» Amenintarea somajului si diminuarea salariilor ii determina pe multi dintre romani sa renunte la "luxul" de a-si cumpara haine noi.
Criza financiara pe care o traversam si-a pus amprenta din ce in ce mai mult asupra nivelului de trai al romanilor. Teama pierderii locului de munca, disponibilizarile si diminuarea salariilor i-au determinat pe multi dintre consumatori sa isi reconsidere bugetele alocate pentru cumparaturi, situatie care a favorizat cresterea interesului pentru produsele mai ieftine sau second-hand si migrarea unei parti a clientilor de la magazinele care comercializeaza haine noi catre cele la mana a doua. In plus, studiile arata ca pretul reprezinta un criteriu important in intentia de cumparare a romanilor, in detrimentul calitatii.
"In cadrul magazinelor noastre, nivelul vanzarilor a scazut cu 20% de la inceputul acestui an fata de perioada similara a anului trecut, insa o data cu venirea toamnei remarcam o tendinta de migrare a clientilor de la magazinele de haine noi catre magazinele second-hand", ne-a declarat Bogdan Cristian Dragota, proprietarul retelei de magazine second-hand Dobrogeanul, care reuneste noua unitati amplasate in mai multe zone ale Capitalei. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 18 miliarde lei si anticipeaza pentru acest an afaceri mai mici cu circa 20%, pe fondul crizei.
Dragota sustine ca cea mai accentuata scadere a fost inregistrata in perioada de vara, desi aceste luni sunt considerate atipice pentru comercianti, fiind perioada concediilor. "In perioada de vara, am observat ca numarul clientilor a scazut fata de perioada similara din 2008 si a scazut, totodata, si suma alocata de fiecare client, ceea ce reflecta ca disponibilitatea romanilor de a cheltui s-a redus din cauza crizei", a explicat Dragota. Cu toate acestea, chiar daca nivelul vanzarilor a scazut, numarul magazinelor second-hand a crescut in acest an, conform estimarilor, cu circa 20-30%, a adaugat Bogdan Dragota.
Clientii fideli ai magazinelor second-hand sunt persoanele cu venituri sub medie, cu familii numeroase, pensionari, dar si studenti, sustin reprezentantii magazinelor. "Inca de la primele ore, magazinul este invadat de clienti, cei mai multi sunt persoane in varsta, dar si tineri care traiesc din veniturile parintilor. Acest lucru nu putea fi observat anul trecut", ne-a declarat Adina Iordache, reprezentanta companiei Gema Impex, care administreaza doua magazine second-hand situate in zona 1 Mai.
Aceasta sustine ca, desi afluenta de clienti este mai mare decat in perioada similara a anului trecut, totusi volumul incasarilor per client a scazut. "Oamenii nu mai cheltuiesc ca anul trecut, uneori vin, vad si pleaca fara sa cumpere", a explicat Adina Iordache.
In aceste conditii, multi dintre comercianti si-au adaptat oferta, pe fondul cresterii afluentei de clienti, introducand in portofoliul de produse, in afara de haine si incaltaminte, si alte tipuri de produse, precum genti, rechizite, paturi, cuverturi, lenjerii si chiar portelanuri.
In afara de efectele crizei, reprezentantii magazinelor de haine la mana a doua sustin ca au resimtit acut si concurenta din ce in ce mai acerba din partea magazinelor de genul "totul la un singur pret", respectiv acele tipuri de magazine care vand produse noi, de o calitate indoielnica, la preturi modice.