20.7 C
București
luni, 17 iunie 2024
AcasăSpecialUrban Quest prin Bucurestiul interbelic

Urban Quest prin Bucurestiul interbelic

» Un concurs original, reunind elemente de competitie sportiva, reality show, mister politist si joc pe calculator.
» Echipele concurente au fost angajate de un ziarist pentru a elucida disparitia actritei Leni Caler.
» Etapele concursului i-au purtat pe jucatori in 16 locuri emblematice din Bucurestiul anilor ‘30.

Sambata pe la ora 3 dupa-amiaza am ajuns in ultima locatie a concursului Urban Quest, pastrata secret de organizatori pana la terminarea probelor anterioare. Am sosit astfel la Sectia 19 din Rahova, unde am fost "arestat" de un politist in carne si oase si bagat intr-o celula, impreuna cu echipa concurenta, care a ajuns prima la destinatie. Inainte de a afla exact despre ce este vorba, imersiunea directa si realista in joc a fost suficienta pentru a ma convinge de puterea lui de seductie.

"Quest" § aventura petrecuta in cautarea a ceva
Combinand elemente de competitie sportiva, reality show, mister politist, joc pe calculator, concurs trivia de istorie si cultura, conceptul Urban Quest este unul  original. Oarecum similar cu show-uri tv precum "Amazing Race" si cu jocurile de aventuri pe computer, Urban Quest este antrenant, distractiv si, mai important, cu miza dincolo de distractia de moment.
Editia din 31 martie, prima oficiala, a fost organizata de ORICUM, un grup de tineri care realizeaza proiecte combinand cultura urbana, educatia practica si divertismentul inovativ. Un episod-pilot, realizat impreuna cu cei de la site-ul Metropotam a fost testat in luna decembrie. Editia de sambata a avut ca tema Bucurestiul interbelic.
In ce consta jocul? Pe website-ul www.urbanquest.ro au fost publicate conceptul, regulamentul de joc, conditiile si formularul de inscriere. Din cele 75 de echipe inscrise, au fost selectate cinci echipe de cate trei oameni, pe baza motivatiei fiecareia, formei fizice, creativitatii, charismei si a spiritului de echipa.

Amor si crima in anii ‘30
Startul a fost dat in fata Palatului sutu, la ora 11 dimineata, cand cele cinci echipe au primit regulamentul concursului, o harta a Bucurestiului din anii ’30, o serie de obiecte din care puteau alege unul singur si o scrisoare. Prin scrisoare, un cunoscut ziarist i-a angajat pe concurenti ca detectivi, pentru a o gasi pe actrita Leni Caler, o tanara seducatoare, parand a fi "de moravuri usoare", de care ziaristul este indragostit de la distanta si care a disparut. Inspirata de un fapt real, relatat in volumul "Intoarcerea in Bucurestiul interbelic" de Ioana Parvulescu, si avand conexiuni istorice si literare cu situatii si personaje din "Patul lui Procust", povestea are tot ce-i trebuie: personaje si localuri mondene din secolul trecut, personalitati culturale si politice, dragoste, sex, bani si crima.
In fiecare din cele 11 locatii de joc, plus cate una speciala pentru fiecare echipa, concurentii au trebuit sa descopere indicii care i-au indreptat catre urmatoarea destinatie si i-au ajutat sa puna cap la cap ce s-a intamplat cu Leni. Ca intr-un joc de aventuri, echipele au trebuit sa stea de vorba cu personaje speciale din locurile respective, sa descopere indicii ascunse, sa rezolve puzzle-uri si sa-si foloseasca cunostintele despre Bucurestiul vechi si nou pentru a ajunge repede dintr-un loc in altul. Nu au avut voie sa-si foloseasca telefoanele mobile sau sa calatoreasca altfel decat pe jos, dar puteau interactiona cu trecatorii, iar cand se incurcau definitiv "servitorul" care asista fiecare echipa ii putea pune pe drumul bun, fiind insa depunctati pentru proba respectiva. Astfel jucatorii s-au plimbat prin centrul orasului ajungand in multe dintre locurile emblematice pentru Bucurestiul anilor ’30, ca si pentru cel actual: Palatul sutu, Ateneul, Parcul Cismigiu, pasajul Villacroisse, Hanul cu Tei, Gradina Capitol, Facultatea de Litere, Laptaria lui Enache, Parcul Herastrau, Piata si Gara Obor, Spitalul 9, Crematoriul Cenusa si casa Printului Sturdza de pe strada Arthur Verona.

Forma fizica, factorul decisiv pentru victorie
La sfarsitul concursului, fiecare echipa a fost arestata, sub acuzatia ca au fost implicati in disparitia actritei Leni Caler, si adusa in ultima locatie, sectia de politie din Rahova. Descinzand din centrul orasului in mijlocul peisajului sordid din Rahova, in sectia pusa la dispozitie de Directia Generala de Politie si aflata in renovare, jocul capata si o dimensiune sociala inedita.
Dupa ce ultima echipa a fost adusa si inchisa in celula, participantii au avut la dispozitie o jumatate de ora pentru a discuta intre ei aventura incheiata, iar apoi li s-a cerut sa redacteze o declaratie in care sa puna cap la cap povestea si sa-i convinga pe politisti de nevinovatia lor. Organizatorii au citit apoi declaratiile si le-au evaluat in functie de apropierea fata de povestea originala, si au calculat punctajul fiecarei echipe, adaugand punctele obtinute pe parcurs si ordinea la sosire.
Echipa care a castigat detasat locul I si premiul de 500 de euro, intitulata Urban Trio, a fost formata din trei tineri studenti la Politehnica, Radu Jlobnitchi, Erdal Halil si Alexandru Chiru. "A fost superusor, am gasit imediat indiciile si am luat si bonusurile. Cand am mers de la Carturesti in Tineretului, la Crematoriul Cenusa, cameramanul nu s-a mai putut tine dupa noi si a luat taxiul. A ajuns numai cu cinci minute inaintea noastra. Am fost si cei mai destepti, suntem doi studenti la Electronica si unul la Automatica", povesteste Radu cu mandrie, despre care aflu apoi ca practica free running, o forma de sport in care trebuie sa depasesti cat mai fluid si mai agil orice obstacol. Radu a jucat si quest-uri gen Monkey Island si Syberia, asa ca este familiarizat si cu conceptul de joc de aventura. La fel de euforici sunt si cei din echipa Jedi, cu toate ca au terminat pe ultimul loc. Gasirea si interpretarea indiciilor nu li s-au parut la fel de usoare, ratand si probelele bonus. Echipa "Ordinul cautatoarelor in", compusa din trei fete care lucreaza pentru o agentie de publicitate din Bucuresti, este ceva mai critica. si lor le-a placut jocul, dar ar dori sa se bazeze mai putin pe forma fizica si mai mult pe probe de inteligenta. Mai multi concurenti s-au declarat depasiti de ritmul si de efortul fizic necesare pentru a trece rapid prin probe si au fost de acord ca indiciile si ghicitorile de la locatii ar putea fi legate mai bine de povestea de fundal. Triliticii si Oaiele lui Bucur, castigatorii locurilor 2 si 3, au luat si ei premii de 250, respectiv 100 de euro.

O mina de aur si pentru televiziune
Ideea concursului Urban Quest gaseste un echilibru optim intre recuperarea unei identitati culturale autohtone si deschiderea catre o cultura globala, intre un trecut nostalgic si un prezent tehnologizat si cosmopolit. Desi se adreseaza mai degraba tinerilor, fiind un melanj bine dozat din mai multe elemente, are potentialul de a atrage un public larg.
Cu toate ca a fost sponsorizat de o marca de batoane de ciocolata, Urban Quest a fost organizat nonprofit. Intregul concurs a fost filmat, cate un cameraman insotind permanent fiecare echipa, iar un film relatand episodul va fi distribuit impreuna cu revista Time Out. Conceptul pare insa a fi o mina de aur si pentru televiziune si probabil ca nu va trece mult pana cand canalele locale isi vor da seama si se vor bate pe el. Urmatoarea editie Urban Quest va avea loc pe 12 mai si va avea ca tema Bucurestiul comunist.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă