25.9 C
București
duminică, 26 mai 2024
AcasăSportA treia demisie din Guvernul Cioloș. Vlad Alexandrescu pleacă de la Ministerul...

A treia demisie din Guvernul Cioloș. Vlad Alexandrescu pleacă de la Ministerul Culturii

UPDATE 16:30. Vlad Alexandrescu şi-a anunţat demisia din funcţia de ministru al culturii, printr-o scrisoare deschisă adresată premierului, postată pe pagina sa de Facebook.

Domnule Prim-Ministru,

În fața rezistenței opace la schimbarea structurală pe care am încercat să o inițiez, să o dezvolt și să o pun în practică în instituțiile de cultură din România, în fața ostilității nedezmințite a aparatului refractar la regândirea modalităților de funcționare a instituțiilor publice de cultură, a relației dintre sectorul independent și cel public, vă prezint demisia mea.

În mandatul scurt pe care l-am avut, am fost preocupat în primul rând să redau Ministerului Culturii credibilitatea și importanța pe care administrația culturală trebuie să o aibă într-o societate europeană modernă. Punctual, am încercat o reorganizare a Institutului Național al Patrimoniului și am cerut criterii precise care să reglementeze restaurarea patrimoniului național, în situația urgentă a deteriorării lui accelerate. Am inițiat grupul de lucru pentru redactarea Codului Patrimoniului. Am creat primul mecanism de finanțare prin care Statul Român poate cumpăra opere de artă românească de pe piața liberă prin subscripție publică, iar cea dintâi operațiune din cadrul acestui mecanism este campania pentru achiziția lucrării „Cumințenia Pământului” a lui Constantin Brâncuși. Am cerut refacerea dosarului pentru înscrierea ansamblului Brâncuși de la Târgu Jiu în patrimoniul UNESCO. Am dat expresie așteptării a zeci de mii de români, înscriind situl arheologic și natural de la Roșia Montană în Lista Indicativă UNESCO. Am intervenit direct în șantiere, oprind distrugerea monumentelor istorice din Piața Romană din București și din Parcul Romanescu din Craiova. Am creat cadrul strategic pentru transformarea muzeelor românești din instituții pasive, în instituții deschise publicului, participative. Pentru prima oară în România, muzeele au fost alăturate sectoarelor creative, demarând, sub umbrela Guvernului, un proces amplu de identificare a soluțiilor inovatoare care să relaționeze comunitatea muzeală cu cea creativă.

În aria industriilor creative, a dialogului cu societatea civilă culturală, a implicării expertizei existente pentru revitalizarea și relansarea unor subiecte legate de spațiul cultural emergent, am constituit grupuri de lucru, platforme și modalități concrete și dinamice de consultare publică. Permanentizarea lor este necesară pentru consolidarea unei reforme efective în cultură.

De asemenea, am încercat să aduc o viziune nouă și să scot managementul instituțiilor publice de cultură dintr-o stare anchilozată și letargică.

În domeniul cinematografiei, am lansat un șantier vast menit să reechilibreze distanța dintre reușitele calitative ale cinematografiei românești în țară și în lume și disfuncționalitățile unui sistem administrativ și instituțional vetust și depășit de viteza excepțională de evoluție a sectorului. Peste câteva zile, la Cannes, urma să semnez, o nouă convenție între CNC-ul românesc și CNC-ul francez. De asemenea, concursul CNC va avea un nou regulament, iar sălile de cinema din România vor beneficia prin programul „Orașe europene” de o relansare a ideii de cinematografie de artă. Aceasta ilustrează doar o parte din marele șantier dedicat filmului derulat în mandatul meu.

Sistematizarea și predictibilizarea instrumentelor de susținere financiară ale Ministerului Culturii, consolidarea proiectelor prioritare (prin alocare directă), lansarea programelor de finanțare prin concurs de proiecte CultIN și ACCES și începerea unui proces de reformare a AFCN sunt alte fapte ale mandatului meu, în condițiile în care am preluat un minister în care o treime din posturi erau vacante și salariile sunt cele mai mici din întregul sistem central-administrativ.

Strategia culturală sectorială, legitimarea unor politici culturale pe termen lung au fost și ele pe agenda prioritară a mandatului.

În cele aproape șase luni de ministeriat, am întreținut o comunicare intensă, zilnică, cu spațiul public și partenerii instituționali, dorind astfel să transparentizez procesul decizional.

Am adus alături de mine oameni tineri, dinamici și persoane cu bogată expertiză profesională, cu certitudinea că echipa pe care am construit-o va pereniza, în domeniul public, dinamica reformei.

Presiunea timpului, resursele limitate și dorința de a da un semnal puternic în favoarea reformei au ajuns în acest moment să fie, din păcate, un handicap major pentru continuarea mandatului meu. Schimbări dictate doar de buna credință au dus la explozii instituționale neașteptate și la o situație intolerabilă la Opera Națională, una dintre instituțiile publice de cultură care s-au dovedit cel mai rezistente la o funcționare modernă, europeană. Această situație nu face decât să exemplifice o problemă gravă a sistemului, problemă pe care inerția și lipsa de acțiune consecventă nu o vor putea rezolva.

Domnule Prim-Ministru, mi-aș dori ca reformele pe care le-am inițiat să fie continuate.

Cred că, în situația în care forțe dintre cele mai retrograde, ostile schimbării, care se împotrivesc unor mecanisme firești de reînnoire și de întinerire a sectorului artistic și muzeal din România au devenit atât de sonore în spațiul public, reforma pe care am început-o este periclitată și, de aceea, depun în mâinile Dvs., domnule Prim-Ministru, mandatul meu de Ministru al Culturii.

Vlad Alexandrescu

UPDATE: Au existat mai multe discuții între premierul Dacian Cioloș și Vlad Alexandrescu, în ultima perioadă, a precizat purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Suciu. 

”Au existat mai multe discuții pe tema Operei”, a spus Suciu, care însă nu a dorit să ofere detalii dacă demisia vine doar în contextul scandalului de la Opera Națională. 

Se va numi o conducere care să detensioneze situația de la Opera Națională, a mai precizat Suciu.

—-

Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, demisionează, miercuri din Guvernul Cioloș. Demisia intervine după o întrevedere avută, miercuri, cu șeful Guvernului.

Demisia pare a fi legată de scandalul de la Opera Română, care încă nu s-a încheiat.

Ministrul Alexandrescu încercase să rezolve acest conflict, dar fără succes. La mijlocul lunii aprilie, Alexandrescu declara că "eu sunt ministrul Culturii. Nu pot să urmăresc fiecare meandră. Artiștii au foarte multe".

Ministrul a explicat că a încercat să-l mențină pe Kobborg prin crearea unei funcții de director artistic al baletului, "o poziție care nu mai existase până atunci în organigramă" și pe care inițial Kobborg o acceptase.

Totuși, "după aceea, fără niciun fel de alt anunț și fără se se fi întâmplat nimic altceva, luni dimineața, a apărut pe o rețea de socializare, intenția domnului Kobborg de a-și da demisia, acuzând minciuna, corupția. După părerea mea sunt niște cuvinte care nu și-ar fi avut locul acolo", spunea Vlad Alexandrescu.

Ministrul Culturii este cel de-al treilea membru al Guvernului Cioloș care demisionează. Înaintea sa, au demisionat ministrul Fondurilor Europene, Aura Răducu, și ministrul Muncii, Ana Costea. 

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Atac cu cuțitul în metroul din Lyon! Trei persoane rănite

Trei persoane au fost rănite duminică într-un atac cu cuțitul în metroul din orașul francez Lyon, au anunțat autoritățile, potrivit Reuters. Un suspect a fost...

GALERIE FOTO. Renee Gracie a devenit subiect de documentar

Renee Gracie, australianca devenită multimilionară după ce a abandonat sporturile cu motor în favoarea realizării de filmulețe deocheate pe OnlyFans a ajuns subiect de...

Banca Transilvania dă în judecată ANAF, după ce anul trecut a pierdut un proces cu statul

Banca Transilvania a deschis un proces împotriva ANAF în care contestă o decizie de impunere, după ce a pierdut deja procesul în toamna anului...
Ultima oră
Pe aceeași temă