Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Razvan Chiruta

Actualizat: 20.10.2014 - 06:28

EXCLUSIV. Rovana Plumb fentează o taxă dată chiar de Guvernul din care face parte

Deși actuala formă a taxei de poluare pentru autoturisme a fost introdusă în timpul mandatului său, nici măcar fostul ministru al Mediului Rovana Plumb nu a dorit să o plătească. Pentru a evita să achite timbrul de mediu, demnitara și-a înmatriculat mașina Audi Q7 în Bulgaria.

Reporterii României libere au fotografiat autoturismul chiar în curtea casei Rovanei Plumb. Mai mult, șoferul familiei ne-a confirmat că vehiculul, care are în prezent numere de înmatriculare de Ruse, este utilizat de către fiul demnitarei, iar mai mulți martori ne-au povestit că același Audi Q7 mai este folosit și de soțul fostului ministru al Mediului. Cu toate acestea, Rovana Plumb a negat că ar deține autoturismul în cauză.

Istorie complicată

Autoturismul Audi Q7 pe care-l folosește familia Plumb a fost cumpărat în 2008 și a apărut în declarațiile de avere ale Rovanei Plumb în 2012 și 2013. Pentru că, între timp, mașina a fost înmatriculată în Bulgaria, schimbându-și în acte proprietarul, după cum se obișnuiește în astfel de cazuri, autoturismul apare în noua declarație de avere din vara lui 2014 ca fiind înstrăinat.

Traseul în documente al acestui Audi Q7 a fost sinuos încă de la început. În 2008, Academia Cațavencu relata că Rovana Plumb, pe atunci europarlamentar, a încercat să ascundă faptul că deține respectivul SUV. “Europarlamentarul PSD a uitat să treacă în declarația de avere un autoturism Audi Q7, în valoare de peste 50.000 de euro, care a fost achiziționat în acest an”, scria publicația.

Demnitarul a refuzat la acea vreme să discute cu jurnaliștii, care au aflat însă mai multe detalii de la Marian Rotaru, directorul campaniei electorale a Rovanei Plumb. “Acesta a spus că mașina a fost luată din niște bani pe care i-a împrumutat el. Problema e că nici acest împrumut nu a fost trecut în declarația de avere”, arăta Academia Cațavencu. La momentul respectiv, autoturismul era înmatriculat în Belgia.

„Eu sunt prima care trebuie să respecte legea”

În 2012, Rovana Plumb a renunțat la poziția de europarlamentar pentru a deveni ministru al Mediului în Guvernul Victor Ponta. Tot atunci au început primele demersuri pentru modificarea taxei de poluare impusă mașinilor aduse în România din Uniunea Europeană, după ce statul român pierduse mai multe procese pe această temă. Aflată la conducerea Ministerului Mediului, Rovana Plumb a înlocuit taxa de primă înmatriculare cu timbrul de mediu, care a intrat în vigoare din 15 martie 2013.

În forma actuală, orice cumpărător al unui autoturism este obligat de statul român să plătească o taxă de poluare indiferent dacă mașina este adusă din UE sau este deja înmatriculată în România înainte de 2007. Potrivit probelor deținute de noi, printre cei care nu respectă această reglementare este chiar Rovana Plumb.

La revenirea în țară de la Parlamentul European, Rovana Plumb a adus și autoturismul Audi Q7. Ziariștii bucu­­-r­eș­teni au remarcat în iunie anul trecut, la trei luni de la intrarea în vigoare a noii taxe de mediu, că ministrul are numere roșii provizorii la maşină – adică a amânat să o înmatriculeze definitiv în România ‒ și au întrebat-o dacă evită cumva în acest fel să plătească taxa de timbru pe care chiar ea a impus-o. Rovana Plumb a confirmat că vehiculul îi aparține.

”E un Audi Q7. Nu l-am înmatriculat încă, circul cu numere roşii pentru că trebuie să îndeplinesc toate criteriile legistaţiei din România, în sensul de a achita timbrul de mediu. Eu sunt prima care trebuie să respecte legislaţia şi desigur că-l voi achita”, a afirmat, anul trecut, Rovana Plumb, pentru Realitatea TV.

Mașini de 200.000 de euro

Informații și fotografii deținute în exclusivitate de „România liberă” arată însă că fostul ministru al Mediului, în prezent ministrul Muncii în Guvernul Ponta, nu s-a ținut de cuvânt. Audi-ul Q7, pe care îl folosesc mai ales soțul și fiul ei, a fost înmatriculat în Bulgaria, la Ruse. În țara vecină, nu există taxa de mediu, iar mulți români folosesc metoda pentru a-și înmatricula mai ieftin mașinile aduse din Occident și pentru a scăpa astfel de împovărătoarele taxe impuse de statul român.

Totuși, dacă mulți români fac acest lucru și din sărăcie, e inexplicabil cum un demnitar al statului român, care deține patru terenuri și cinci case, potrivit declarației de avere din 2014, refuză să achite o taxă de aproximativ 3.000 de euro, cât ar fi estimativ pentru respectivul Q7, în condiţiile în care chiar Guvernul din care face parte o susține.

De altfel, alături de autoturismul Audi Q7 cu traseul său atât de sinuos, în curtea casei Rovanei Plumb din orașul Pantelimon, de lângă București, se mai află un BMW cu numerele “RPB”, probabil o prescurtare a numelui său de familie, care, potrivit prețului de catalog, costă peste 150.000 de euro. Mai mult, în aceeași curte, am văzut parcat și un SUV Mercedes.

Ministrul neagă

Rovana Plumb a negat, pentru „România liberă”, că deține sau foloseşte un autoturism înmatriculat în Bulgaria. „Doamna Rovana Plumb nu deține și nu a deținut în proprietate nici un autoturism marca Audi Q7, înmatriculat în Bulgaria. Nu a folosit și nu va folosi, personal, un astfel de autoturism în activitatea domniei sale. Mașina menţionată în declaratiile sale de avere anterioare a fost înstrăinată către o terță persoană, în anul 2013”, a fost răspunsul oferit de ministru, prin intermediul consilierului său personal.

Într-adevăr, în ultima declarație de avere a demnitarei, din 2014, autoturismul apare ca fiind înstrăinat către un anume Marian Mitică. În realitate, noi am văzut aceeași mașină, mai multe zile la rând, în curtea vilei deținută de Rovana Plumb în comuna Pantelimon.

Mai mult, chiar șoferul familiei ne-a explicat că vehiculul cu numere de Ruse este folosit de fiul ministrului. “Mașina e împrumutată de la o firmă din Bulgaria și merge băiatul cu ea”, ne-a declarat șoferul. În fine, mai mulți martori ne-au declarat că și soțul demnitarei folosește autoturismul, existând în posesia noastră fotografii făcute încă din ianuarie anul acesta cu același autoturism care avea deja numere bulgărești.

Șmecheria bulgărească

Așadar, șoferul familiei Plumb a susținut că mașina este împrumutată de la o firmă din Bulgaria. Aceasta este însă metoda clasică pe care o folosesc toți românii care-și înmatriculează autoturismele în țara vecină prin intermediul unor firme specializate. “Mașinile înscrise pe Bulgaria sunt de două feluri: înmatriculate pe o firmă bulgărească sau pe o persoană fizică bulgară. Așadar, ori firma, ori persoana fizică este proprietarul de drept. Ca să încurajeze însă înmatriculările pe Bulgaria, firmele au găsit o portiță, adică să fie trecut cumpărătorul român ca utilizator. Dar cumpărătorul este doar utilizator și nimic mai mult. În plus, ca să «întărească» poziția de proprietar, firmele de înmatriculări vor mai obține o procură notarială prin care cumpărătorul român, cel trecut ca utilizator, are drepturi depline, inclusiv de revânzare”, explică același portal.

Singura cale prin care un român ar putea să îşi treacă autoturismul înmatriculat în Bulgaria direct pe numele său ar fi să obţină rezidenţa în ţara vecină. Dar metoda e prea complicată. “Ce faceţi, veniţi o dată la şase luni timp de cinci ani, ca să vă prelungiţi rezidenţa?”, ne-a răspuns un intermediar care se ocupă de înmatriculările auto în Bulgaria.

“Altă posibilitate ar mai fi să vă faceţi societate dumneavoastră, dar oricum nu puteţi fi trecut dumneavoastră şi ca administrator de firmă şi ca proprietar al respectivei maşini. Plus că trebuie să plătiţi alte taxe”, a precizat acesta. Varianta ne-a mai fost confirmată şi de alţi intermediari.

În prezent, potrivit unor estimări, în România circulă peste 100.000 de autoturisme înmatriculate în Bulgaria şi folosite de români. Circa 20% din acestea nu respectă standardele de siguranţă, potrivit unei statistici a Registrului Auto Român, iar în cazul multor maşini documentele care atestă inspecţia tehnică periodică sau asigurarea obligatorie sunt false.

Rovana Plumb a refuzat să elimine taxa de timbru

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat anul trecut că susţine timbrul de mediu prin care cumpărătorii români de autoturisme sunt obligaţi să achite în contul Administraţiei de Mediu diverse sume în funcţie de vechimea şi motorizarea autovehiculelor, potrivit Mediafax.

În aprilie 2013, senatorii Cristian Bodea şi Valeriu Boeriu au propus, printr-un proiect de lege, înlocuirea actualului timbru de mediu cu o taxă de poluare inclusă în preţul combustibililor, la fel ca în Germania, care să fie de un ban pe litrul de motorină ori benzină. Rovana Plumb, pe atunci încă ministrul al Mediului, s-a opus iniţiativei, invocând că astfel taxa de poluare s-ar transforma într-o taxă de consum, ceea ce ar fi incorect, potrivit aceleiaşi surse. Guvernul şi-a exprimat la rândul său avizul negativ față de proiectul de lege.

Cât de greu se recuperează taxa de poluare

„România liberă” a relatat săptămâna trecută despre un român care, în încercarea de a recupera taxa de poluare pe care a plătit-o pentru un autoturism a fost plimbat mai mulți ani prin instanțe. În cele din urmă, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis, printr-o hotărâre recentă, ca Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Sibiu şi Administraţia Fondului pentru Mediu să returneze sumele încasate ilegal din taxa de poluare.

Curtea de la Luxemburg i-a dat astfel dreptate lui Ilie Nicula. Acesta s-a trezit că statul refuză să-i returneze cei circa 5.100 de lei, sumă plătită pentru înmatricularea în România a unui autoturism adus din Germania, după ce tot CJUE a decis că această taxă încalcă legislația comunitară. Mai mult chiar, Nicula a fost scos dator cu diferența dintre suma plătită ca taxă de poluare și cea aferentă timbrului de mediu, în valoare de 8.126 de lei, deoarece plimbat între instanțe timp de câțiva ani, cererea acestuia a intrat sub incidența unei noi legislații.

Since you are here

… we have a small favour to ask. More people are reading and supporting our independent, investigative reporting than ever before. And unlike many news organisations, we have chosen an approach that allows us to keep our journalism accessible to all, regardless of where they live or what they can afford. Romania Libera is editorially independent, meaning we set our own agenda. Our journalism is free from commercial bias and not influenced by billionaire owners, politicians or shareholders. No one edits our editor. No one steers our opinion. This is important as it enables us to give a voice to those less heard, challenge the powerful and hold them to account. It’s what makes us different to so many others in the media, at a time when factual, honest reporting is critical. Every contribution we receive from readers like you, big or small, goes directly into funding our journalism. This support enables us to keep working as we do – but we must maintain and build on it for every year to come. Support The Romania Libera from as little as €1 – and it only takes a minute. Thank you.

Topics

Subscribe Romania Libera weekly
Subscribe Romania Libera essential new magazine
An alternative to breaking news
Subscribe Romania Libera essential new magazine