18.9 C
București
luni, 27 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăCum sa rezistati sub presiunea de la job

Cum sa rezistati sub presiunea de la job

Expertii in resurse umane incurajeaza discutiile cu sefii. Ei mai spun ca nu trebuie sa intrati in panica si ca orice problema are o rezolvare.

Termene-limita imposibil de respectat, sefi care sunt mereu nemultumiti, colegi care va sapa, salariu la fel ca si anul trecut, dar fara bonusuri, iar pe zi ce trece echipa se subtiaza, din cauza disponibilizarilor. La o astfel de presiune la locul de munca este greu de rezistat, insa specialistii in resurse umane spun ca exista solutii pentru a face fata unei asemenea situatii.
Gabriel Tomescu, country manager la compania Symantec Romania, subsidiara locala a producatorului american de solutii de securitate IT, spune ca, pentru a rezista mai usor presiunii de la serviciu, cea mai buna solutie este sa analizati realist cauzele acesteia si sa vorbiti cu managerul direct despre ce va nemultumeste. "In urma autoanalizei, s-ar putea sa constatati ca sunteti mai incarcat decat puteti duce sau ca primiti sarcini contradictorii, uneori de la persoane diferite. O discutie deschisa, intr-o organizatie care-si respecta angajatii, nu are cum sa strice. Va clarifica unele probleme si va strange relatiile de munca", este de parere Gabriel Tomescu.

Pastrarea calmului, esentiala
Specialistii in resurse umane spun ca, in astfel de situatii, este indicat sa va pastrati calmul. "Nu va panicati, luati-va un moment pentru a analiza situatia, faceti o lista a sarcinilor de serviciu, clarificati termenele zilnice, solicitati ajutorul colegilor, treceti la actiune, iar la final solicitati si oferiti feed-back", sfatuieste Mihaela Lefter, specialist resurse umane la Skill Team.
Cel mai important lucru dintre angajat si manager, spune Viorel Apetrei, managing partner la compania de training si consultanta Media Training Worldwide Romania, este comunicarea permanenta legata de statusul sarcinilor si ajutorul primit pentru indeplinirea acestora. "Chiar si daca sunteti in intarziere sau ati gresit, politica strutului, aceea de a baga capul in pamant, nu va va face deloc bine. Trebuie sa vorbiti din timp despre problemele pe care le aveti pentru a evita surprizele si a reduce starea de stres", spune Viorel Apetrei.

Planificarea va scoate din necaz
Alta solutie impotriva stresului cauzat de job este planificarea disciplinata a saptamanii si o lista zilnica de tip "de facut". "Va va fi mai usor daca veti avea claritate in activitatile pe care trebuie sa le indepliniti si nu veti trai sub stresul permanent cauzat de impresia ca nu faceti ceea ce trebuie sau ca va scapa ceva", explica Viorel Apetrei. Expertii in resurse umane considera ca proiectele mai mari sunt mai usor de abordat, in mod obiectiv, dar si psihologic, daca stiti partile componente si vedeti progresul de-a lungul timpului, insa totul trebuie facut cu grija.
"Angajatii cu experienta invata sa-si asume responsabilitati numai pentru ceea ce pot face si sa spuna «nu» atunci cand sarcina este nerealista sau fara legatura cu obiectivele agreate impreuna cu managerul", adauga Viorel Apetrei.

Prioritizarea sarcinilor
O alta solutie pentru ca presiunea de la locul de munca sa fie mai redusa este sa va prioritizati corect sarcinile. "In practica, pe langa ce se intampla in fiecare zi la serviciu, ar trebui sa fim atenti la activitatile pe care le facem si cata legatura au acestea cu obiectivele prioritare, discutate si agreate cu managerul", considera Gabriel Tomescu. Intrebarea "care este scopul jobului meu?" va va ajuta sa constientizati responsabilitatile care vor duce la indeplinirea obiectivelor anuale. In acest fel, veti identifica activitatile care conteaza cu adevarat si veti intelege pentru ce a fost creat jobul dumneavoastra.
Gabriel Tomescu avertizeaza ca "este usor sa cadeti in capcana de a va porni la treaba fara o planificare minima, in care sa fie incluse si principii de relevanta pentru jobul actual. Va puteti trezi in situatia sa nu fiti multumiti de realizarile zilei sau saptamanii si sa riscati ratarea obiectivelor importante".

Efect negativ: scaderea performantei
Specialistii spun ca presiunea foarte mare sau stresul extrem, pentru o perioada indelungata, aduce neperformanta la serviciu, angajatii ajungand demotivati, de cele mai multe ori neintelegand de ce managementul nu angajeaza mai multe resurse pentru indeplinirea sarcinilor. "Stresul, privit ca raspuns al organismului la situatii suprasolicitante, poate determina si altfel de probleme, o stare de neliniste continua, insomnie si chiar probleme de sanatate", spune Viorel Apetrei.
Totusi, adauga specialistii, nici un loc de munca relaxat, cu obiective usor de indeplinit si prietenii care primeaza in fata sarcinior, nu este de natura sa stimuleze competitivitatea si performanta. "Presiunea si un nivel de stres acceptabil sunt intotdeauna binevenite in business pentru ca duc la cresterea performantei si realizarea obiectivelor", sustine Gabriel Tomescu. Insa, mai spune specialistul, trebuie luat in calcul si stilul personal in care lucreaza angajatii, pentru ca exista numeroase situatii in care numai apropierea rapida a termenului-limita ii va determina pe acestia sa accelereze, cu riscul de a nu termina la timp sau de a face eforturi supraomenesti pe ultima suta de metri.

Sa nu va lase nervii
Specialistii considera ca dialogul cu managerul intr-o maniera cat mai sincera va elimina sigur o parte din presiunea existenta si va duce la gasirea unor solutii pentru rezolvarea problemei. Chiar si daca ati ajuns la capatul puterilor, aceasta discutie ar fi bine sa fie cat mai constructiva si purtata pe un ton civilizat. Tinta ei este prezentarea cat mai obiectiva a situatiei actuale si gasirea unor solutii. Trebuie sa incercati sa va pastrati calmul si sa va ganditi ca nu sunteti nici primul, nici ultimul aflat intr-o situatie grea, mai spun specialistii. In astfel de momente, oamenii sunt tentati sa dea vina pe altii, sa vorbeasca urat sau sa tipe. Cea mai buna solutie este sa discutati cu sinceritate despre ce se intampla, sa va asumati responsabilitatea pentru ce puteti face mai bine si sa cereti mai mult sprijin. In acest fel veti rezolva situatia, iar colegii si managerul vor ramane cu imaginea unui profesionist puternic.

Sursa: specialisti din resurse umane

Cele mai citite

Melodia interzisă de festivalul Oktoberfest

Decizia organizatorilor Oktoberfest din München de a interzice difuzarea hitului "L'Amour Toujours" în cadrul celebrului festival al berii a venit ca răspuns la o...

Procurorul Lucian Onea s-a întors la DNA Ploiești

Liderii PNL Prahova, în frunte cu baronul Iulian Dumitrescu-aflat sub control judiciar pentru o mită de 3.200.000 de euro, și Roberta Anastase, sunt...

Radu Mazăre, primele declarații după ce a fost eliberat. “Nu mă mai interesează sub nicio formă…”

Radu Mazăre a făcut declarații după ce a ieșit din Penitenciarul Jilava, afirmând că nu mai este interesat de viața publică în niciun fel...
Ultima oră
Pe aceeași temă