13.3 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecialIrlanda şi calea redresării economice a Europei

Irlanda şi calea redresării economice a Europei

Irlanda preia preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene săptămâna aceasta, în timp ce drumul nostru spre redresarea economică este trasat clar,

Acestea nu sunt vremuri uşoare pentru Europa – nici pentru Uniunea noastră – când încă se mai fac simţite efectele crizei economice.  UE continuă să facă faţă întrebărilor dificile referitoare la moneda unică, iar economia europeană se străduieşte să ofere locuri de muncă şi condiţii bune de trai pentru popoarele noastre.  Prea mulţi tineri europeni nu au un loc de muncă – o provocarea căreia Uniunea Europeană pur şi simplu trebuie să-i facă faţă.

Pentru Irlanda, experienţa ultimilor ani a fost deosebit de dificilă. Cu toate acestea, tocmai datorită acestei experienţe ne aflăm acum în poziţia oportună de a prelua sarcinile Preşedenţiei odată cu intrarea în 2013. Tema prioritară a Preşedinţiei noastre este clară – stabilitate, locuri de muncă şi creştere economică.

Irlanda nu numai că a înregistrat progrese enorme pentru refacerea stabilităţii economice şi financiare, dar a reuşit de asemenea să relanseze creşterea economică. Un element esenţial al progresului nostru a fost faptul că am avut o strategie pentru creştere economică şi creare de locuri de muncă şi credem cu tărie că aceeaşi logică este valabilă şi pentru Europa.

Economia Irlandei a revenit la creştere economică datorită sporirii exporturilor şi intensificării competitivităţii.  Reducem în mod constant deficitul public şi suntem pe drumul cel bun în a atinge ţinta de deficit (sub 3%) până în 2015. Băncile noastre au fost recapitalizate la timp şi sub costul aşteptat.  În timp ce în urmă cu doi ani Irlanda fusese exclusă de pe pieţele financiare internaţionale, în 2012 am emis certificate de trezorerie şi obligaţiuni în valoare de 7 miliarde de euro, iar randamentele au scăzut la fiecare emisiune de obligaţiuni. Anul acesta, ne propunem să fim prima ţară aflată sub programul UE/FMI din zona euro care va avea o revenire robustă pe pieţele obligaţiunilor suverane şi să lucrăm împreună cu partenerii noştri pentru a ne asigura că acest obiectiv dificil va fi atins.

Acesta a fost drumul nostru de întoarcere către stabilitate şi redresare economică, şi acesta este şi drumul Europei.  Prin luarea deciziilor şi implementarea lor, prin relansarea competitivităţii, consolidarea guvernanţei şi investirea în creştere economică şi crearea de locuri de muncă putem să revigorăm economia Europei.

Este de la sine înţeles că nu a fost un proces uşor pentru Irlanda. A trebuit să facem alegeri dificile şi am cerut multe de la poporul irlandez. Dar am reuşit să menţinem coeziunea socială şi solidaritatea pe parcursul acestei perioade dificile.

Irlanda este, binenţeles, doar una dintre cele 27 de state membre UE, iar rolul nostru de-a lungul Preşedinţiei nu presupune să impunem o direcţie partenerilor noştri europeni. Dar ne oferă oportunitatea de a încuraja statelele membre să convină asupra obiectivelor comune pentru a crea condiţiile necesare redresării sustenabile.

Din fericire, nu o luăm de la zero.  Preşedinţia irlandeză va construi pe baza a ceea ce a fost deja realizat.  În confruntarea crizei financiare, Europa a luat măsuri extraordinare: a oferit asistenţă Greciei, Portugaliei şi Irlandei; a creat Mecanismului European de Stabilitate; Banca Centrală Europeană a luat acţiuni decisive; şi, cel mai recent – un element crucial – Uniunea a făcut progrese către Uniunea Bancară.  Liderii europeni şi-au doveit determinarea de a acţiona împreună.  Irlanda va încerca să construiască pe baza acestor decizii.

Această determinare a fost cel mai bine evidenţiată în iunie anul trecut când liderii zonei euro au afirmat clar că trebuie rupt “cercul vicios dintre datoriile suverane şi cele ale băncilor”. Europa nu poate să fie prizoniera băncii celei mai neperformante în niciuna din ţările membre ale Uniunii.  În mod similar, contribuabilii din oricare stat membru nu pot fi lăsaţi să susţină singuri greutatea sistemului financiar european. Atunci când o instituţie financiară reprezintă un risc pentru Europa ca un întreg, atunci Europa ca un întreg trebuie să contribuie la confruntarea cu un astfel de risc.

Acordul de luna trecută al Consiliului European cu privire la termenele de implementare ale mecanismului unic de supraveghere a băncilor europene este un indiciu solid că voinţa şi determinarea politică de a rezolva aceste probleme sunt acum mai puternice ca oricând.

Irlanda este exemplul concret că există o cale de ieşire din criză. Repet, nu este un drum uşor – sau unul care s-a încheiat – dar este unul credibil. Experienţa Irlandei ne demonstrează că relansarea economică depinde de acţiunea decisivă atât la nivel naţional cât şi european; depinde de implementare precum şi de declaraţii.

De patruzeci de ani suntem mândri că suntem membri ai Uniunii Europene. Intenţionăm ca atât la începutul cât şi pe parcursul următorilor 40 de ani să continuăm să lucrăm împreună pentru a asigura un viitor paşnic, stabil şi prosper atât pentru poporul irlandez cât şi pentru cel european.

Viceprim-ministrul şi Ministrul pentru Afaceri Externe şi Comerţ, Eamon Gilmore.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă