După raportul Comisiei de la Veneţia, raportul Comisiei Europene este cel de al doilea document internaţional care radiografiază vara noastră nebună.
Raportul de ţară publicat săptămâna trecută nu este un raport obişnuit în cadrul MCV – el a fost redactat doar pentru România, nu şi pentru Bulgaria, şi vine după evenimentele de astă-vară care au pus sub semnul întrebării statul de drept. Documentul este o interesantă combinaţie între o parte politică ce se referă la faimoasele puncte de pe lista lui Barroso şi o parte tehnică axată pe analiza progreselor cu privire la cele patru condiţionalităţi stabilite prin MCV. Deloc surprinzător, tonul celor două părţi ale raportului diferă, prima fiind mult mai critică decât cea de a doua. După raportul Comisiei de la Veneţia, raportul Comisiei Europene este cel de al doilea document internaţional care radiografiază vara noastră nebună.
Calea europeană
La nivel european tocmai a fost publicat raportul A free and pluralistic media to sustain European democracy, aşa că avem ce să citim ca să aflăm care este direcţia în care vrea să meargă Europa. Putem adăuga Declaraţia privind libertatea discursului politic în media a Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei şi jurisprudenţa CEDO privind libertatea de exprimare.
Statul de drept
Evident, prima parte a raportului este total atipică pentru că vizează de fapt criteriile politice de apartenenţă la UE – statul de drept fiind unul dintre ele. Nu ni se cere vreo performanţă extraordinară, ci doar să nu ne mai batem joc de lucruri considerate valori fixe ale UE, fără de care nu se poate pune în discuţie niciun alt subiect de dezbatere europeană. Din punctul ăsta de vedere, găsesc un pic ridicole încercările unora dintre comentatori (inclusiv de la nivel guvernamental) de a ne convinge că, de fapt, acest raport e un raport bun. Cum ar putea fi bun un raport care constată că în privinţa respectării criteriilor minimale ale statului de drept România are încă probleme după ce a traversat o vară neagră? Ce poate fi bun în constatarea că Guvernul României are în componenţa sa doi miniştri anchetaţi pentru fapte de corupţie? Şi cum poţi să speri în mod realist că se vor debloca fondurile europene, dacă aceste persoane sunt exact cele care ar trebui să se ocupe de banii europeni? Cum se poate explica faptul că în România parlamentarii adoptă reguli care să facă anchetarea lor de către organele judiciare aproape imposibilă (am discutat în detaliu problemele legate de statutul parlamentarilor în articole anterioare)? Cum putem justifica incapacitatea României de a aplica propriile legi astfel încât să nu mai asistăm la linşaj mediatic, orchestrat de trusturile de presă în beneficiul propriilor patroni cu probleme judiciare? Să nu fim ridicoli, să învăţăm să ne acceptăm problemele – e singura noastră şansă de a le rezolva.
Citeşte continuarea în Revista 22.