16.4 C
București
duminică, 26 mai 2024
AcasăSpecialCuibus: „Nu avem înscris nici un elev în clasa pregătitoare!“

Cuibus: „Nu avem înscris nici un elev în clasa pregătitoare!“

Inspectorul şcolar general al judeţului Cluj, Valentin Cuibus, a făcut o radiografie a problemelor legate de înscrierea copiilor în clasa pregătitoare. Există multe discuţii legate de arondarea teritorială a şcolilor, care este diferită în cazul claselor maghiare de arondarea teritorială a claselor româneşti, dar şi de adevăratul asalt al părinţilor asupra şcolilor din centru. Situaţia din Cluj este asemănătoare cu cea din alte judeţe, cum ar fi Bihorul, Sălajul ori Timişul. Valentin Cuibus a explicat care sunt regulile generale care se referă la înscrierea copiilor în clasa pregătitoare.

Domnule inspector, care sunt regulile de bază pe care trebuie să le ştie părinţii atunci când vine vorba de înscrierea în clasa zero?

Valentin Cuibus: Ţinând cont că metodologia finală încă nu este publicată în momentul în care realizăm acest interviu, discutăm pe baza proiectului de metologie existent în acest moment. Dar sunt câteva lucruri foarte importante pentru părinţi; este determinant să ţină cont de ele! Unu: în acest moment nu este nici un copil înscris în clasa pregătitoare. Deci, toate acele poveşti, că s-au terminat locurile, nu sunt reale. Înscrierile vor începe pe data de 2 aprilie. Vor fi înscrieri sau on-line sau prin a se deplasa direct la şcoală. Oricum, în final, părinţii vor trebui să se deplaseze la şcoală, pentru că vor trebui să îşi valideze cererea de înscriere. Deci, asta, pe de o parte, este un lucru pe care trebuie să îl ştie toată lumea. De asemenea, un lucru foarte important este faptul că, dacă te duci în prima zi, nu înseamnă că eşti admis. Deci, nu se ţine cont de ordinea în care îşi depun dosarul de înscriere, ci se ţine cont de criteriile care sunt în lege, prin care se înscriu copiii într-o unitate de învăţământ sau în alta, aşadar nu trebuie să meargă toată lumea în prima zi, în a doua zi… Nu are nici o importanţă că eşti în prima zi sau în ultima zi la înscriere.

Dar care sunt aceste criterii legale la care faceţi referire?

Valentin Cuibus: O dată, discuţia este despre arondări. Fiecare unitate de învăţământ are arondate un anumit număr de străzi. Persoanele, elevii, care urmează să intre în prima categorie sunt exact cei care locuiesc pe străzile din vecinătatea şcolii, deci în zona în care sunt arondate aceste persoane. Aici nu intră în discuţie şcolile de artă, nu intră învăţământul teologic şi nu intră învăţământul sportiv şi alternativele educaţionale. Ele nu au aceste arondări. Este cazul şi şcolii în limba germană, ca limbă maternă: fiind o singură şcoală germană – Liceul Coşbuc – copilul poate veni din orice loc din judeţul Cluj şi se înscrie la şcoala respectivă. La fel este la sport, la fel este la celelalte deja menţionate. În cazul şcolilor şi liceelor maghiare, arondările sunt diferite de cele ale şcolilor româneşti şi este firesc să fie aşa, pentru că sunt mult mai puţine şcoli decât cele în limba română. Dar şi şcolile în limba maghiară sunt arondate, cu excepţia liceelor din municipiile şi oraşele din judeţ, unde nu există arondări, pentru că există o singură clasă şi atunci nu aveai cum să faci arondare… Toate comunele din judeţ sunt arondate. Acolo unde vorbim de limba română, clasele sunt, sigur, în comuna respectivă, iar unde sunt clase maghiare, sunt arondaţi elevii din comuna respectivă. Unde nu sunt clase maghiare în comuna cu pricina, pentru că numărul de elevi este mic – ai doi copii într-un sat – atunci, aceşti copii sunt arondaţi la o altă şcoală maghiară, într-o altă localitate. Toate aceste informaţii se găsesc pe site-ul Inspectoratului Şcolar Judeţean şi pe site-urile şcolilor. Deci, aici, iarăşi lucrurile sunt foarte clare…

Însă există şi alte criterii, în afară de arondare! Care sunt acestea?

