29.5 C
București
duminică, 2 iunie 2024
AcasăSpecialInterviu cu Lavinia Toma, Head of Corporate Communications, Henkel România

Interviu cu Lavinia Toma, Head of Corporate Communications, Henkel România

Responsabilitatea si interesul companiilor este de a creste profitul. Este CSR- ul incompatibil cu o astfel de conceptie? Se exclud cei doi termeni?

Pentru multe companii care actioneaza global, cum este si Henkel, termenul CSR a fost inlocuit cu termenul mult mai generos ” sustainability (sustenabilitate/ devoltare durabila) ” tocmai pentru a arata extinderea preocuparilor companiei. Practic, astazi companiile fac eforturi pe care nu le-au mai facut nicioadata pana acum, pentru reducerea amprentei de-a lungul intregului lant valoric (value chain), de la materii prime pana la reciclarea ambalajelor. Sunt eforturi ale industriilor care isi unesc fortele pentru a livra “sustainable growth”.

Astazi companiile doresc sa creasca business-ul in mod sustenabil. Si acest fapt presupune ca obiectivele ecologice si cele economice sa fie interconectate, sa existe un management responsabil din punct de vedere economic al resurselor. Numai reducand consumul de resurse companiile vor putea sa livreze in continuare produse pentru populatia in continua crestere a planetei.

De exemplu, strategia de sustenabilitate Henkel inseamna mai multa valoare pentru clienti, consumatori, comunitati si implicit companie, in paralel cu reducerea amprentei produselor Henkel.
Deci cei doi termeni nu se exclud, ci dimpotriva, se completeaza. Astazi de vorbeste despre “systemic CSR” (cf. Wayne Vasser, fondator & director CSR International), ceea ce inseamna ca fiecare individ isi asuma responsabili tatea pentru devoltare durabila, conform competentelor sale, profesional si personal.

In ce masura practicile CSR ajuta la dezvoltarea de noi aptitudini angajatilor? Contribuie CSR- ul la dezvoltarea personalului?

CSR si HR- cum influenteaza politicile de CSR implicarea angajatilor si performanta.

Pentru compania Henkel dezvoltarea durabila este extrem de importanta, fiind una dintre cele 5 valori ale companiei., cu care fiecare angajat se identifica chiar de la primul contact cu compania. Mai mult, CEO-ul companiei se afla si in fruntea Sustainability Council, forul care coordoneaza strategia de devoltare durabila a companiei la nivel global.

Iar in Romania, angajatii au fost intotdeauna implicati in activitatile de CSR ale companiei., de la cele sociale, la cele de mediu si educatie. Cu siguranta contriibuie la dezvoltarea personala a angajatilor, ii face sa fie mai buni, mai generosi, mai loiali si mai eficienti, mai performanti. Pentru ca un angajat sa fie eficient trebuie sa se regaseaca in valorile companiei.

Iar unul din pilonii prin care compania Henkel implementeaza strategia de devoltare durabila il reprezinta angajatii. Fie ca vorbim despre timpul alocat proiectelor sociale (acordat premii si cadouri copiilor din Centrele de care ne ocupam, ore de lectura, cursuri de limba engleza etc.), suport tehnic acordat de colegii din divizia Adezivi Tehnologii pentru reabilitare termica si alt gen de lucrari de constructii, sau donatii ale angajatilor pentru copii defavorizati – jucarii, carti etc. In plus, impreuna cu colegii mei din Bucuresti si din tara am derulat mai multe campanii de igienizare a plajelor, padurilor, parcurilor etc.

Despre CSR si PR. Ce forme ia CSR- ul in Romania? In ce masura reusesc companiile din Romania sa depaseasca aria PR- ului in cadrul campaniilor de CSR?

Companiile mari au trecut deja la urmatorul nivel (vezi prima intrebare), strategiile de devoltare durabila se regandesc la nivel global, implicit si in Romania iar responsabili tatea este asumata in mod direct si public de catre top management. Nu mai este un domeniu exclusiv PR si este foarte bine ca se intampla asa. Totul in jur se transforma rapid, populatia este in continua crestere, consumam mai mult decat ne poate oferi planeta. Este momentul ca fiecare sa devina constient de propria responsabili tate si propria amprenta, iar companiile au rol cheie de diseminator de informatii, de model demn de urmat de catre angajati, clienti, parteneri.

Care este rolul CSR- ului in construirea brandului unei companii? In ce masura implicarea sociala adoptata la nivel de companie aduce un plus de valoare imaginii companiei?

Aduce plus-valoare si contribuie la cresterea reputatiei unei companii in ochii stakeholder-ilor. Sigur ca exista diferente intre companiile care actioneaza punctual, conjunctural si companiile care au o strategie adevarata de sustenabilitate pe termen lung, proiecte integrate.

Cum a afectat criza financiara campanile CSR in Romania? Cum se impaca nevoia de limita bugetul cu implicarea in cauze cat mai importante ale societatii? Exista planuri de rezerva?

Ca in toate domeniile, bugetele au avut de suferit. In cazul Henkel, am preferat sa sustinem in continuare, indiferent de conjunctura, proiectele traditionale, pe termen lung. In plus, portofoliul de produse este in permanenta actualizat cu inovatii care ajuta compania, clientii si consumatorii sa isi reduca amprenta. Cateva exemple din Romania : lansarea noii generatii de detergent de rufe Persil Expert Compact (mai multa eficienta, mai mult confort, impact mai redus asupra mediului), imbunatatirea eficientei energetice a unitatii de productie din Pantelimon (prin reducerea consumului de energie in procesul de productie).

CSR- ul si globalizarea- pozitionarea Romaniei .

Asa cum spuneam, companiile mari si-au alinitat deja politica de CSR locala la standardele globale. Cu siguranta, restul companiilor vor urma treptat, in conditiile in care cadrul legislativ este in continua schimbare si sincronizare cu normele UE.

Green marketing si sustenabilitate. Care este gradul de acoperire in Romania comparativ cu alte tari?

Campaniile de green marketing, CRM/ Cause related marketing, au fost lansate preponderent pe piata bunurilor de larg consum. In Romania in ultimii 2 ani au fost mai multe campanii in diverse domenii – de la social (educatie, sanatate, egalitatea sanselor etc.), unele dintre ele fiind campanii internationale, adaptate cu succes specificului pietei locale.

Cum masuram performanta in CSR?

In domeniul CSR, efectele sunt vibizile pe termen lung, nu poti schimba mentalitati peste noapte. Sunt eforturi integrate, care cer timp si efort, nu numai resurse financiare. In cazul specific al campaniilor green marketing/ CRM rezultatele sunt masurabille – impactul asupra vanzarilor, schimbarea comportamentului consumatoruluichiar daca doar pentru o scurta perioada de timp .
In cazul unei campanii de CSR exista parametri stabiliti la inceputul acesteia, caritativi (modificare comportament, feedback imediat si dupa o perioada de timp prestabilita, diseminare informatii & esumarea rolului de model pentru comunitatea in care traieste respectiva persoana, profesional si personal etc.) si cantitativi (numar participanti, numar articole/ stiri generate de respectiva campani epe canalele relevante interne/ externe, etc.).

CSR si social/ online media

Se constata o crestere a importantei social media in mix-ul de comunicare din mai multe motive, le enumar pe cele mai importante:

1. audienta premium, educata, interessata de tot ce inseamna comportament responsabil, lideri de opinie si modele.

2. bucla de control – frumusetea acestei lumi este ca primesti rapid feedback, si daca este relevant pentru situatia specifica, poti face modificari astfel incat atasamentul beneficiarilor sa creaca vizavi de campanie. In acest fel iti poti atinge obiectivele calitative.

3. buget. Social media si online media sunt inca extrem de eficiente, asigura un return on investment foarte bun.

Asa cum am mai spus, lumea se schimba rapid, companiile isi regandesc comportamentul si amprenta la nivel global iar online & social media vor deveni, cred, principalul canal de comunicare pentru activitatile CSR. Ne indreptam, asadar, usor dar sigur catre CSR 2.0.

Cele mai citite

Maia Sandu a numit un nou procuror general al Republicii Moldova. Ion Munteanu a câștigat un concurs la care a avut doi contracandidați

Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, l-a numit pe Ion Munteanu în funcția de procuror general al Republicii Moldova. Ion Munteanu a obținut această funcție în...

Câte statui ale Ungariei a ridicat, din bani publici, Ilie Bolojan la Oradea

Baronul liberal de Oradea, Ilie Bolojan, în prezent președinte al Consiliului Județean Bihor, a ajuns mare vedetă națională când a demontat statuia lui...

Meniul la prânzul din familia Ceaușescu

Despre meniul familiei Ceaușescu s-au spus multe. Ba că era unul elitist, alcătuit din delicatese, ba dimpotrivă, că era unul simplu. În continuare...
Ultima oră
Pe aceeași temă