Cele mai performante firme din județul Constanța au capital străin. În topul anual realizat de Camera de Comerț, Industrie și Navigație Constanța, primele trei locuri după cifra de afaceri sunt dominate, în această ordine, de Rompetrol Rafinare, deținută de KazMunayGas, operator de stat din Kazakhstan, Ameropa Grains, parte a Grupului de companii Ameropa Elveţia, și Daewoo – Mangalia Heavy Industries, deținut în proporție majoritară de Coreea de Sud.
În Top 10 se găsesc și olandezii de la Van Oord, Enel Distribuție Dobrogea, cumpărată de italienii de la Enel, grecii de la Black Sea Supliers, și putem trece și Monsson Trading, deținut de o familie suedezo-română. Interesant este că cifra de afaceri a primelor trei firme este de peste 14 miliarde lei, iar cele clasate pe locurile 3 – 10 fac, împreună, afaceri de 4,3 miliarde lei.
Românii din Top 10 sunt Brise Group, singurul mare trader de cereale autohton, Grup Servicii Petroliere și Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC), unde acționar majoritar este statul, prin Ministerul Transporturilor.
Tot companiile controlate de străini sunt și cele mai profitabile. Rompetrol Rafinare a marcat un plus de 404.210.009 lei în 2015, iar Enel Distribuţie Dobrogea de 136.344.514 lei. În Top 3 apare și CNAPMC, o companie care are rolul de a administra domeniul portuar, nu de a face profit (114.022.854 lei).
Preşedintele Camerei de Comerţ: „Nu trebuie blamat tot capitalul străin“
Curios sau nu, în topul celor mai profitabile zece companii situația este însă echilibrată, firmele românești și cele străine fiind la egalitate.
Președintele Camerei de Comerț a României și a CCINA Constanța, Mihai Daraban, a tras un semnal serios de alarmă, în timpul evenimentului de premiere a firmelor constănțene. „Am devenit o economie de lohn, de subcontractori ai Uniunii Europene. 70% din exporturile României sunt către Uniunea Europeană, 15% către țările europene non-UE. Pe restul planetei însemnăm 15% din export. Într-adevăr, lohn-ul nu mai e ce era înainte. Ce se numea înainte Yves Saint Laurent, de acum se numește cuzinet, ce se numea Armani, acum se numește arbore cotit, ce se numea Gucci, acum este chiulasă. Am trecut la un lohn mai elaborat, mai tehnologizat, dar tot lohn este.
Într-adevăr, în industria auto lucrează 208.000 de oameni, Pitești și Craiova angajând 15.000 de oameni, restul fiind pe orizontală“, a declarat acesta. În opinia sa, soluția pentru economia României este expansiunea peste hotare. „Trebuie să avem curajul să ieșim în zone geografice, unde avem o reputație foarte bună. Altfel vom primi o bucată din ceva. Niciodată nu vom putea să batem marile firme care fac autostrăzi, așa e caietul de sarcini de tip european. Noi am ajuns cu niște cifre relativ modeste cu capitalul românesc, dacă ne uităm la cifre de afaceri peste 10 milioane de euro. Nu trebuie să intrăm nici în paradigma politicienilor, care și-au luat ca temă blamarea totală a capitalului străin“, a declarat Mihai Daraban.
Acesta a precizat că multinaționalele care iau legătura au autoritățile publice locale sau centrale din România „fac repetiții ca la Teatrul Nottara, de aceea nu fac greșeli. Noi avem senzația că le știm pe toate“, a conchis Daraban.