Azi, la ora 19.00, la librฤria Humanitas de la Ciศmigiu, va avea loc lansarea volumului „Octave paralele“, o colecศie de eseuri semnate de muzicologul Valentina Sandu-Dediu. Alฤturi de autoare vor lua parte la eveniment Ioana Pârvulescu, Andrei Pleศu, Sever Voinescu ศi Vlad Zografi.
Am crezut, multฤ vreme (ลi, uneori, încฤ mai cred) cฤ muzica ลi artele plastice sunt arte «mute». Cฤ, adicฤ, nu se poate spune în mod profitabil prin cuvinte ceea ce fiecare din ele au de spus pe limba lor. Poลฃi da informaลฃii tehnice, poลฃi înลirui metafore, dar, orice ai face, rฤmâi exterior «obiectului» pe care îl comentezi. Cartea Valentinei Sandu-Dediu mi-a fisurat aceastฤ convingere. Limpezimea ei, deschiderea ei culturalฤ m-au fฤcut sฤ uit de vechile mele idio-sincrazii. Am învฤลฃat lucruri, am fost pus pe gânduri. Pentru cฤ muzica nu e niciodatฤ singurฤ în paginile acestei cฤrลฃi. E vorba ลi de Ion Negoiลฃescu, ลi de Radu Stanca, ลi de Georg Büchner, sau de Bucureลtiul vechi, de ideologii, mode ลi istorie. Valentina Sandu-Dediu a fฤcut, ca specialist, acei paลi spre mine pe care eu n-am fost în stare sฤ-i fac spre specialitatea ei. Îi mulลฃumesc ลi vฤ invit sฤ nu rataลฃi aceastฤ experienลฃฤ,“ este de pฤrere Andrei Pleศu.
Valentina Sandu-Dediu se opreศte în primele eseuri asupra preศuirii pe care marii compozitori au avut-o pentru sursele literare ale operelor lor.
Robert Schumann (foto) este primul care pฤstreazฤ poemele lui Byron sau Goethe aproape integral în librete, iar mai târziu Debussy, Ravel sau Enescu se întorc spre muzicalitatea poeziilor vechi. Corespondenศa dintre Ion Negoiศescu ศi Radu Stanca dezvฤluie interesul cu care cei doi intelectuali urmฤreau ce se întâmpla în zona muzicii clasice contemporane.
Pânฤ la finalul volumului îi descoperim pe wagnerienii români sau pe adepศii lui Schönberg din Bucureศtiul secolului XX, iar portretele din secศiunea „Solo“-uri sunt un prilej de a intra în culisele organizฤrii festivalului Enescu sau de a-i cunoaศte pe câศiva dintre muzicologii români importanศi. „Octavele paralele sunt, în multe tradiลฃii muzicale, o variantฤ a unisonului, împฤrลฃit între voci diferite. Sunt, pe de altฤ parte, strict interzise în tehnica scriiturii armonice pentru cor, în istoria tonalitฤลฃii. Le auzim însฤ pe clapele pianului sau în infinite combinaลฃii timbrale. În aceastฤ carte, octavele muzicale se cântฤ pe clapele alb-negre ale realitฤลฃii. Am adunat aลadar opt «invenลฃiuni» pe tema afinitฤลฃilor dintre muzicฤ ลi literaturฤ, opt mici «rapsodii» despre muzici ลi muzicieni, în diverse contexte istorice ลi ideologice sau doar biografice. În fine, am compus ลi unsprezece «solouri» (pentru a evita întregul dodecafonic). A rezultat un caleidoscop cu un discret fir conducฤtor: rosturile muzicii ลi ale muzicologiei, limitele ลi deschiderile ei. Cartea se adreseazฤ deopotrivฤ specialiลtilor ลi celor cฤrora, pur ลi simplu, muzica ลi micile ei istorii nu le sunt indiferente,“ explicฤ Valentina Sandu-Dediu.
Seara se va încheia cu microrecitalul violonistei Diana Moศ, care va interpreta fragmente din Johann Sebastian Bach, Dan Dediu ศi Mihai Mฤniceanu.
Romanticul Schumann
Iatฤ ce scrie muzicologul Valentina Sandu-Dediu în capitolul „Ochii de cititor al lui Robert Shumann“: „Muzica toatฤ se scrie cu puncte ลi linii de mฤrimi ลi grosimi diferite, cu semnificaลฃii multiple. Punctul devine notฤ (înฤlลฃime muzicalฤ), linia aratฤ curgerea muzicii în timp (ca liniuลฃฤ pentru notฤ, ca barฤ de mฤsurฤ ลi aลa mai departe). S-ar putea broda, din aceastฤ perspectivฤ, o carte numai despre semiografia muzicalฤ, care în secolul XX a pฤrฤsit terenurile convenลฃionale ลi a mers în pasul avangardei. Literatura se scrie ลi ea cu puncte ลi linii; pornind doar de la un asemenea detaliu, nu aล putea demonstra interferenลฃe precise între literaturฤ ลi muzicฤ. Vฤ propun de aceea un studiu de caz, al unui compozitor care a iubit în egalฤ mฤsurฤ literatura ลi muzica, în secolul fuziunilor romantice: Robert Schumann.
Schumann este probabil primul compozitor care priveลte actul componistic ca pe unul literar.
În adolescenลฃฤ, a scris nu doar compoziลฃii, ci ลi eseuri, poezii, fragmente de roman, influenลฃat fiind de modelul sฤu literar, Jean Paul, ลi de romanele acestuia, „Titan“ ลi
„Flegeljahre“. Încercฤrile literare ale lui Schumann sunt semnate cu pseudonimul „Skülander“ ลi constau în poeme, scene dramatice, traduceri metrice din versuri latine ลi greceลti, eseuri ลi pagini critice. În pragul vârstei de 21 de ani, îl descoperฤ pe E.T.A. Hoffmann ลi a sa stranie îmbinare între real ลi fantastic (care nu rareori va traversa muzica schumannianฤ). Va adopta cu entuziasm una dintre temele favorite ale literaturii romantice germane, la Hoffmann, ca ลi la Jean Paul: dedublarea, dublura sinelui („Doppelgänger“).
Chiar de ziua sa de naลtere (pe 8 iunie 1810), Schumann noteazฤ în jurnal conflictul între cele douฤ ipostaze ale sale, între obiectiv ลi subiectiv, între formฤ ลi umbrฤ, între Fiinลฃa sa propriu-zisฤ ลi aparenลฃฤ. De aici ลi pânฤ la a boteza cele douฤ proiecลฃii ale sinelui Florestan ลi Eusebius e doar un pas. Prima întruchipeazฤ aspiraลฃiile de virtuoz, cea de-a doua e inspiratฤ de persoana unui cleric liric, gânditor.
Ambele apar în schiลฃele unui roman – Das Wunder kind (Copilul-minune) – în care Schumann descrie personaje din anturajul sฤu: Meister Raro (Friedrich Wieck), Cilia sau Chiara (Clara Wieck, viitoarea sa soลฃie), Paganini, Hummel etc.