12.2 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecialRevizuirea toxică

Revizuirea toxică

Prin actuala revizuire a Constituţiei, parlamentul e pe cale să devină o superputere între puterile statului.

Cu o rapiditate demnă de o cauză mai bună, Comisia de revizuire a Constituţiei dezbate amen­da­men­tele aduse legii fundamentale. După mai puţin de 10 zile avem un tablou aproape complet al felului în care va arăta Ro­mânia dacă aceste modificări vor in­tra în vigoare. Re­gimul semi­pre­zi­denţial va fi în­lo­cuit cu unul par­lamentar – funcţia de preşedinte rămâne să fie ocu­pată prin alegeri directe, dar pierde multe dintre atribuţiile pe care le are astăzi. În justiţie vom vedea, cel mai probabil, o re­ve­nire a procurorilor sub controlul ministrului Justiţiei, adică sub control executiv. Organizaţiile pro­fesionale ale magistraţilor şi Consiliul Superior al Ma­gis­tra­turii şi-au exprimat deja de­za­cordul privind modificările pro­puse şi, motivând prin faptul că au primit propunerile de amen­dare a Constituţiei cu doar o zi îna­inte, au cerut termen pentru a de­pune observaţii scrise re­fe­ri­toare la articolele care au im­plicaţii directe asupra sistemului judiciar.

Detalii procedurale

Înainte de a discuta principalele amendamente aprobate de către Comisia de revizuire a Cons­ti­tuţiei, ar trebui să vorbim despre câteva detalii procedurale. Pri­mul şi cel mai dezbătut în ultima vreme este cel privind po­si­bi­litatea de a revizui Constituţia fără a ţine cont de referendumul organizat în 2009 privind li­mi­tarea numărului de parlamentari la 300 şi parlamentul unicameral. Cu privire la această chestiune, Curtea Constituţională s-a exp­ri­mat clar în Decizia 682/2012, ex­plicând atât diferenţele între re­ferendumurile consultative şi ce­le decizionale, cât şi legătura în­tre suveranitatea na­ţi­onală care apar­ţine poporului şi li­ber­tatea de­cizională care aparţine par­la­mentarilor, în calitate de aleşi ai poporului.

Aşadar, ju­ris­pru­den­ţa anterioară a CCR arată că le­giuitorul trebuie să se supună vo­inţei populare ex­primate prin re­ferendum, ne­pu­tând adopta nor­me, inclusiv nor­me cons­titu­ţio­na­le, care să în­calce rezultatele referendumului. Re­zultatele unui referendum va­lid nu pot fi infirmate decât prin organizarea unui alt referendum, în cadrul căruia poporul să de­ci­dă invers decât la referendumul iniţial. Exact din acest motiv, par­lamentarii încearcă din răsputeri să schimbe regulile de organizare a referendumului prin scăderea cvorumului de validitate. Am scris anterior că Legea re­fe­ren­du­mului atacată la CCR prevede că pentru validarea unui re­fe­ren­dum doar 30% din cei înscrişi pe listele electorale trebuie să vo­teze, iar doar 25% trebuie să ex­prime un vot valabil – adică, la limită, decizia se va lua cu 12,5%+1 din cei înscrişi pe listele electorale. Pentru a se asigura că de mâine încolo referendumurile nu vor mai reprezenta o piatră de încercare, parlamentarii au in­trodus în amendamentele cons­tituţionale pragul de participare la referendum de 30% din cei în­scrişi pe listele electorale. De­si­gur, această normă cons­titu­ţio­nală urmează să se aplice doar du­pă intrarea în vigoare a noii Constituţii.

Citeşte continuarea în Revista 22.

Cele mai citite

Minciuna care scoate Generația Z în stradă

Tămbălăul generației Z de la Tbilisi, capitala statului Georgia din Caucaz, e un caz-școală despre cum acționează serviciile secrete străine într-o țară cu democrație...

Minciuna care scoate Generația Z în stradă

Tămbălăul generației Z de la Tbilisi, capitala statului Georgia din Caucaz, e un caz-școală despre cum acționează serviciile secrete străine într-o țară cu democrație...

Un iranian cu mandat de arestare în Emiratele Arabe Unite este protejat de …DIICOT

La ora actuală, serviciile de informații de la noi sunt în alertă pentru că un cetățean iranian care a escrocat băncile din Emiratele...
Ultima oră
Pe aceeași temă