18.9 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialJohn Landis: "Realismul ma sperie mai mult decat fantasticul"

John Landis: “Realismul ma sperie mai mult decat fantasticul”

"In perioadele de criza sociala veti vedea inflorind doua genuri cinematografice: comedia – pentru ca oamenii vor sa-si ia grijile de pe cap – si filmele emotionante – pentru ca vor sa vada persoane care trec prin suferinte si mai mari", spune John Landis, regizor, scenarist, producator si actor, regele comediilor in anii ’80.

John Landis a mancat cinematografie pe paine inca din copilarie. A stiut ca vrea sa devina regizor de pe la 9 ani, cand se uita la filmele sale preferate, printre care se numara "King Kong", care a avut o influenta serioasa in cariera lui. Ca tribut adus filmelor cu monstri, a scris si regizat "Schlock", pelicula cu care a debutat in 1973, la 23 ani. Lucrase din adolescenta in industria filmului, atat in Statele Unite cat si in Europa.

Landis a cunoscut un succes rapid cu "The Kentucky Fried Movie" (1977), "Peripetii la colegiu" (1978), "The Blues Brothers" (1980)  si "Three Amigos!" (1986) – unele dintre cele mai populare comedii ale tuturor timpurilor. A fost la carma a trei filme cu Eddie Murphy: "Pariul" (1983), "Coming to America" (1988) si "Politistul din Beverly Hills III" (1994). "Eu sunt un povestitor, asa ca sunt capabil sa povestesc orice. Poate pentru ca ma amuza sa produc westernuri, fantezii sau povesti de dragoste, toate par comice", a spus regizorul.

In 1986 comedia s-a transformat intr-o tragedie de proportii, cand Landis a regizat un segment din "Zona crepusculara – filmul", iar o greseala pirotehnica l-a ucis pe actorul Vic Morrow si doi copii cu care acesta filma o scena periculoasa.

Pasiunea pentru horror l-a adus la carma unor productii precum "Un varcolac american in Londra" (1981)  sau "Sange nevinovat" (1992). Dupa cum a marturisit, Landis adora fantasticul pentru ca le permite realizatorilor sa dea frau liber imaginatiei: "Imi place ideea de a fi aruncat intr-o lume care nu se supune constrangerilor din viata reala. Dar nu accept chiar orice – universul care mi se propune trebuie sa-si conserve propria coerenta. si detest filmele bazate pe tortura: este usor sa dezgusti oamenii cu mult sange".

Dupa propriile spuse, majoritatea filmelor sale de groaza sunt comice, mai putin "Creatura" (2005), pe care s-a straduit sa il ia in serios. Filmul vorbeste despre un criminal in serie, care, ca multi altii din viata reala, isi mascheaza caracterul si este bine vazut in societate. Filmul este lipsit de umor din cauze precise: "Realismul ma sperie mai mult decat fantasticul; exista o probabilitate mai mare sa fii ucis de un maniac decat sa te muste de gat un vampir". Landis a admis ca a avut intotdeauna o slabiciune pentru monstri, care i se par foarte potriviti pentru cinematografie. "Prefer sa tremur in fata unor lucruri care nu exista; e o teama pe care o pot controla", a spus el. "Am vazut cu ocazia razboiului din Irak cum americanii, care sunt considerati oameni civilizati, au acceptat sa tortureze. Raul sta in stare de veghe in fiecare din noi; asta e ceva ce ma sperie cu adevarat si nu e cinematografie".

John Landis a lucrat ca regizor comercial pentru companii celebre, precum Taco Bell, Coca-Cola, Pepsi, Disney sau Kellog’s. A fost lector in scolile de film a numeroase universitati de prestigiu din Statele Unite.

 

In 1983 a cunoscut un succes de proportii dupa realizarea videoclipului "Thriller" al lui Michael Jackson, care a fost raspremiat in perioada care a urmat si a schimbat modul de realizare obisnuit al acestor productii. "Thriller" a fost mai mult decat o serie de imagini care insotesc muzica; a fost un mini-film care a reunit genial partea de horror cu dansul. Landis a mai colaborat cu Jackson si la videoclipul "Black or White" din 1991, care a fost difuzat in premiera in 27 de tari simultan, cu o audienta estimata la 500 milioane persoane. "Black or White" a popularizat tehnica metamorfozarii unei imagini digitale intr-o alta si a crescut standardele efectelor speciale in videoclipurile muzicale.

Landis este nemultumit de mersul pe care l-a luat industria filmului – mult prea comerciala. "Este ca si cum as fura bani", spune el. A facut in schimb cu mare placere documentarul "Slasher" (2004) despre arta de a vinde masini la mana a doua. "Facand acest documentar am invatat ca nimic nu are valoare in sine, ca ea este generata. Si ca deseori cumparam lucruri sau acceptam idei despre a caror valoare suntem mintiti."

Regizorul si-a creat propria companie de productie, St. Clare Entertainment, care a realizat serialul cunoscut "Viata ca-n filme", iar pentru 2010 pregateste o comedie neagra despre doi hoti de morminte din Edinburgh-ul secolului al XIX-lea.

Cele mai citite

Premierul slovac, Robert Fico, este stabil, dar în stare gravă

Premierul slovac, Robert Fico, împușcat acum trei zile, este în continuare în stare gravă, potrivit stirileprotv.ro. Oficialul a fost operat, din nou, vineri. Între timp,...

VIDEO. Andreea Marin a dezvăluit secretul prin care își ține soțule aproape: “Construim în continuare”

Andreea Marin și Adrian Brâncoveanu alcătuiesc unul dintre cele mai discrete cupluri din showbiz-ul românesc, evitând expunerea excesivă în mediul public și preferând să-și...

Erdogan a grațiat șapte generali închiși pentru puciul din 1997 din Turcia

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a graţiat şapte generali aflaţi în detenţie pentru rolul lor în puciul din 1997 împotriva primului guvern islamist din...
Ultima oră
Pe aceeași temă