19.1 C
București
duminică, 16 iunie 2024
AcasăSpecialMetrorex şi RATB ar putea declanşa o grevă generală comună

Metrorex şi RATB ar putea declanşa o grevă generală comună

Metroul bucureştean ar putea declanşa în maximum o lună greva generală, la care s-ar putea alătura şi sindicaliştii de la Regia Autonomă de Transport Bucureşti, au anunţat, joi, liderii celor două societăţi, Ion Rădoi şi Vasile Petrariu, informează Agerpres.

Sindicaliştii de la metrou reclamă blocarea negocierilor privind noul contract colectiv de muncă, în condiţiile în care ei au cerut actualizarea salariilor cu rata inflaţiei şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, în timp ce sindicatele de la RATB atrag atenţia asupra faptului că peste 3.500 de oameni ar trebui daţi afară pentru ca societatea să poată funcţiona până la finele anului, cu bugetul alocat.

“La data de 31 martie 2013, a expirat vechiul contract colectiv de muncă. De atunci şi până în prezent, am făcut demersurile necesare pentru a încheia un nou contract. Cu excepţia prevederilor care sunt pur formale, sindicatele au solicitat recuperarea indicelui de inflaţie, care este în jur de 4%. Nu am găsit înţelegere pentru a rezolva această situaţie. Bineînţeles că ne-am consultat cu Consiliul General şi cu cei care sunt abilitaţi, conform statutului, ca să hotărâm ce facem”, a declarat liderul sindical de la Metrou, Ion Rădoi.

Citeşte şi Directorul general al RATB a DEMISIONAT

El a explicat că, în ultimii cinci ani, la Metrorex, fondul de salarii a fost blocat, respectiv din 2008 şi până în prezent, şi nu numai că nu s-au făcut majorări de salarii, ci s-a şi renunţat la al 13-lea salariu, la prima de Paşte şi la cea de Crăciun, care erau cuprinse în contractul colectiv de muncă.

“Nu am fost de acord să semnăm în aceleaşi condiţii un nou contract colectiv de muncă. Deci, sunt două revendicări care ne-au interesat de fiecare dată şi care interesează pe oricine negociază un astfel de contract: încercarea recuperării indicelui de inflaţie şi asigurarea fondului necesar pentru îmbunătăţirea condiţiilor de lucru, noi având, la ora actuală, conform datelor statistice, o pierdere de 15 colegi în fiecare an înainte de a ieşi la pensie. Nu mai vorbim despre problemele medicale şi despre ultimele determinări, care arată că limita maximă admisibilă a noxelor depăşeşte de opt ori acest nivel”, a arătat Rădoi.

Acesta a atras atenţia şi asupra faptului că la Metrorex sunt condiţii grele de lucru, în condiţiile în care salariaţii trebuie să asigure, zi şi noapte, problemele legate de siguranţa circulaţiei, aici fiind iarăşi probleme, în sensul că nu au fost fonduri nici pentru recuperarea categoriilor calificate, conform legii şi instrucţiunilor de serviciu.

“Deci, suntem într-un impas, motiv pentru care am declanşat conflictul colectiv. Luni, 29 iulie, la ora 10.00, va avea loc concilierea acestui conflict colectiv de muncă cu reprezentanţii Ministerului Muncii, a ITM-ului mai exact, după care, dacă nu se vor găsi soluţii – ceea ce este greu de crezut că se poate găsi la nivelul concilierii – vom continua cu greva de avertisment şi cu greva propriu-zisă”, a afirmat Ion Rădoi.

Acesta a subliniat că este greu de spus când se va declanşa greva de avertisment, care este de două ore, întrucât abia luni are loc concilierea.

“Nu pot să vă spun în câte zile o să se ajungă într-o astfel de fază, nu este în interesul nostru să lăsăm publicul călător care nu are nicio vină fără acest mijloc de transport, dar, dacă în maximum o lună nu se va rezolva această problemă, nu se fac demersurile necesare, probabil că activitatea metroului va înceta în Bucureşti. În maximum o lună se va declanşa greva generală în cazul în care nu se rezolvă problemele noastre. Acesta este termenul în care am putea să respectăm şi legislaţia în vigoare, dar şi să facem demersurile necesare, să aşteptăm şi intervenţia Ministerului Transporturilor, a Ministerului Muncii şi a MFP, care ar putea rezolva această situaţie”, a subliniat liderul sindical de la Metrorex.

În ceea ce priveşte RATB, liderul sindical Vasile Petrariu a afirmat că majoritatea sindicaliştilor sunt de acord cu greva generală şi există posibilitatea de a se alătura celor de la Metrorex, în septembrie.

“Legat de greva generală de la Metrorex şi a posibilităţii de a intra şi noi, ca un preambul, va fi o grevă de solidaritate, în situaţia în care colegii de la metrou nu-şi rezolvă problemele odată cu noi sau până să discutăm noi problemele astea va fi un preambul a ceea ce se va întâmpla după luna septembrie, pentru că şi noi vom avea negocierea contractului colectiv de muncă la sfârşitul anului, în decembrie. Dacă până atunci nu se rezolvă toate aceste lucruri, şi noi vom fi în aceeaşi situaţie, pentru că nu vom putea încheia un contract colectiv de muncă. Nu cade bine ca la finele anului să avem aceste probleme. Poate că semnalul pe care îl dăm – şi majoritatea membrilor de sindicat sunt de acord cu acest lucru – mai avem ca formalitate să facem tabele cu semnături pentru o grevă de solidaritate, atunci poate că autorităţile vor vedea ce înseamnă să paralizezi în Bucureşti transportul public şi de subteran. Dar eu sper să nu se ajungă la o astfel de situaţie, să nu împingem lucrurile până la un conflict de muncă”, a spus Petrariu.

Aceasta a atras atenţia asupra faptului că cetăţenii vor fi cei care vor suporta consecinţele situaţiei în care se află RATB şi a neimplicării autorităţilor în rezolvarea problemelor cu care se confruntă Regia, în speţă subfinanţarea şi acumularea de datorii.

“RATB în prezent acumulează datorii foarte mari. Lucrurile astea sunt sesizate la nivel de Consiliu General şi de primar general. Până în prezent, nimeni nu a avut vreo reacţie. Noi, sindicatele, am atras atenţia şi am avut câteva discuţii cu primarul general pe această temă. Din păcate, s-ar părea că nu am fost auziţi, chiar dacă am discutat împreună toate aceste lucruri. Nu s-a reţinut absolut nimic. Dacă până în toamnă, care înseamnă cel mai devreme luna septembrie, nu se va face o rectificare pozitivă, prin care să se dea acea diferenţă de bani care s-a tăiat faţă de anul trecut – peste 100 de milioane de lei, RATB va intra în colaps”, a explicat Petrariu.

Potrivit sursei citate, în prezent regia are datorii de peste 70 – 80 de milioane de lei. ‘Există acest pericol de a se declanşa insolvenţa din partea celor care nu-şi primesc banii de la RATB. Asta, coroborat cu problemele de care noi ne lovim, legate de incapacitatea menţinerii parcului în circulaţie şi, în felul ăsta, de a mulţumi cât de cât publicul călător, pentru că nimeni nu este dispus să aştepte un vehicul RATB care să vină la jumătate de oră sau la o oră. Lucrul acesta văd că domnul primar general nu l-a luat în seamă şi nu îl interesează. Apoi, lipsa bazei materiale, a pieselor, a subansamblelor, ne creează această mare problemă”, a arătat sindicalistul de la RATB.

El a adăugat că, în prezent, sunt discuţii pentru redistribuiri de fonduri, pentru ca Regia să poată supravieţui măcar până în septembrie, însă “nici măcar acest lucru nu se doreşte să se facă”.

“Noi am demarat discuţii cu oamenii şi avem, în cadrul unui sondaj făcut de sindicate, o aprobare de peste 90% din partea celor chestionaţi pentru a declanşa o grevă generală. Noi atragem atenţia autorităţilor, să încercăm să prevenim acest lucru, pentru că acesta nu e benefic nici pentru salariaţii Regiei, dar mai ales pentru publicul călător, care va trebui să suporte consecinţele unor decizii luate la nivelul autorităţilor locale. Mai mult, faptul că nu sunt semnale că s-au înţeles toate aceste lucruri şi că există disponibilitate de a se face această rectificare bugetară o demonstrează şi demisia de aseară a directorului general al RATB”, a mai spus acesta.

Directorul general al Regiei Autonome de Transport Bucureşti, Adrian Câmpurean, a declarat, joi, că şi-a înaintat demisia din funcţie.

Câmpurean a precizat că motivul care a stat la baza deciziei sale este subfinanţarea Regiei.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă