12.4 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăSpecialAmnistie fiscala: nevoia punctului zero

Amnistie fiscala: nevoia punctului zero

Anul trecut a existat o idee proasta plecata de la una buna, adica impozitarea averilor ilicite. De fapt, Romania are nevoie urgenta de o legislatie care sa ofere autoritatilor de resort o putere sporita cu scopul de a desfasura operatiuni de audit si sa aplice legea. Totusi, chiar si in cazul in care aceasta lege este aplicata, ar trebui sa nu degenereze in asa-numita "vanatoare de vrajitoare", ci sa permita autoritatilor de resort sa acuze (sa traga la raspundere) inclusiv pe baza declaratiilor de avere, mai ales avand in vedere faptul ca obligatia de a proba apartine statului care trebuie sa demonstreze ca anumite bunuri au fost dobandite in mod ilicit potrivit art. 44 (8) din Constitutie. "Bunurile dobandite in mod legal nu vor fi confiscate. Pana la proba contrarie se ia in considerare legalitatea dobandirii bunurilor." "Aceasta prezumtie de nevinovatie ma face sa ma gandesc la zicala, familiara in randul avocatilor, "raul/diavolul zace in detalii."
Ma aflu printre aceia care au sprijinit scutirea de taxe pentru averile repatriate in Romania (mai ales dupa succesul pe care aceasta l-a realizat in unele state ale Uniunii Europene; de exemplu Italia). Ideea la care m-am gandit este aceea de scutire de impozit pentru bunuri personale/averi pentru o perioada de la 9 la 12 luni (interval in care averea declarata este impozitata cu un procent de 16%), urmand ca dupa expirarea acestui termen de scutire de impozit autoritatile sa desfasoare controlul/auditul averii personale. Orice bun care va fi dovedit ca fiind nementionat in declaratia de avere dupa termenul de scutire de impozit va fi penalizat cu 50% din valoarea respectiva. Marele avantaj al acestei structuri (adica scutirea de impozit urmata de operatiunea de audit/ control/aplicare) ar fi acela ca are in vedere doua mari limite ale sistemului prezent: a) lipsa probelor clare (mai ales ca raspunderea de a proba apartine statului sau acuzatorului) b) numarul limitat al contribuabililor care pot fi controlati in acelasi timp, cat si numarul limitat al inspectorilor fiscali.

Asa-numita scutire de impozit pe avere este si poate parea cu siguranta controversata. Un numar considerabil de persoane care au fost dintre cele potrivite la locul potrivit imediat dupa 1990 au profitat (si de cele mai multe ori aceste avantaje nu au fost obtinute prin mijloacele cele mai legale). Insa aceasta este realitatea din Romania, in care cei ce au dobandit averi in mod ilicit, practic vorbind, nu mai pot fi trasi la raspundere. Cel putin in primii ani dupa 1990 nu au fost implementate legi adecvate si Romania a facut cu adevarat parte din Estul Salbatic. In consecinta, introducerea unei asemenea scutiri (vreau sa reamintesc faptul ca majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene au introdus acest sistem de scutire de impozit foarte recent, ceea ce demonstreaza ca si in cazul statelor cu un sistem legislativ avansat exista inca probleme) va reprezenta recunoasterea oficiala a faptului ca Romania se afla in tranzitie de aproape 18 ani. Aceasta inseamna evident ca vor exista persoane vinovate care vor scapa, insa cel putin vor fi obligate sa plateasca 16% din averea lor statului Roman. Subliniez faptul ca aceasta este o solutie pragmatica a acestei probleme si nu una perfecta (care solutie perfecta ar fi una utopica). In ceea ce ma priveste, consider ca este realmente o pierdere de timp sa existe controverse sau sa se incerce controlul fiecarui contribuabil in parte, dintre cei care nu si-au declarat averea incepand cu anul 1990.
si iata cum va trebui sa functioneze acest program de scutire de impozit. In acest interval de la 9 la 12 luni, contribuabilii au ocazia sa plateasca cele 16 procente din averea/bunurile nedeclarate anterior. Aceasta inseamna ca la sfarsitul acestui interval, autoritatile de resort (si procurorii) vor avea evidenta la zi (o declaratie de bunuri/avere actualizata). In consecinta, aceasta declaratie la zi – practic vorbind (in lumina si potrivit art. 44 (8) din Constitutie) – va face posibila pentru autoritati desfasurarea operatiunii de audit (urmand ca neregularitatile descoperite sa constituie probe si averea/bunurile nedeclarate sa fie penalizate cu 50%).
In orice caz, implementand o astfel de lege (repet ca o majoritate a statelor UE a adoptat reglementari similare), bugetul ar beneficia (cu siguranta zeci de milioane daca nu chiar sute de milioane ar intra in buget), la fel sistemul bancar roman si bursele romane (fiindca cel putin un miliard de euro ar fi depozitat in bancile romanesti si o parte din acesti bani ar fi plasati pe burse).

 

Daniel F. Visoiu este membru fondator al "Romania Think Tank" (www.rtt.ro) si membru al Baroului Florida, SUA

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă