17.8 C
București
miercuri, 22 mai 2024
AcasăSpecialTrenurile de stat le concurează pe cele private pe ruta Bucureşti-Constanţa. CITEŞTE...

Trenurile de stat le concurează pe cele private pe ruta Bucureşti-Constanţa. CITEŞTE cât costă să ajungi la malul mării şi cât durează drumul cu CFR Călători, Regiotrans, Softrans şi Astra Trans Carpatic

Din această vară, societatea de stat CFR Călători are o concurenţă sporită pe ruta spre litoral, nu numai din partea transportatorilor rutieri, ci şi a celor feroviari.

De când magistrala feroviară Bucureşti-Constanţa a fost modernizată pe bani europeni şi autorităţile au reuşit să stopeze furturile, eliminând astfel întârzierile, autocarele nu mai reprezintă o concurenţă demnă de luat în seamă de CFR Călători pe această rută.

E greu să ajungi mai repede la Constanţa pe şosea, în condiţiile în care trenurile au porţiuni întregi pe care circulă cu 160 km/oră, iar viteza autocarelor de transport persoane este limitată la 110 km/oră. Concurenţa s-a mutat însă pe şine: din acest sezon, nu mai puţin de trei companii feroviare private fac concurenţă CFR Călători.

Operatorul de stat are „partea leului”, din moment ce operează zilnic 20 de trenuri din Bucureşti spre litoral, unele dintre ele având ca destinaţie finală Mangalia. Din acest motiv, CFR Călători are şi cele mai scumpe bilete dintre toate companiile.

Un bilet Bucureşti-Constanţa, cu tren InterRegio costă 60 de lei la societatea de stat. Spre comparaţie, acelaşi bilet costă 40 de lei la Softrans, 44,5 de lei la Regiotrans şi 45,6 lei la Astra Trans Carpatic.

Ce-i drept, CFR Călători are şi un tren Interregio cu bilete foarte ieftine, la preţ de Regio (fostele trenuri personale). Cu Trenul Tineretului, care pleacă din Gara de Nord din Bucureşti la ora 2,55 dimineaţa, ajungi la Constanţa în trei ore şi şase minute, pentru numai 30 de lei.

Gara Băneasa se animă în această vară

De unde, până de curând, Gara Băneasa era practic „moartă”, în condiţiile în care foarte puţine trenuri opreau aici, acum ea este extrem de animată.

Două perechi de trenuri ale CFR Călători care vin din ţară (de la Satu Mare şi Timişoara Nord) opresc acum la Băneasa, evitând staţionarea în Gara de Nord, unde sunt necesare cel puţin 20 de minute pentru schimbarea locomotivei dintr-un capăt în altul al garniturii.

Compania Softrans preferă Gara de Nord, deoarece garniturile sale nu necesită schimbarea locomotivei, fiind vorba de automotoare. Tot prin Bucureşti Nord trece şi trenul operat de Astra Trans Carpatic, societate deţinută de omul de afaceri arădean Valer Blidar, care operează în premieră în acest an ruta Arad-Constanţa.

Şi pe această rută compania privată se concurează cu societatea de stat. Preţurile biletelor, la vagon de dormit, sunt comparabile: 260 de lei la CFR Călători şi 270 de lei la Astra. În ceea ce priveşte însă durata călătoriei, câştigă detaşat societatea de stat, cu 13 ore şi 30 de minute, faţă de 16 ore şi 15 minute la „privat”.

Concurenţă are CFR Călători şi pe ruta Braşov-Constanţa, care mai este operată şi de Regiotrans. Trenurile operatorului de stat străbat distanţa dintre cele două oraşe în cinci ore şi 22 de minute, iar biletul costă 80 de lei. La Regiotrans e mai ieftin – 60 de lei – dar călătoria durează ceva mai mult – cinci ore şi 40 de minute.

Pe ruta Craiova-Constanţa, CFR Călători concurează cu Softrans. Trenurile de stat parcurg acest traseu în şase ore, iar biletul costă 91 de lei, în comparaţie cu 70 de lei la compania privată, care însă face ceva mai mult pe drum – şase ore şi 24 de minute.

Concurenţa este benefică

„Cei care beneficiază în final sunt călătorii, pentru că au mai multe posibilităţi de a alege. Creşterea prezenţei operatorilor privaţi pe liniile interoperabile duce la creşterea eficienţei şi calităţii transportului, precum şi scăderea preţurilor biletelor, în condiţii de concurenţă reală”, a declarat pentru România liberă Valentin Dorobanţu, preşedintele preşedintele Organizaţiei Patronale a Societăţilor Feroviare Private din România.

De fapt, aceasta a fost şi una dintre concluziile unui studiu de piaţă realizat recent de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar, din cadrul Consiliului Concurenţei. Specialiştii de la CNSDF remarcau faptul că, în momentul de faţă, piaţa românească a transportului feroviar de pasageri este una de tip oligopol, dominată de CFR Călători, care deţine o cotă de piaţă de 80-86%, cu un grad de concentrare foarte ridicat.

“Concurenţa se manifestă doar în cadrul anumitor trase din secţiile interoperabile, precum Bucureşti – Constanţa, Bucureşti – Braşov, Braşov – Craiova, pe care sunt prezenţi atât operatorul de stat cât şi o parte dintre operatorii privaţi, secţii caracterizate de o cerere importantă (în anumite cazuri sezonieră)”, se arată în document.

Cele mai citite

Sebastian Burduja, aproape de victorie: “Puțini credeau posibil acum câteva săptămâni”

Sebastian Burduja, candidat la Primăria Capitalei, a postat un mesaj pe pagina sa de LinkedIn. El susține că este aproape de victorie, din datele...

Resortul Lebăda Neagră deținut de Toma Sandu, închis de inspectorii DSV din cauza neregulilor grave

Inspectorii Direcției Sanitar-Veterinare (DSV) au închis resortul Lebăda Neagră, deținut de Toma Sandu, după ce au descoperit multiple nereguli în cadrul unei inspecții...

Numărul turiștilor români care au călătorit în Germania în anul 2023 a crescut cu 20% față de anul 2022

În anul 2023, turiștii români au efectuat 760.000 de călătorii cu cel puțin o noapte de cazare în Germania. În comparație cu anul precedent,...
Ultima oră
Pe aceeași temă