Producătorul de materiale de construcţii a eşuat în tentativa de a atrage de pe bursă 57,8 milioane lei; investitorii n-au subscris minim 70% din acţiuni, condiţie impusă pentru închiderea cu succes a ofertei. Explicaţiile eşecului? În principal datoriile mari ale firmei, concurenţa cu IPO-ul Romgaz, contrele dintre brokeri.
După 5 ani, prima tentativă de finanţare prin bursă a unei companii private (statul a avut în ultimii 2 ani IPO-ul Nuclearlectrica şi ofertele secundare la Transgaz şi Translectrica) a eşuat. Avem o problemă cu finanţarea prin bursă sau n-a fost momentul oportun pentru listarea Adeplast?
Din punctul nostru de vedere, nu e deloc uşor să atragi bani de pe bursă când eşti operator privat, fără o plasă consistentă de siguranţă (Transelectrica, Transgaz, Nuclearelectrica ai piaţa asigurată). Cu toate acestea, dacă oferta Adeplast ar fi fost lansată în 2008, când multă lumea o aştepta cu înfrigurare, n-ar fi fost nici o problemă cu subscrierile.
Între timp compania şi-a forţat gradul de îndatorare în relaţia cu băncile şi abia apoi (poate chiar împinsă de acestea) a încercat să ia bani gratis şi de la viitorii acţionari. Adeplast a reuşit o creştere remarcabilă de cotă de piaţă în anii de criză şi lărgirea domeniului de activitate (a început să producă şi polistiren, vopseluri) dar şi datoriile au avansat pe măsură. În condiţiile în care veniturile totale au săltat de la 135 milioane lei în 2010 la 191 milioane lei în 2012, datoriile totale au crescut de la 88 la 138 milioane lei.
O problemă suplimentară a fost precipitarea IPO-ului Romgaz, aşteptat pentru finalul lunii la BVB. Este posibil ca o parte a investitorilor ce cochetau cu ideea subscrierii la Adeplast să fi renunţat de teamă că îşi vor bloca banii şi nu vor putea participa cu toate forţele la ultima ofertă publică a statului din 2013.
În sfârşit, au existat şi contrele între brokeri. În general, comunitatea evită să se pronunţe împotriva unei oferte publice (orice broker poate câştiga ulterior din comusioane de tranzacţionare chiar dacă nu a făcut parte din sindicatul de intermediere) din raţiuni ce ţin de pragmatism; în cazul Adeplast SSIF Broker nu numai că şi-a sfătuit clienţii să nu participe dar a publicat şi articole pe Hotnews în care făcea reclamă negativă IPO-ului. Cu toate astea, mici investitori ce au avut alocate 15% din acţiuni şi-au suprasubscris cu 4% tranşa ceea ce denotă că retailul n-ar trebui neglijat la BVB pe viitor.