24.8 C
București
luni, 17 iunie 2024
AcasăSpecialVeşti proaste de la recensământ

Veşti proaste de la recensământ

Comunicatul Institu­tului Naţional de Statistică, cuprin­zând primele rezul­tate (provizorii) ale recensământului efectuat în toam­­na anului trecut, a produs multe comentarii. Discuţiile au durat o zi, după care scena „breaking news-urilor” a fost ocu­pată de alte eveni­mente. Rea­lită­ţile demografice descrise în tabe­lele INS ne vor afec­ta însă mult timp de-acum înainte, mo­tiv pen­tru care voi mai zăbovi asupra lor.

 

Aşadar, nu suntem 21,4 milioa­ne, aşa cum sunau ultimele date INS (1 iulie 2010), ci 19 milioane. Dife­ren­ţa de 2,4 milioane nu se explică prin­tr-o scădere bruscă a populaţi­ei, în cele 15 luni scurse între cele două date, ci prin dife­renţa de me­to­do­logie prin care au fost obţinute cele două valori. Da­te­le de statistică publicate pe­rio­dic de INS se bazea­ză pe cumu­larea modificărilor din statistica civilă (certificate de naş­tere şi deces, schimbări de domi­ciliu) aplicate populaţiei înregis­trate la ultimul recensământ (2002). Date­le de re­censământ se bazează pe înregis­trarea persoane­lor efectiv prezen­te la data recensă­mântului. Dacă în privinţa naşte­rilor şi a de­ceselor (mişcarea natu­rală) infor­maţiile statisticii civile sunt rela­tiv pre­cise, ele sunt total nesatis­făcă­toare când e vorba despre schim­­bările de domiciliu: nume­roşi oameni locuiesc în altă loca­litate decât cea înscrisă în car­tea de iden­titate, fără a se înregistra la Evidenţa Populaţiei, şi cu atât mai puţini anunţă respectivul oficiu atunci când se stabilesc în străină­tate. Aşadar, cele 2,4 milioa­ne re­prezintă, în linii mari, dimen­siu­nile fenomenului de emigrare a ro­­­mânilor din ultimii 9 ani. (Nu sunt incluse persoanele care se află la muncă în străinătate pen­­­­­tru perioade mai mici de 12 luni.)

Dacă parcurgem lista judeţelor în care diferenţele dintre datele statis­ticii curente şi cele de la re­censă­mânt sunt, procentual, cele mai mari (între 19% şi 17%), găsim, în ordine: Neamţ, Bacău, Tulcea, Vrancea, Galaţi, Vaslui. Recunoaş­tem judeţele cunoscute drept cele mai sărace, în care motivele de emigrare sunt în consecinţă cele mai puternice. Asta confirmă ipo­teza conform căreia diferenţa de 2,4 milioane se explică, în cea mai mare parte, prin emigraţie. Efectele sociale şi economice ale descreş­terii populaţiei sunt multi­ple. Dacă ne referim strict la indi­catorii economici, constatăm că unii se vor îmbunătăţi. De exem­plu, ace­eaşi valoare a produsului intern brut raportată la 19 milioa­ne, în loc de 21,4, va duce la un PIB pe locui­tor cu 11% mai mare, ceea ce ne va „sălta” puţin în clasa­men­tul FMI. La fel se va întâmpla cu cal­­culul nu­mărului medicilor la 1.000 de lo­cuitori, al consumului de apă caldă etc. Ceea ce nu în­seam­­­nă că o vom duce mai bine decât îna­in­te de pu­blicarea datelor recen­sământului.

Vestea cea mai proastă a recen­sământului va veni o dată cu pu­bli­carea structurii pe grupe de vârstă a populaţiei. Pentru că se ştie că marea majoritate a emi­gran­­ţilor fac parte din populaţia activă (20-45 ani), este previzibil că ponderea aces­teia în totalul popu­laţiei va scădea dramatic. Dacă până acum contam pe 34 de vârst­nici (peste 60 de ani) la 100 de per­soane adulte, este posibil să con­sta­tăm că avem, de fapt, spre 50 de vârstnici la 100 de adulţi, ceea ce face total nesus­tenabil actualul sistem de pensii, cu toate limită­rile aduse valorii formulelor de calcul al cuantu­mului pensiilor.

Guvernanţii s-au bucurat ani la rând de banii trimişi în ţară de „căpşunari” şi au încurajat emi­gra­rea (în felul acesta s-au men­ţi­nut cotele mici ale şomajului). Acum acest aport a scăzut, pe de o parte pentru că oamenii câştigă mai pu­ţin, pe de alta pentru că între timp şi-au adus la ei familii­le, deci nu mai au cui să trimită bani în ţară. Mai grav e că, în mă­sura în care românii lucrează legal în străină­tate, ei cotizează la fon­durile de pensii din ţările respec­tive. La fel se întâmplă cu contri­buţiile la asi­gurările de sănătate, de şomaj etc., ceea ce înseamnă că în ţară vor fi tot mai puţini bani pentru pensii şi sănătate. Din pă­cate, lucrurile nu se mai pot schim­ba pe termen scurt şi me­diu. Dimpotrivă. Chiar dacă s-ar adopta acum măsuri efi­ciente de creştere a natalităţii, asta ar în­sem­­na, în următorii douăzeci de ani, o înrăutăţire a raportului de dependenţă, prin creşterea popu­laţiei tinere inactive economic. În prezent, politica demografică ar trebui îndreptată prioritar spre reducerea şi, eventual, schimbarea de sens a fluxurilor de migraţie.  Text Box:

 Mircea Kivu este sociolog

Cele mai citite

VIDEO. Denis Alibec, gata pentru România – Ucraina: “Nu cred că ne este teamă de cineva”

Încă puțin până când România va juca primul meci la EURO 2024. Naționala lui Edi Iordănescu va întâlni Ucraina, luni, de la ora 16:00. Cu...

Preşedintele rus Vladimir Putin se va putea deplasa în Elveţia pentru a participa la ipotetice negocieri fără a fi arestat

Vladimir Putin va putea călători în Elveția, Europa, fără a fi arestat. Președintele Rusiei ar putea lua parte la posibile negocieri, în ciuda mandatului...

Săraca țară bogată. România continuă să importe gaze, deși avem producție proprie destulă

România a importat, în primele patru luni din 2024, o cantitate de gaze naturale utilizabile de 493.200 tone echivalent petrol (tep), cu 13% mai...
Ultima oră
Pe aceeași temă