31.2 C
București
joi, 27 iunie 2024
AcasăEconomieDouă firme românești participă la programul F-16

Două firme românești participă la programul F-16

Ministrul Apărării Naționale, generalul ( r ) Nicolae Ciucă, este propus să ocupe această funcție și în Guvernul Cîțu. În acest context, Nicolae Ciucă a fost audiat, ieri, de Comisiile de Apărare din Parlament, din partea cărora a primit aviz pozitiv. În acest context, Nicolae Ciucă a anunțat că MApN are deja o escadrilă completă de avioane F-16 și va începe procedurile pentru achiziția celei de-a doua escadrile.

“Funcţionează Programul F16, au fost achiziţionate încă cinci avioane, urmează să se completeze o escadrilă, este în plan achiziţia şi celei de-a doua escadrile şi să fim în măsură să facem transferul de tehnologie către industria de apărare, lucru care se va întâmpla la Aerostar și Romaero – Bacău şi Bucureşti. Tot acest demers a durat pentru că aveam tot ceea ţine de pregătire, aveam nevoie de toate celelalte categorii de forţe să se alinieze în modul de lucru al avioanelor F-16, e nevoie de foarte multă tehnologie în domeniu”, a explicat ministrul Nicolae Ciucă.

Ideea cooptării industriei din România în programele de înzestrare ale Armatei Române a existat dintotdeauna, dar după căderea comunismului s-a preferat să se aducă armament din Occident, iar implicarea companiilor din România în aceste programe a fost modestă. În ceea ce privește avioanele F-16, el au fost cumpărate de România, second hand, din Portugalia, iar declarația de ieri a ministrului Ciucă este prima confirmare oficială a participării industriei românești la acest program. Producătorul avioanelor F-16 este compania americană Lockheed Martin, care ar urma să asigure transferul de tehnologie către Aerostar Bacău și către Romaero București.

Ministerul Apărării Naționale (MApN) este autorul proiectului de lege pe baza căruia s-au cumpărat cele cinci aeronave F-16, menite să completeze prima escadrilă de avioane de luptă a României. Cele cinci aeronave care urmează să sosească au fost cumpărate, second hand, din Portugalia, ca și primele 12 aparate, deja intrate în dotarea Forțelor Aeriene ale României.

În documentele elaborate de MApN, prețul noului program de înzestrare este indicat astfel: “total estimat 280 de milioane de euro, fără TVA, din care 130 milioane Euro pentru contractul cu Guvernul Republicii Portugheze și 150 milioane Euro (echivalent USD) pentru contractul cu Guvernul SUA”.

În schimbul acestor sume de bani, Portugalia va livra României cinci avioane F-16, iar Statele Unite vor oferi, pentru aceste cinci avioane, un „pachet de bunuri și servicii complementar”.

Cheltuirea acestor bani devine posibilă după ce România a promis că va aloca, anual, 2 la sută din PIB pentru Apărare – acesta fiind procentul minim pe care Statele Unite l-au solicitat, de altfel, fiecărui stat membru al NATO.

Pe de altă parte însă, un calcul simplu arată că prețul unui singur avion F-16 din lotul celor cinci urmează să fie de circa 56 de milioane de euro. Anterior, România a cumpărat, tot din Portugalia, 12 avioane F-16 cu suma totală de 628 de milioane de euro, ceea ce înseamnă circa 52 de milioane de euro bucata.

Documentele publicate de MApN nu explică de ce, între timp, avioanele F-16 au devenit mai scumpe.

livrarea primelor patru avioane din Portugalia este planificată în anul 2020, iar a celui de-al cincilea, în anul 2021.

Este de menționat faptul că acești termeni reprezintă, în sine, o întârziere a angajamentelor militare ale României, aprobate în CSAT încă din anul 2012. Potrivit deciziei CSAT, România ar trebui să dețină, în anul 2020, o flotă de 48 de avioane F-16, repartizate în trei escadrile. Dar dacă Parlamentul de la București va aproba proiectul de lege redactat de MApN, la finalul anului 2020 Forțele Aeriene Române ar urma să dețină 12 + 4 = 16 aeronave, adică o singură escadrilă completă, în loc de trei escadrile.

Din lipsa altor variante, CSAT a aprobat și această procedură (practic, o derogare de la cerințele stabilite în anul 2012), la data de 15 mai 2019.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

FOTO&VIDEO. Pepsi dezvăluie “dozele inteligente” futuriste

Tehnologia nu stă pe loc și își face simțită prezența în toate sectoarele, inclusiv în industria alimentară. Recent, Pepsi a dezvăluit "doza inteligentă". Compania a...

EXCLUSIV. Angajații TAROM sunt nemulțumiți că au salariile la jumătate față de privați și amenință cu proteste

Piloții, dar și alte categorii de angajați ai TAROM sunt nemulțumiți de nivelul salariilor și sunt dispuși chiar să declanșeze grevă, în cazul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă