22.4 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialJudeţul Constanţa, “corigent“ la asigurarea accesului la educaţie

Judeţul Constanţa, “corigent“ la asigurarea accesului la educaţie

Membrii Asociaţiei Elevilor din Constanţa au realizat o radiografie a sistemului de învățământ, iar nota pe care au dat-o a fost 4,95.

Cu puţin timp înainte de începerea unui nou an şcolar, membrii Asociaţiei Elevilor din Constanţa şi-au propus să ia pulsul unităţilor administrativ teritoriale din judeţul Constanţa, pentru a vedea cât de mult sprijină primăriile sistemul de învăţământ local. Astfel a rezultat, în premieră naţională, „Indexul accesului la educaţie al elevilor din judeţul Constanţa“, pentru anul şcolar 2014-2015, studiu care reprezintă, momentan, o evaluare cantitativă privind nivelul sistemului instructiv-educativ.

Principalele probleme din judeţ

Tinerii au luat în calcul dacă în Constanţa comunităţile locale oferă burse şcolare sau servicii de pază a unităţilor de învăţământ. De asemenea, s-a avut în vedere dacă primăriile au investit în grădiniţe, şcoli sau licee, dacă oferă servicii de masă (cantină) sau cazare (internate), ori dacă asigură finanţarea concursurilor şcolare. Elevii au mai fost interesaţi de fondul de carte din şcoli şi de facilităţile pentru elevii cu dizabilităţi. Pe de altă parte, unul dintre indicatori l-a reprezentat decontarea navetei profesorilor.

La un pas de nota de trecere

După ce au fost culese date statistice, de ordin public, acolo unde s-a permis acest lucru, a reieşit o medie generală a judeţului de 4,95%.

„Acest raport a fost făcut deoarece considerăm că judeţul Constanţa are o multitudine de probleme în ceea ce priveşte educaţia. Acest raport ne-a confirmat acest lucru. Am folosit o metodologie cantitativă de zece indicatori. Media judeţului Constanţa este de 4,95%. În termeni şcolari, putem spune că judeţul Constanţa a rămas corigent la asigurarea calităţii educaţiei pentru elevii săi. Din păcate, există unităţi de învăţământ fără bibliotecă şcolară sau cu un fond de carte precar. De asemenea, o altă problemă mare la nivelul judeţului este asigurarea burselor şcolare pentru elevi. Nici municipiul Constanţa nu a respectat această lege până săptămâna trecută, când Consiliul Local Municipal a decis să aloce sumele pentru asigurarea burselor şcolare, urmând ca în această toamnă să se stabilească numărul şi cuantumul acestora“, a precizat preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, Alexandru Manda.

Primăriile, sesizate să asigure servicii şi facilităţi elevilor

Potrivit concluziilor raportului, nici o comunitate locală din judeţ nu a reuşit să obţină nota 10, cel mai bun rezultat aparținând comunei Mihai Viteazu, aceasta obţinând nota 9 deoarece asigură toate serviciile şi facilităţile evaluate în cadrul indexului, cu excepţia serviciilor de tip cantină sau internat. Comunele Ostrov, Peştera, Ciocârlia şi oraşul Eforie au obţinut nota 8. La Ostrov şi Ciocârlia nu se oferă burse şcolare, la Peştera nu există pază în şcoli, iar la Eforie nu sunt asigurate fonduri pentru activităţi recreative pentru elevi. „Toate cele patru comunităţi nu asigură servicii de cantină sau internat, situaţie cvasigeneralizată la nivelul judeţului, în special din cauza inexistenţei unei obligaţii legale. Cu toate acestea, considerăm că este necesar ca autorităţile locale să înceapă asigurarea unei mese calde, cel puţin pentru elevii din clasele primare şi gimnaziale“, spun elevii.

Municipiul Constanța, nota 6

La mijlocul clasamentului se află 30 de unităţi administrativ-teritoriale cu note de trecere, între 5 şi 5,99. În acest grup se încadrează şi municipiul Constanţa, cu nota 6. Nu au luat notă de trecere 16 unităţi administrative, având note între 2 şi 4. „Cu excepţia unor mici investiţii în unităţile de învăţământ şi a decontării navetei profesorilor, aceste comunităţi o nu asigură aproape nici o formă de servicii de bază sau facilităţi pentru elevi. Cu excepţia comunelor Bărăganu şi 23 August, nici una dintre acestea nu oferă burse şcolare elevilor. Aceste comunităţi, în general subdezvoltate şi cu un nivel de trai general precar, nu pot avea şanse reale de dezvoltare şi îmbunătăţire a situaţiei economice în lipsa unor investiţii reale în capitalul uman din comune“, mai semnalează elevii constănţeni.

Indexul a fost realizat în intervalul 1-10 septembrie 2015. 

Raportările vor continua anii viitori

Raportul va fi înaintat Prefecturii Constanţa, Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Inspectoratului Şcolar Judeţean şi Consiliului Judeţean Constanţa.

Prin acest index, elevii constănţeni îşi doresc stimularea şi implicarea primăriilor din judeţ în educaţia locală. Evaluarea cantitativă, dar şi calitativă, lansată de Asociaţia Elevilor din Constanţa, va continua şi anii viitori.

Cele mai citite

Elicopterul președintelui Iranului a aterizat forțat. Nu se cunoaște starea liderului iranian

Elicopterul care îl avea la bord pe președintele Iranului, Ebrahim Rayeesi, a aterizat forțat, iar echipele de salvare fac eforturi să ajungă la locul...

Accident pe Dunăre. Două persoane au murit, iar alte cinci sunt date dispărute

Două persoane au fost ucise și alte cinci au fost date dispărute în urma unei coliziuni între o ambarcațiune cu motor de mici dimensiuni...

ANCOM: Veniturile raportate de sectorul telecom din România au stagnat la 3,4 miliarde de euro, în 2023

Numărul utilizatorilor de Internet fix care au ales servicii prin fibră optică a ajuns la cinci milioane, la finele anului 2023, în creştere cu...
Ultima oră
Pe aceeași temă