12.4 C
București
luni, 20 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăCât plătesc regii asfaltului pentru autostrada întârziată?

Cât plătesc regii asfaltului pentru autostrada întârziată?

Cei trei constructori ar putea plăti penalităţi care depăşesc cu puţin peste 1% din valoarea contractului lor.

Constructorii autostrăzii Moara Vlăsiei-Ploieşti încasează pentru lucrările făcute, în medie, 4 milioane euro pe lună, sumă de opt ori mai mare decât penalităţile care ar fi plătite în aceeaşi perioadă de timp dacă ar sta degeaba. Firmele Spedition UMB, Pa&Co şi Euroconstruct Trading 98, care realizează cei aproximativ 40 de kilometri de autostradă cu­prinşi între loca­lităţile Moara Vlă­siei şi Ploieşti, vor plăti penalităţi de 0,05%/zi de întârziere, pentru închiderea lucrărilor la autostradă în luna aprilie 2012, în loc de 15 decembrie 2011, după cum au renegociat în vara acestui an cu Ministerul Transporturilor.

În luna august a acestui an, aflat pe şantierul lucrărilor, premierul Emil Boc spunea că unele lucrări arată ca „în epoca de piatră” şi i-a avertizat atunci pe constructori că le va „tăia capul”, inclusiv prin aplicarea de penalităţi, dacă nu vor respecta termenele de finalizare a proiectului. Zilele au trecut, premierul s-a răzgândit, iar la finele săptămânii trecute Emil Boc a declarat că autostrada va fi definitivată în aprilie anul viitor. „Practic autostrada este gata în decembrie, cu excepţia unui pod extrem de important şi care, din nefericire, nu va putea fi finalizat. În rest, este gata. Asta înseamnă că în primăvara viitoare, aprilie cel târziu, Bucureşti-Ploieşti este terminată. Atât vizite ale presei pe şantierul autostrăzii, cât şi declaraţii ale unor oficiali din cadrul proiectului, spun însă că nu doar podul menţionat (cel de la Cociovaliştea-Ilfov) ar mai fi de făcut. Dacă ultimul tronson spre Bărcăneşti-Prahova aflat în lucru la Spedition UMB (patron Dorinel Umbrărescu) e gata în proporţie de 95%, celelalte două sunt terminate în proporţie de 60-70%, mai avansat fiind tronsonul din mijloc, executat de firma Pa&Co  (patron Costel Căşuneanu). Tronsonul cel mai mult rămas în urmă e primul dinspre Bucureşti, construit de firma Euroconstruct Trading ’98, deţinută de Dan Beşciu.

Cât vor plăti regii asfaltului?

În situaţia în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) le va cere penalităţi de întârziere, acestea vor fi minime faţă de valoarea totală a contractului. Potrivit unor surse din cadrul CNADNR nivelul acestora este de 0,05%/zi de întârziere. Cum valoarea totală a contractului este de 880 milioane lei, aici fiind inclus şi un act adiţional care a mărit valoarea lucrărilor cu 25%, iar stadiul mediu al lucrărilor este de 80%, penalităţile pot atinge cel mult 20.000 euro/zi. Suma cuvenită unei întârzieri totale de patru luni va fi de  2,4 milioane euro. În realitate, penalităţile se achită nu pentru toată valoarea lucrărilor neefectuate la data de 15 decembrie, ci doar pentru cele neterminate în fiecare lună a anului viitor, până la încheiere. Deşi au câştigat licitaţia împreună, ca urmare a unor dispute apărute ulterior, cei trei constructori au semnat un act adiţional prin care îşi separă lucrările, fapt pentru care vor plăti individual penalităţile către CNADNR.

Alte Autostrăzi

Suplacu de Barcău-Borş (64 km) va fi deschisă circulaţiei în noiembrie 2012, dar recepţia totală se va face de-abia în august 2013.

Gilău-Nădăşelu şi Câmpia Turzii-Iernut vor fi următoarele tronsoane ale autostrăzii Transil­vania scoase la licitaţie, după care anul viitor va fi lansată şi procedura de selecţie a constructorului pentru Iernut-Târgu Mureş.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă