei nave sub pavilionul Tanzaniei, în Marea Neagră, în dreptul orașului Sfântu Gheorghe. Nava care s-a scufundat se numește Mohammed Z și plecase din Istanbul (Turcia) la data de 16 mai, cu destinația Sulina (România). Din motive deocamdată neelucidate, în dreptul orașului Sfântu Gheorghe, Mohammed Z s-a ciocnit cu nava Michel, care plecase din Odessa (Ucraina) cu destinația Varna (Bulgaria).

În momentul accidentului, nava Mohammed Z avea la bord un echipaj format din 11 oameni. Opt dintre aceștia ar fi fost salvați din apele Mării Negre chiar de nava Michel, cea care se ciocnise cu nava Mohammed Z. Ceilalți trei membri ai echipajului de pe Mohammed Z erau încă dispăruți, duminică seară. Cei trei care încă n-au fost găsiți sunt cetățeni ai Siriei.

„Accident de navigaţie în această dimineaţă la 26 de mile marine de Sf. Gheorghe. Operaţiunea de căutare şi salvare, sub coordonarea Serviciului MRCC (Maritime Rescue Coordination Centre) din cadrul Autorităţii Navale Române este în plină desfăşurare după ce nava Mohammad Z s-a scufundat. Alerta a fost primită în jurul orei 4.00, iar ofiţerii MRCC au trimis imediat în zonă navele ARSVOM, SAR Artemis şi SAR Apollo. A fost cerut şi sprijinul Poliţiei de Frontieră care a trimis spre locul accidentului navele MAI 2110 şi MAI 1106”, a anunțat Autoritatea Navală Română. În plus, Ministerul Apărării Naționale, cu aprobarea ministrului Angel Tîlvăr, a trimis un elicopter IAR 330 Puma, pentru a participa la operațiunea de căutare a marinarilor dispăruți.

Conducerea Parchetului din Constanța a confirmat că motivul scufundării navei Mohammed Z a fost ciocnirea cu nava Michel.

Mohammed Z este o navă de 80 de metri lungime și cu un deplasament de 2000 de tone, deci este destul de mare. Totuși, ea s-ar fi scufundat în doar trei minute, adică extrem de repede. Nu se știe deocamdată dacă, în momentul ciocnirii, Mohammed Z era goală sau, în caz contrar, ce încărcătură ar fi avut la bord. Un detaliu interesant este acela că, potrivit lui Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Navigatorilor, nava Mohammed Z ar fi urmat, de la Sulina, să urce pe Dunăre și să ajungă într-un port din Ucraina. Conform datelor disponibile pe site-ul Vesselfinder, vasul cargo Mohammed Z purta pavilionul Tanzaniei doar din ianuarie 2024. Anterior, el navigase sub pavilion Belize și, mult înainte, sub pavilionul Cambodgiei.

Nava Michel, cea care a produs accidentul în urma căruia s-a scufundat Mohammed Z, ridicase ancora din portul Odessa (Ucraina). Datele publice susțin că Michel transporta țevi produse în Ucraina către Varna (Bulgaria). Destinația finală a acestei încărcături ar fi Statele Unite. Nava Michel are echipajul compus din cetățeni turci, georgieni și azeri. Comandantul navei Michel, care ar trebui audiat de anchetatori, este cetățean al Turciei. În ziua de 19 mai, deci după accident, jurnaliști de la site-ul maritime.bg au remarcat nava Michel în portul Varna, având urme de lovituri în partea din față.

Acum un an, președintele Senatului României, Nicolae Ciucă, la acel moment prim-ministru, atragea atenția asupra problemelor cauzate de războiul Rusiei împotriva Ucrainei, inclusiv asupra îngreunării circulației navelor civile pe Marea Neagră. Nici rutele prin apele teritoriale românești sau prin zonele economice exclusive nu sunt ferite de riscuri, semnala Nicolae Ciucă.

„Libertatea survolului şi libertatea circulaţiei maritime, libertatea navigaţiei în ape teritoriale, zone economice exclusive şi zona internaţională liberă din Marea Neagră creează o componentă distinctă de ameninţări de securitate care reclamă întărirea prezenţei Alianţei”

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, absolvent al Academiei Navale din Constanța, a explicat că, teoretic, este posibil ca o simplă ciocnire să ducă la scufundarea foarte rapidă a unei nave, în funcție de construcția navei și de locul unde se produce lovitura. Mihălcioiu evita însă să confirme că o navă se poate scufunda doar în trei minute.

„Nava fiind foarte veche, probabil că nu avea dublu fund, nu avea dublu bordaj. Nava fiind din ‘80 sau din ‘88, se poate întâmpla ca navele să se scufunde la coliziuni şi ştim foarte bine că se întâmplă în toată lumea coliziuni marine şi navele unele se scufundă, altele sunt doar avariate, depinde unde s-a produs coliziunea”

Adrian Mihălcioiu,

Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor

„Nava se poate scufunda foarte rapid dacă este lovită în anumite zone, destul de sensibile”, a explicat Adrian Mihălcioiu.

Urmărește România Liberă pe  XFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă