12.8 C
București
marți, 21 mai 2024
AcasăSpecialSimbolul erei internetului a devenit @rtă

Simbolul erei internetului a devenit @rtă

Evenimentul este considerat una dintre cele mai îndrăzneţe acţiuni găzduite de un muzeu sau de o galerie de artă modernă care se respectă. Încă de la achiziţie, evenimentul a declanşat reacţii în rândul publicului- de la stupoare la hohote de râs – dar invariabil toţi vizitatorii se întrebau: „Este asta artă”.
Însă prin acest semn se consideră că MoMa s-a po-zi-ţio-nat din nou în „liga mare”. Muzeul a anunţat că a „achi-zi-ţio-nat” semnul @ şi că-l va „expune” ca un simbol al relaţiilor şi al comunicaţiilor în lumea digitală şi pentru a înfăţişa „puterea designului”. Pentru prima dată în istoria sa, MoMa va expune ceva ce „nu poate fi însuşit”. Dacă publicul priveşte cu simpatie noul exponat, acesta a declanşat dezbateri virulente în rândul experţilor care ar fi cerut suspendarea achiziţiei sau au considerat-o umilitoare pentru adevăraţii designeri care proiectează versiunile pentru noi fonturi ale semnului @. Alţii însă spun că MoMa îşi rein-ventează galeria de design pen-tru o nouă lume virtuală, în condiţiile în care totul pare intangibil pe internet. „Acest simbol face parte din vieţile noastre. A devenit o modalitate de exprimare…”, a spus Paola An-to-nelli, senior curator la departamentul de arhitectură şi design din cadrul muzeului.

@ s-a născut în 1971

În centrul furtunii se află primul e-mail din lume trimis în 1971, de un programator din Boston, Ray Tomlinson. El a fost cel care a decis să nu folosească un caracter obişnuit, obscur, acolo unde trebuia separat numele destinatarului de cel al calculatorului folosit. MoMa îl creditează pe Tomlinson drept designerul (neintenţionat) al modernului semn @.
„Însuşirea şi refolosirea unui simbol vechi, preexistent – simbolul era deja disponibil pe tastatură având însă o utilizare mult scăzută, o ligatură menită să rezolve o problemă funcţională (limbajul de programare excesiv de lung şi de complicat) – este prin tot ceea ce înseamnă un act de design de o economie şi de o eleganţă extraordinară”, a mai declarat Paola Antonelli.
Mike Essl, profesor de design la o celebră şcoală de artă din New York, a replicat: „Este ca şi cum ai pune în scrisoare litera A. Sunt caractere care fac din semnul @ ceva deosebit de sexy (…) Avantajul lui este că MoMa este în recesiune – achiziţia este dovada. Eu nu am de gând să merg la MoMa pentru a vedea semnul @”, mai spune Essl.
Alţii, ca Steve Kennedy, profesor de tipografie la New School, au fost, de asemenea, refractari, considerând că azi-mâine Guggenheim va descoperi şi va expune semnul exclamării sau al întrebării.

Dacă publicul priveşte cu simpatie noul exponat, acesta a declanşat dezbateri virulente în rândul experţilor care ar fi cerut suspendarea achiziţiei sau au considerat-o umilitoare pentru adevăraţii designeri.

Cele mai citite

Erdogan a decretat doliu național după moartea președintelui iranian Ebrahim Raisi

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a decretat luni o zi de doliu naţional după moartea preşedintelui iranian Ebrahim Raisi într-un accident de elicopter, relatează...

Ministrul german al economiei Robert Habeck susține strategia de a investi în combinate siderurgice

Ministrul german al economiei Robert Habeck a justificat miliardele de euro investite de ţara sa în fabrici de oţel verde prin nevoia de a...

Securicii au pus frișcă sintetică pe blatul electoral

Campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare e plină de ciudățenii. Pe lângă faptul că nu ni se spune nimic despre viziunea României privind...
Ultima oră
Pe aceeași temă