28.3 C
București
vineri, 21 iunie 2024
AcasăSpecialJolie, la masa cu "geniul boschetar" Barladeanu, la Paris

Jolie, la masa cu “geniul boschetar” Barladeanu, la Paris

» Expozitia de la Paris a artistului naiv Ion Barladeanu a starnit interesul Angelinei Jolie, care a tinut sa-l cunoasca pe roman, povestind cu el peste doua ore.

» Sub titlul "Arta lumii lesina dupa geniul boschetar al Romaniei", The Guardian  ii consacra artistului un amplu material in care prezinta povestea "fenomenului Barladeanu".

Cu o zi inainte de vernisarea expozitiei personale de la Galeria "Anne de Villepoix" din Paris, Ion Barladeanu s-a intalnit cu Angelina Jolie. Povestea si creatia artistului roman au ajuns in atentia actritei americane prin intermediul lui Alexandru Nanu, regizorul recentului documentar HBO despre viata lui Barladeanu – "Lumea vazuta de Ion B.".

Barladeanu, pe punctul de a deveni un fenomen al artei contemporane
Actrita, care se afla la Paris pentru filmari la pelicula "The Tourist", impreuna cu copiii sai, a tinut sa-l cunoasca personal pe romanul care nu mai demult decat acum doi ani dormea pe strazi, la capatul unei ghene de langa un bloc de pe Calea Mosilor. Vineri, informeaza un comunicat de presa al HBO, Jolie si Barladeanu au vorbit mai mult de doua ore despre arta si filme, fotografiindu-se impreuna. La sfarsit, Angelina Jolie si-a aratat admiratia fata de Barladeanu si si-a exprimat dorinta de a pastra legatura cu acesta. Totodata, ea si-a exprimat dorinta de a achizitiona o serie de lucrari din portofoliul artistului, fapt ce ar putea creste cota pe piata internationala a artistului care a declarat ca a devenit "din cersetor print", declaratie reluata si de The Guardian, care consacra un amplu material expozitiei pariziene, punctand indeosebi amanuntele insolite din biografia artistului, care sunt pe punctul de a-l transforma intr-un fenomen al scenei artistice contemporane.

The Guardian: "Lucrari evaluate la peste 1.000 euro fiecare"
Sub titlul "Arta lumii lesina dupa arta geniului boschetar. Ex-vagabondul de 63 de ani, celebrat pentru colajele facute in timpul regimului Ceausescu", articolul face o trecere in revista a vernisajului de sambata, subliniind contrastul dintre glamul sofisticat al expozitiei si simplitatea dezarmanta a personajului Ion Barladeanu: "Invitatii au fost sic, gazdele au fost foarte glam in hainele lor de cocktail galben. Pentru un observator din afara, ar parea o serata privata purtand toate insemnele tipicului parizian. Insa ar fi un factor afara din ecuatie: omul ale carui creatii lumea se inghesuie sa le vada… Pana in 2007 nimeni nu i-a vazut vreodata lucrarile, iar pana la mijlocul anului 2008 a locuit intr-o ghena a unui bloc". The Guardian da si pretul lucrarilor artistului, al carui portofoliu parizian contine 1.300 de lucrari: "El a creat zeci de lucrari din taieturi din ziare si reviste in timpul si dupa caderea regimului Ceausescu, care acum sunt evaluate la peste 1.000 euro fiecare".

Dan Popescu: "Am stiut ca e ceva foarte important, cel putin pentru Romania"
Pentru artistul de 63 de ani, continua The Guardian, calatoria de pe strazile Bucurestiului in galeriile Europei  inseamna un drum spre recunoastere. "Simt ca m-am nascut din nou", a declarat Barladeanu la intalnirea cu niste colectionari si curatori francezi. "Acum sunt ca un print, un cersetor care a devenit print. Dar pot din nou sa cad si sa redevin cersetor." Alexandru Nanau, regizorul documentarului, a observat si el ca Barladeanu a fost "un om care a trait la periferia societatii, dar pastrand un sens al sinelui. A fost lenes intr-un sens bun, intrucat doar asa el a putut sa-si construiasca arta – ascunzand-o de o societate cu care nu a dorit sa colaboreze in nici un fel".

 

Autodidactul Barladeanu, acum in varsta de 63 de ani, a refuzat sa imbratiseze vreodata vreo profesie stabila, avand ocupatii fluide ca gropar, docher, paznic, fapt care in timpul comunismului i-a adus condamnarea pentru parazitism. Abia in 2007 Barladeanu i-a aratat colajele sale unui artist, Ovidiu Fenes, care l-a sunat imediat pe curatorul Dan Popescu, de la H’Art Gallery, specialist in lansarea artistilor necunoscuti. "Cand le-am vazut, am gandit imediat ca e ceva foarte important, cel putin pentru Romania", a spus Dan Popescu.

Colectionarii francezi, interesati de Barladeanu
Cele mai explozive dintre colajele sale au fost facute dupa 1989, dar si cele facute in timpul comunismului intereseaza colectionarii. Antoine de Galbert de la fundatia de arta Maison Rouge a apreciat "riscul implicat" in acestea, in timp ce Jerome Neutres de la Grand Palais apreciaza capacitatea lor unica de seductie: "Fireste ca este ceva de basm in aceste colaje, dar conteaza mai putin. Personal, apreciez ca a ocolit circuitul artistic obisnuit, iar opera sa este, de aceea, foarte proaspata". Artistul si-a pastrat colajele intr-un geamantan pe care il tinea ascuns in ghena unde isi ducea zilele. In alta ordine de idei, Barladeanu se descrie pe sine ca fiind un regizor al filmelor din capul sau si considera fiecare colaj un film in sine, fie luminos, fie intunecat. Majoritatea creatiilor sale sunt insuflate cu umor negru si cu "marea spaima", cum o numeste artistul, teama fata de propriul sfarsit.

Cele mai citite

Decizia pe care vrea să o ia Barcelona în legătură cu turiștii. “Parlamentul catalan ne autorizează” 

Primarul orașului Barcelona din nord-estul Spaniei, într-o declarație vineri, a anunțat intenția municipalității de a pune capăt închirierii apartamentelor turistice până în 2029. Măsura...

Judecătoria Sectorului 3 a emis un nou mandat european de arestare pe numele lui Mario Iorgulescu

În urma anulării condamnării sale definitive de 13 ani și opt luni pentru un accident fatal din urmă cu cinci ani, Mario Iorgulescu se...

Ambasadorul Marii Britanii în România, despre decizia CSAT de a dona Ucrainei un sistem PATRIOT

Ambasadorul Marii Britanii în România, Giles Portman, a apreciat decizia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) privind donarea unui sistem PATRIOT către Ucraina,...
Ultima oră
Pe aceeași temă