12.4 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecialHotelierii din Mamaia ameninţă că îşi mută afacerile în Bulgaria

Hotelierii din Mamaia ameninţă că îşi mută afacerile în Bulgaria

La o întâlnire care avea ca temă inaugurarea Comandamentului Litoral, începând de astăzi, hotelierii din Mamaia au adoptat un ton extrem de tăios.

„Suntem buni numai să plătim taxe şi impozite. Ne gândim dacă mai merită să investim aici sau să investim la bulgari, aşa cum au făcut-o alţi colegi” a ameninţat Nicolae Bucovală, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia, care susţine că vorbeşte în numele hotelierilor din staţiune. „Intervenţia dumneavoastră nu mi s-a părut prea potrivită”, i-a răspuns, iritat, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, de la prezidiu.

Motivele nemulţumirii

De unde provine însă această revoltă? Din faptul că, spune el, hotelierii au numai obligaţi, dar nu şi drepturi.

Bucovală spune că, de la începerea sezonului estival, hotelierii sunt controlaţi fără oprire de toate instituţiile abilitate ale statului. Unele dintre controale, spune el, sunt nefondate. Printre acestea se numără reclamaţiile referitoare la faptul că nu sunt gata camerele la timp, în condiţiile în care check-in-ul se face la ora 18.00, check-out-ul la ora 12.00, iar pentru pregătirea unei camere este nevoie de circa patru ore.

Un alt exemplu: „Turiştii scot din minibar produsele noastre şi pun slănina, laptele sau cu ce mai vin ei de acasă, iar produsele noastre se strică. Turiştii au toate drepturile. Noi, agenţii economici, ce drepturi avem?”, a întrebat Bucovală. El a mai spus că cere, de mulţi ani, Ministerului Turismului adoptarea unui cod de comportament al turiştilor.

Nici în sud lucrurile nu stau mai bine

Ştefan Stanciu, reprezentantul unui hotel de trei stele din Mangalia, a fost la fel de vehement. „În decurs de trei luni de zile am schimbat 7.000 de becuri şi 300 de minibaruri”, a declarat el, referindu-se la opririle de curent. Retoric, acesta se întreba dacă nu cumva salvarea turismului ar fi crearea unor hoteluri de tip mall, în care turistul să aibă de toate şi să nu mai fie nevoit să iasă afară, să vadă exteriorul.

Plajele, eterna problemă

Hotelierii sunt nemulţumiţi şi de faptul că operatorii care au în concesiune plajele nu respectă normele de amplasare a şezlongurilor, care nu sunt la 4-6 metri distanţă, ci unul lângă altul. „Zgomotul din staţiuni e infernal. E infernal să vezi la o terasă în Mamaia că doi ospătari beţi ascultă muzică la maximum”, a mai spus şeful asociaţiei. În plus, acesta spune că hotelierii sunt nemulţumiţi şi de tarifele mari la utilităţi.

Jumătate din petiţii, nefondate

În ciuda problemelor de care se plâng de obicei turiştii, Dionisie Culeţu, şeful Protecţiei Consumatorilor Constanţa, a declarat că anul trecut, din numărul total de 220 de petiţii, numai 103 au fost întemeiate.

Acestea se refereau în special la camere care nu erau disponibile la data când era făcută rezervarea, la camere cu pânze de păianjen, insalubre, cu geamuri care nu se închideau etanş, la furturi din cameră şi întreruperi de curent (fenomen care nu s-a mai repetat până acum pe litoral).

Turiştii au mai reclamat micul dejun nediversificat (hotelierii afirmă însă că nu sunt obligaţă să asigure un mic dejun diversificat), micul dejun în sistem a la carte, nu bufet suedez, toaletele murdare etc. Soluţii la problemele ridicate de hotelieri sunt greu de întrevăzut în viitorul apropiat.

În ceea ce priveşte impunerea unui cod de conduită pentru turişti, prefectul Constanţei, Claudiu Palaz, a declarat că ar fi greu de pus în practică. „Adevăratul cod de conduită al turiştilor sunt cei şapte ani de acasă”, a spus el.

Tot prefectul dă vina pe autorităţile locale în ceea ce priveşte multe din problemele prezentate de hotelieri, cum ar fi preţurile la unele dintre utilităţi, la terasele unde zgomotul e prea mare („pot fi închise, există o hotărâre de consiliu în acest sens”, spune Palaz). Prefectul a mai spus că miercuri au sosit trei sonometre, cu care se va putea testa dacă zgomotul depăşeşte limitele impuse de lege.

O altă problemă care pare rezolvată este cea a întreruperilor de curent, cu care erau obişnuiţi turiştii, mai ales cei din Mamaia. Potrivit prefectului şi hotelierilor, Enel a realizat investiţii în zonă, astfel că unele hoteluri au acum chiar şi dublă alimentare.

În ceea ce priveşte regulile pe care trebuie să le respecte patronii unităţilor de cazare, lucrurile stau diferit. „Avem cele mai dure norme de clasificare din Uniunea Europeană, dar în ceea ce priveşte facilităţile nu avem nimic”, a spus Bucovală. „În Franţa, o cămăruţă de doi metri pe doi e clasificată la cinci stele. Eu mă chinui să pun la dispoziţie cele 15 servicii cerute de minister”, a completat şi Ştefan Stanciu.

Singura veste bună a discuţiilor de ieri este legată de numărul efectiv al reclamaţiilor. Cu numai 103 de petiţii întemeiate în 2010, stăm mult mai bine decât vecinii din Bulgaria, unde, în perioada menţionată, au fost reclamate 349 de furturi de maşini, potrivit hotelierilor din sudul litoralului.

Indiferent de nemulţumirile hotelierilor, ANPC a anunţat că astăzi intră în vigoare Comandamentul Litoral 2011, care va funcţiona până pe 31 august sau 15 septembrie, în funcţie de vreme.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă