Evenimentul este considerat una dintre cele mai îndrăzneţe acţiuni găzduite de un muzeu sau de o galerie de artă modernă care se respectă. Încă de la achiziţie, evenimentul a declanşat reacţii în rândul publicului- de la stupoare la hohote de râs – dar invariabil toţi vizitatorii se întrebau: „Este asta artă”.
Însă prin acest semn se consideră că MoMa s-a po-zi-ţio-nat din nou în „liga mare”. Muzeul a anunţat că a „achi-zi-ţio-nat” semnul @ şi că-l va „expune” ca un simbol al relaţiilor şi al comunicaţiilor în lumea digitală şi pentru a înfăţişa „puterea designului”. Pentru prima dată în istoria sa, MoMa va expune ceva ce „nu poate fi însuşit”. Dacă publicul priveşte cu simpatie noul exponat, acesta a declanşat dezbateri virulente în rândul experţilor care ar fi cerut suspendarea achiziţiei sau au considerat-o umilitoare pentru adevăraţii designeri care proiectează versiunile pentru noi fonturi ale semnului @. Alţii însă spun că MoMa îşi rein-ventează galeria de design pen-tru o nouă lume virtuală, în condiţiile în care totul pare intangibil pe internet. „Acest simbol face parte din vieţile noastre. A devenit o modalitate de exprimare…”, a spus Paola An-to-nelli, senior curator la departamentul de arhitectură şi design din cadrul muzeului.
@ s-a născut în 1971
În centrul furtunii se află primul e-mail din lume trimis în 1971, de un programator din Boston, Ray Tomlinson. El a fost cel care a decis să nu folosească un caracter obişnuit, obscur, acolo unde trebuia separat numele destinatarului de cel al calculatorului folosit. MoMa îl creditează pe Tomlinson drept designerul (neintenţionat) al modernului semn @.
„Însuşirea şi refolosirea unui simbol vechi, preexistent – simbolul era deja disponibil pe tastatură având însă o utilizare mult scăzută, o ligatură menită să rezolve o problemă funcţională (limbajul de programare excesiv de lung şi de complicat) – este prin tot ceea ce înseamnă un act de design de o economie şi de o eleganţă extraordinară”, a mai declarat Paola Antonelli.
Mike Essl, profesor de design la o celebră şcoală de artă din New York, a replicat: „Este ca şi cum ai pune în scrisoare litera A. Sunt caractere care fac din semnul @ ceva deosebit de sexy (…) Avantajul lui este că MoMa este în recesiune – achiziţia este dovada. Eu nu am de gând să merg la MoMa pentru a vedea semnul @”, mai spune Essl.
Alţii, ca Steve Kennedy, profesor de tipografie la New School, au fost, de asemenea, refractari, considerând că azi-mâine Guggenheim va descoperi şi va expune semnul exclamării sau al întrebării.
Dacă publicul priveşte cu simpatie noul exponat, acesta a declanşat dezbateri virulente în rândul experţilor care ar fi cerut suspendarea achiziţiei sau au considerat-o umilitoare pentru adevăraţii designeri.