Î.Am ocupat până de curând o funcţie de şef al unui departament, care a fost desfiinţat, pentru că au fost oferite sarcinile unei firme din exterior. Din fericire, am fost păstrat de către angajator, dar pe o poziţie mai joasă, într-un alt departament. Nu ştiu cum să mă adaptez noilor condiţii. Am impresia că noii colegi mă cred arogant şi că nu m-au integrat în echipa lor. Cum ar trebui să procedez?
R.Desfiinţarea unui întreg departament şi externalizarea sarcinilor acestuia determină economii în buget, dar şi disponibilizări de personal. Prin luarea unei astfel de decizii, managementul îşi asumă pe lângă avantajele evidente şi pierderea unor oameni valoroşi. Pentru a evita aceste pierderi, unii angajaţi pot primi alternative de job în cadrul companiei.
O dată ce angajatorul v-a oferit o altă poziţie dovedeşte faptul că acesta a mizat pe capacitatea dumneavoastră de a vă acomoda şi de a vă asuma noi sarcini şi responsabilităţi. Perioada de acomodare într-o astfel de situaţie poate fi dificilă şi plină de aşteptări pentru toate părţile implicate.
O dată ce aţi acceptat această poziţie, înseamnă că v-aţi asumat sarcinile şi responsabilităţile aferente, mediul de lucru, echipa din care faceţi parte. Pentru a face mai uşor procesul de acomodare, evitaţi să priviţi în urmă şi să faceţi comparaţii între departamentul pe care l-aţi condus şi cel în care lucraţi. Noii colegi vă vor accepta mai uşor dacă le veţi arăta în mod deschis dorinţa de a face parte din colectivul lor, dacă vă veţi îndeplini sarcinile fără a crea impresia că faceţi ceva ce nu vă place sau că prestaţi o muncă sub nivelul dumneavoastră profesional. Evitaţi să aduceţi în discuţie subiecte legate de activitatea din departamentul pe care l-aţi condus sau să le amintiţi mereu celorlalţi că aţi fost şef.
Colegii trebuie să vadă în dumneavoastră un jucător de echipă, un aliat gata să-şi folosească cunoştinţele şi experienţa în efortul comun de atingere a obiectivelor. Implicaţi-vă în găsirea de soluţii la probleme.
Angajatorul aşteaptă să i se confirme prin rezultate faptul că decizia pe care a luat-o, oferindu-vă poziţia respectivă, a fost una corectă. Însă alocarea bugetului necesar derulării unui program de team building ar putea suda mai repede echipa şi ar putea aduce această confirmare mult mai rapid.