Muzeul Aurului din Brad a fost fondat în urmă cu peste o sută de ani, fiind unicat atât în privinţa exponatelor din aur nativ din Europa, cât şi ca muzeu. În prezent, acesta este închis. Dar, în ciuda acestui fapt, în incinta lui, pe lângă valoroasele exponate aurifere găsite în Munţii Metaliferi, se află şi macheta unui vagonet cu roţi de lemn, care se pare că ar fi primul vehicul pe şine din istoria tehnicii, fiind folosit la o mină de aur din zona Bradului. Specialiştii situează atestarea acestuia pentru prima dată în secolul al XIV-lea, el fiind, de altfel, şi primul vehicul din lume prevăzut cu schimbător de cale, ce avea ca piese-tip de funcţionare un ac şi o inimă din lemn, care sunt precursoarele macazelor de astăzi folosite la calea ferată. Cea de a doua atestare documentară a introducerii şinelor de lemn este în jurul anului 1550, pentru transportul subteran din galeriile miniere ale regiunii Nürnberg.
Leonard Horvath, istoric