Valentin Cuibus: După ce trece această etapă, urmează celelalte etape, pentru locurile rămase libere. De exemplu, şcoala are două clase, asta înseamnă 50 de locuri, şi a ocupat în funcţie de primul criteriu 20 de locuri. Mai rămân 30 de locuri. Şi atunci sunt nişte criterii generale, cum ar fi cele care îi privesc pe copiii cu deficienţe, pe copiii care sunt orfani de amândoi părinţii, pe copiii care sunt orfani de un părinte, şi apoi pe copiii care au fraţi sau surori în şcoala respectivă. Acestea sunt cele patru criterii generale. La aceste criterii generale, mai pot să existe apoi criteriile specifice. Aceste criterii specifice sunt stabilite de către Consiliul de Administraţie al fiecărei şcoli trebuie să aibă, însă, avizul de legalitate ale juristului Inspectoratului Şcolar. Acest aviz atestă faptul că nu ai făcut o chestie care se află în afara legii. De asemenea, mai este de menţionat un lucru, care cred că este foarte important: locul de la şcoala unde este arondat copilul se păstrează şi în etapa a doua. Dacă, de exemplu, mergi la un liceu unde vrei să intri şi nu poţi să intri pentru că nu mai sunt locuri disponibile, tu poţi să te întorci acolo unde eşti arondat şi locul acela îţi este păstrat.

Un părinte poate să depună mai multe dosare, la mai multe şcoli, în acelaşi timp?

Valentin Cuibus: Nu. În prima fază poate să îşi depună dosarul într-un loc. După aceea, sigur că da, dacă este respins, el se poate întoarce acolo unde au rămas locuri libere sau acolo unde îşi are locul asigurat prin faptul că locuieşte în zona arondată şcolii respective.

Vor fi suficiente locuri pentru toţi copiii?

Valentin Cuibus: Asta este absolut sigur! E o întrebare foarte bună… Numărul de locuri pe care noi l-am pus la dispoziţie este mai mare decât numărul de copii pe care-l avem. Prin urmare, dacă va fi într-un loc sau în altul o situaţie specială, vom suplimenta în aşa fel încât un lucru este sigur: nici un copil care doreşte să urmeze clasa pregătitoare nu va rămâne pe dinafară. Deci, locuri vor fi, dar nu pot fi toate la una sau două din şcolile centrale, pentru că nu există spaţii, nu există dotări…

„Anul trecut s-a mers pompieristic!“

Anul trecut au fost foarte multe discuţii legate de mobilier, de alte resurse tehnice… Şi cu resursele umane au fost probleme. Anul acesta vor fi aceleaşi probleme?

Valentin Cuibus: Nu. Nu vor fi probleme. Pe de o parte, pentru că în bugetul Ministerului Educaţiei este cuprinsă o sumă absolut suficientă pentru a lua mobilier acolo unde avem nevoie de suplimentarea numărului de bănci pe care le avem de anul trecut. Dotările, de asemenea, vor fi asigurate prin programele Ministerului. Nu se va mai întâmpla ceea ce s-a petrecut anul trecut, adică să vină după ce a început şcoala, iar programele de formare, care anul trecut au fost întârziate, pentru că asta e! lucrurile au fost lăsate de izbelişte, trebuiau făcute de iarna trecută, nu s-au făcut, totul a început din mai – iunie şi atunci, practic, s-a mers pompieristic, dar în acest moment nu cred că va fi vreo problemă. În iunie – iulie vor fi formările profesorilor, practic, ale învăţătorilor. Sunt învăţători cu experienţă. Clasele pregătitoare vor fi preluate de cei care vor termina clasa a patra. Deci, nu avem nici o problemă cu cadrele didactice. Avem 255 de cadre care vor termina clasa a patra şi 251 de cadre de care avem nevoie pentru clasa pregătitoare după cum arată estimările. Nu vom avea nici o problemă din acest punct de vedere!

Locul de la şcoala unde este arondat copilul se păstrează şi în etapa a doua. Dacă, de exemplu, mergi la un liceu unde vrei să intri şi nu poţi să intri pentru că nu mai sunt locuri disponibile, tu poţi să te întorci acolo unde eşti arondat şi locul acela îţi este păstrat.“

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă