16.3 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialCriza determina peste 70% din romani sa cumpere produse mai ieftine

Criza determina peste 70% din romani sa cumpere produse mai ieftine

Aproape 40% din romani resimt efectele crizei in foarte mare si mare masura, conform datelor celui mai recent studiu de piata realizat de MEDNET Marketing Research Center. Cele mai afectate de criza economica se declara a fi femeile, cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie "sub liceu" si cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie.

Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la: pierderea locului de munca de catre el sau un membru al familiei (este avuta in vedere familia extinsa) (22,4%), reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extrasalariale (20,7%), precum si cresterea ratelor din cauza devalorizarii leului (22,8%). Alte efecte mentionate de catre participantii la studiu au fost: "cresterea preturilor", "lipsa comenzilor/contractelor/inchiderea firmei", "pensia mica in raport cu cheltuielile", "inghetarea si intarzierea platii salariilor", "devalorizarea leului", "aparitia conceptului de prudenta".

Aceasta criza economica a avut impact si asupra comportamentului de consum al romanilor. Datele studiului releva faptul ca 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; 16% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica). Cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt tineri, fara copii, care au venituri peste 3.000 lei/familie si au studii superioare.

Mai greu decat anul trecut
17,1% din romani afirma ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3% – in mare masura. Este mic (12,3%) procentul celor care pot afirma ca in acest an criza nu i-a afectat deloc. Comparativ cu inceputul anului 2009, mai exact luna februarie, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura de criza este in crestere (de la 28,6% in februarie 2009 la 36,4% in noiembrie 2009), in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere (de la 38,7 la 26,6%).

Valentina Grigore
Valentina Grigorehttp://valentina-grigore
Valentina Grigore, sef departament Social
Cele mai citite

O rachetă rusească a rănit doi copii și trei adulți la Harkov

Doi copii şi trei adulţi au fost răniţi într-un atac aerian asupra oraşului Harkov. O rachetă lansată de ruşi a lovit o zonă rezidenţială....

Alexandru Rafila e convins: “Calitatea asistenţei medicale se va îmbunătăţi simţitor”

La ceremonia oficială de inaugurare a lucrărilor de construcție a Spitalului Regional de Urgență Cluj, desfășurată sâmbătă, ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a subliniat că...

Mircea Geoană critică dur sistemul de vot din România: Este cel mai primitiv din toată Europa

Sistemul de vot din România este cel mai primitiv din toată Europa a declarat, sâmbătă, secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană, la Congresul...
Ultima oră
Pe aceeași temă