14.8 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecial„Zero“ maxi-taxi pe străzile Galațiului

„Zero“ maxi-taxi pe străzile Galațiului

Transportul public va fi asigurat numai de regia locală Transurb SA, care va mări, de la 56 la 108, numărul de autobuze care vor circula la orele de vârf.

Începând de luni, 9 mai, se va produce o schimbare majoră în transportul public de persoane din Galați, pentru că, după 20 de ani, vor fi trase pe dreapta cele 170 de microbuze care asigură transportul în sistem maxi-taxi, la concurență cu autobuzele și troleibuzele regiei locale de transport, Transurb SA Galați. Este pus punct unei afaceri care a iscat foarte multe controverse.

„Cașcarabetele“, o afacere de milioane de euro

Este o afacere care a apărut la jumătatea anilor ’90, când primar al Galațiului era actualul senator ALDE Eugen Durbacă, care aproape că a falimentat regia locală prin nealocarea fondurilor pentru achiziția de mijloace de transport.

„Fenomenul maxi-taxi“ a fost scăpat de sub control, ajungându-se ca în 2001 să circule pe principalele artere ale Galațiului aproximativ 650 de microbuze, care transformau traficul în unul de coșmar.

Majoritatea „cașcarabetelor“, cum li se spunea, erau microbuze vechi, aduse din Occident. Se făcea și o evaziune locală de proporții, pentru că șoferii de pe maxi-taxi nu dădeau bilete în schimbul banilor. Pe surse ar fi vorba de o afacere de până la 12-15 milioane de euro anual. A fost tolerată pentru că printre cei care aveau microbuze pe trasee erau și consilieri municipali sau directori în administrația locală. În ultimii ani s-a încercat impunerea unor reguli, au fost încheiate contracte doar cu 3 operatori la care au fost obligați să se grupeze proprietarii de microbuze, a fost redus numărul de microbuze la 170, au fost introduse grafice orare pe traseele maxi-taxi, dar haosul din trafic nu a putut fi eliminat, pentru că șoferii staționează mult prin stații și la semafoare în așteptarea de noi pasageri sau circulă cu viteză, pentru a lua față concurenței de la Transurb.

În urmă cu doi ani, Primăria Galați a obținut o finanțare de la BERD pentru modernizarea transportului local, prin achiziția de noi mijloace de transport, iar una din condițiile puse de experții BERD a fost eliminarea maxi-taxi.

Dispariția microbuzelor de pe străzile principale ar fi trebuit să se producă începând de pe 9 mai 2015, însă contractele cu operatorii maxi-taxi au fost prelungite până pe 8 mai 2016, pentru că Transurb nu avea suficiente mijloace de transport. A fost prevăzută varianta ca dacă nu acoperă toate traseele, din mai 2016 Transurb să poată subcontracta servicii suplimentare de transport persoane de la operatorii maxi-taxi. Acum s-a renunțat și la această variantă: „A dispărut ideea subcontractării pentru că din asumarea pe care a făcut-o Transurb rezultă că poate să asigure în totalitate transportul gălățean. Astăzi vorbim de «zero» maxi-taxi. Este o condiție pe care ne-au pus-o și cei de la BERD“, ne-a declarat primarul Marius Stan.

Regia locală va dubla numărul autobuzelor

Potrivit datelor transmise primăriei de conducerea Transurb, regia locală este pregătită să înlocuiască cele 170 de microbuze cu 145 de autobuze, 13 troleibuze și 52 de tramvaie. Dacă până acum, la ore de vârf erau pe trasee 56 de autobuze și troleibuze, de pe mai vor fi 108. Iar dacă până acum, la orele de vârf erau pe trasee un număr de 24 de tramvaie, începând cu 9 mai numărul acestora va fi mărit la 35. De aici derivă și mărirea capacității totale de transport, adică numărul de persoane care pot urca în interval de o oră în mijloacele de transport.

„Până acum, în total, autobuze, troleibuze plus microbuze, era de 8.100, iar în noua situație, după data de 9 mai, capacitatea de transport asigurată de autobuze, troleibuze și tramvaie va fi de 9.720 de persoane. Deci, în mod normal, nu ar trebui să fie probleme“, a  precizat primarul. Și alte cifre demonstrează că nu ar trebui să fie probleme cu acoperirea fluxului de călători preluat până acum de maxi-taxi. Spre exemplu, miercuri, 4 mai, la ora 10.00, erau pe trasee doar 77% din cele 170 de microbuze, adică numai 132 de microbuze. Dacă în acestea ar fi fost ocupate toate locurile, asta ar fi însemnat aproximativ 1.800 de pasageri. În total, cele 170 de microbuze ar avea un număr de aproximativ 2.400 de locuri pe scaune. Este un număr de pasageri care poate fi acoperit foarte ușor cu cele 52 de autobuze și troleibuze scoase în plus pe trasee de pe 9 mai, a căror capacitate de locuri pe scaune este de aproximativ 2.500.    

Haosul din trafic nu a putut fi eliminat, pentru că șoferii staționează mult prin stații și la semafoare în așteptarea de noi pasageri sau circulă cu viteză, pentru a lua față concurenței de la Transurb.

REZOLVARE

Vor fi cumpărate noi mijloace de transport

Totuși, pentru regia locală va fi dificil să asigure transportul dacă nu sunt achiziționate noi mijloace de transport. Din creditul BERD vor mai fi cumpărate, până la sfârșitul anului,
14 troleibuze noi, la acestea putându-se adăuga alte 20 de autobuze SH care ar putea fi cumpărate din Olanda. „Licitația pentru achiziționarea celor 14 troleibuze încă trenează, din motive tehnice care țin de raporturile cu cei de la BERD. Sunt niște condiții pe care dânșii le mai schimbă în timp și probabil că în cel mai scurt timp procedurile vor demara și până la sfârșitul anului vom avea cele 14 troleibuze noi. Dacă situația o va  impune, vom mai achiziționa și 20 de autobuze SH“, a adăugat Marius Stan.

După 20 de ani, se face puțină ordine în transportul local

Cele mai citite

Clotilde Armand și-a lansat o carte în care descrie lupta “nevăzută” din Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 și candidată la cel de-al doilea mandat, și-a lansat o carte pe care a intitulat-o "Din primărie. Partea nevăzută". O...

Clotilde Armand și-a lansat o carte în care descrie lupta “nevăzută” din Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 și candidată la cel de-al doilea mandat, și-a lansat o carte pe care a intitulat-o "Din primărie. Partea nevăzută". O...
Ultima oră
Pe aceeași temă