Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

România își modernizează flota de spărgătoare de gheață

După zeci de ani în care nu s-au mai făcut investiții semnificative în dotările flotei de nave tehnice de pe Dunăre, este în derulare un program amplu de investiții în modernizarea acestei flote.

Share

Ticu Ciobotaru 0 comentarii

Actualizat: 05.03.2018 - 13:37

Cel mai important capitol din acest program este reprezentat de investițiile de 45 de milioane de euro, din care 30 milioane euro fonduri europene, în construirea a cinci noi remorchere spărgătoare de gheață.

Din 1990, când a fost construit remorcherul cu clasă de gheață „Perseus”, din flota Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, nu s-a mai dat nici un ban pentru spărgătoarele de gheață de pe Dunăre. În lipsa oricăror modernizări, „Perseus” a devenit aproape nefuncțională, fiind ținută pe linia de plutire de echipaj și de specialiștii din Serviciul Tehnic al AFDJ Galați. În ultimele ierni s-a intervenit la spargerea banchizelor de pe Dunăre cu „Perseus” și cu alte două nave „veterane”, „Gheorghieni” şi „Galaţi 3”, care nu sunt specializate pentru spargerea gheții. Din lipsa dotărilor necesare, s-a întâmplat ca navigația pe Dunăre să fie întreruptă timp de 30-40 de zile din cauza podurilor de gheață formate în special pe sectorul fluvial.

 

Statul român, bun de plată

Problema spargerii gheții pe Dunăre este vitală pentru armatori, deoarece în ultimele ierni ani au fost lungi perioade, de o lună sau o lună și jumătate, în care nu s-a putut naviga din cauza podurilor de gheață formate. În 2017, navigația a fost întreruptă timp de o lună. Companiile de navigație  au înregistrat pagube imense, dar a existat și riscul unor blocaje în industrie, pentru că se punea problema stocului de materii prime a combinatului ArcelorMittal și a întârzierilor în livrarea laminatelor.

O criză similară s-a mai produs în 2012, când navigația pe Dunărea Fluvială a fost închisă de pe 31 ianuarie până pe 7 martie, sloiurile scufundând o navă în zona Portului Călărași. Cum pe Dunăre sunt transportate în condiții normale, în ambele sensuri, peste 37 milioane tone de mărfuri pe an, o lună de întrerupere a navigației se soldează cu pagube imense. Toate aceste pierderi economice pot fi imputate statului român. Prin Convenția Dunării, semnată în 1948 la Belgrad, statul român, prin AFDJ Galați, are obligația de a asigura condițiile de navigație la standardele stabilite de Comisia Europeană a Dunării. Conform HG 492/2003, referitoare la obiectul de activitate al companiei,
AFDJ trebuie să se ocupe şi de „coordonarea acţiunilor de spargere a gheţii pe Dunăre”. În aceste condiții, statul român poate fi acționat în instanță de firmele de navigație pentru plata daunelor.

 

„Farul“, o navă construită în timp-record

Primii pași în modernizarea flotei de spărgătoare de gheață s-au făcut prin alocarea  a 8,9 milioane de euro pentru modernizarea navei „Perseus“ și alocarea a 4,5 milioane de euro pentru construirea unui nou remorcher spărgător de gheață la Șantierul Naval Damen din Galați.

„Farul“, noul spărgător de gheață, va fi construit în timp-record pentru domeniul construcțiilor navale. Contractul a fost semnat pe 12 aprilie 2017 și nava va fi livrată în luna aprilie a acestui an. „Este prima navă remorcher, finanțată de la bugetul de stat, care se construiește după anul 1990. Este începutul unei etape de înnoire a parcului de nave tehnice, astfel încât AFDJ să poată interveni în cazul producerii unor evenimente de navigație“, spune directorul AFDJ Galați, Dorian Dumitru.

 

Investiții cu bani europeni

Alte patru nave pentru spargerea banchizelor de pe Dunăre vor fi construite cu bani europeni. AFDJ Galaţi va depune o cerere de finanţare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM), pentru achiziţionarea a încă patru remorchere pentru intervenţii pe timp de iarnă. „Valoarea totală a celor patru remorchere este de aproximativ 30 milioane de euro. În prezent, proiectul de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici este pe circuit şi urmează să ajungă în şedinţa Guvernului, spre aprobare. Prin urmare, imediat ce se aprobă cererea de finanţare, vom demara procedurile de achiziţie a navelor”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru. Două din cele patru spărgătoare de gheață vor interveni pe Dunărea Fluvială, de la Baziaș la Brăila, iar alte două pe sectorul Dunării Maritime, de la Sulina la Brăila. „Două dintre nave vor avea un pescaj mai mic, urmând să acţioneze pe sectorul fluvial al Dunării, iar două nave vor acţiona pe sectorul maritim, pentru că degeaba spargi gheaţa în amonte dacă nu asiguri curgerea sloiurilor pe sectorul maritim“, spune directorul AFDJ Galaţi.

Comentarii

loading...