13.3 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecial"I-am adaugat lui Carmen un grup de puradei"

“I-am adaugat lui Carmen un grup de puradei”

» Ion Caramitru a (re)venit la Sibiu. De data aceasta in calitate de regizor, cu un spectacol inedit, un "hibrid", cum a fost numit spectacolul "Tragedia lui Carmen" dupa Bizet.

» Desi era ingrijorat din cauza vremii ploioase care i-a dat peste cap repetitiile, Caramitru a acceptat o mica discutie purtata in holul hotelului din Sibiu in care a fost cazat alaturi de echipa sa.

» De ce "Tragedia lui Carmen"?
Spectacolul are la baza adaptarea lui Peter Brook si Marius Constant. Peter Brook a sesizat ca aceasta opera are o combustie mai dramatica decat opera clasica. A facut un experiment din care a rezultat un hibrid, am putea spune, dar unul genial. Experimentul a plecat de la ideea de a recupera un realism necesar si spectacolului de opera (…).
Eu am pastrat personajele principale. Toreadorul, care in mod normal, in varianta originala, nu pateste nimic, aici moare. "Tragedia lui Carmen" este tragedia femeii cu personalitate care cauta barbatul care sa o domine si pe care sa-l iubeasca fara pretentii… I-am adaugat lui Carmen un grup de puradei, ea fiind tiganca, cu care ea se insoteste.

» Aceasta, de la Sibiu, este prima montare?
Nu. A mai fost montat la Belfast, in 1993. Acolo a trebuit sa fac un spectacol strict in patru saptamani. Acum cred ca acest spectacol este mai bun si mai profund, ceea ce m-a facut sa cred ca putem castiga o licitatie pentru Sibiu – Capitala Culturala. Spectacolul are loc in curtea interioara a Muzeului de Istorie, care are o acustica ce poate rivaliza cu aceea a oricarui spatiu similar din lume.

» Cate spectacole sunt?
Acestea trei din iulie si trei in august. In 7, 8 si 9 august. Sunt trei distributii diferite care joaca de doua ori. Lucrul la aceasta opera a fost un soi de experiment pentru ca este o productie in regim privat. Producator este UNITER, pana la urma un ONG, care a participat la licitatia de proiecte. Au mai fost costuri legate de costume, scenografie, repetitii, deplasari, cazare, drepturi de autor (nu a fost putin), sunetisti – toata aceasta lume care a trebuit "miscata", in total 52 de oameni. Cred ca acest spectacol ar trebui sa fie intr-un repertoriu permanent al Sibiului turistic.

» Cum apreciati programul "Sibiu – Capitala Culturala in 2007" din ceea ce ati simtit pana acum?

Tinand cont ca Sibiul a aflat tarziu de acest program, cred ca s-a facut extrem de mult pe termen scurt, din pacate. De exemplu, Sibiul are nevoie de o cladire noua, multifunctionala de spectacole. De altfel, ceea ce s-a intamplat la Sibiu tine si de viziunea mea din vremea in care am fost ministru al Culturii, cand s-au facut de altfel primele demersuri in acest sens si s-au pus bazele unei colaborari.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă