14.5 C
București
joi, 23 mai 2024
AcasăSpecial„Înnoirea parcului auto” cu rabla adusă din străinătate. Cum mai merge piața...

„Înnoirea parcului auto” cu rabla adusă din străinătate. Cum mai merge piața auto

Numărul tranzacțiilor interne cu mașini noi a înregistrat o scădere cu 40 de procente, în 2013, iar singurul domeniu în care s-a înregistrat o creștere a fost cel al importului de mașini la mâna a doua, cu 20%. Primul trimestru din 2014 nu a adus nicio revenire spectaculoasă pe piața mașinilor noi, se arată într-o analiză realizată de Autovit.ro, după ce segmentul înmatriculărilor de mașini noi a scăzut, în 2013, pentru al șaselea an consecutiv.

Primul trimestru al anului este cel mai slab pentru înmatriculările de autovehicule, cele mai bune perioade fiind primăvara și toamna. Potrivit studiului însă, sezonalitatea a scăzut destul de mult în ultimii ani. Printre cauzele numărului redus de înmatriculări în primele luni ale anului se numără și faptul că acordarea de tichete valorice în programele Rabla a început, adesea, în al doilea trimestru.

Timbrul de mediu trage în jos piața reînmatriculărilor

În total, în primele trei luni au fost înmatriculate 13.345 de autovehicule noi, 46.866 de mașini second-hand din import și s-au înregistrat 50.631 de reînmatriculări. Porivit cercetării Autovit, efectele timbrului de mediu – de la câteva sute până la 1000 de euro – se văd pregnant în evoluția reînmatriculărilor. Dacă în anii 2010-2012 se înregistrau lunar cel puțin 20.000 de tranzacții cu mașini în interiorul țării, anul acesta reînmatriculările au fost în jur de 16-17.000 în fiecare luna.

Citește și: Rabla 2014: Peste 15.500 de tichete, disponibile

Ca pondere în totalul anual, reînmatriculările din primul trimestru au reprezentat, în ultimii cinci ani, între 22 și 25 la sută, achizițiile de automobile noi între 9 și 25%, iar cumpărările de mașini la mâna a doua din străinătate au reprezentat între 16 și 36 de procente.

În funcție de marcă, cele mai multe mașini noi cumpărate în primul trimestru au fost Daciile, cu o cotă de piață de 29,6%, urmate de automobilele Skoda – 10,4%, Ford – 9,2%, Volkswagen – 8,3% și Opel – 4,4%. La mașinile second-hand aduse din străinătate, pe primul loc se află marca Volkswagen, cu 28,7%, urmată de Opel, Ford, Audi și BMW. Și la clasamentul reînmatriculărilor, mașinile Volkswagen ocupă prima poziție, urmate de Opel, Dacia, Ford și Skoda.

Posibilități de creștere

Autorii studiului arată că piața tranzacțiilor cu automobile ar putea fi revigorată dacă noul format al programului Rabla, cu tichet electronic, va funcţiona corespunzător, astfel încât să nu mai rămână mii de tichete nefolosite. În primul trimestru piaţa a fost cu circa 2.000 de unităţi peste primul trimestru din 2013 şi dacă ritmul se va menţine şi pe mai departe, nivelul de 65.000 poate fi atins.

Citește și: Timbrul care blochează înmatriculările

Studiul mai estmează că efectele timbrului de mediu se vor resimți în piață și în 2014, generând un blocaj, întrucât posesorii de mașini Euro 3 și Euro 4 produse înainte de 2007 nu au motive să le vândă. În plus, incertitudinile cu privire la noua formă a taxei auto accentuează acest blocaj.

Și prețul combustibililor, crescut din cauza introducerii accizei suplimentare de către guvern, ar putea avea un impact asupra afacerilor în domeniul auto, se mai arată în studiul Autovit. De asemenea, dificultățile în obținerea unui credit se numără printre factorii ce inhibă o creștere a numărului de achiziții de automobile noi.

Piața second-hand

Pe platforma Autovit.ro sunt, în general, peste 50.000 de anunţuri, dintre care peste jumătate pentru autoturisme şi peste o treime pentru piese auto. Peste două treimi dintre anunţurile postate au ca subiect maşini de sub 10.000 de euro, însă faţă de întregul an 2013 a scăzut procentul celor mai ieftine masini, cele de sub 3.000 de euro.

Citește și: UTIL. Totul despre înmatricularea unei maşini second hand adusă din străinătate

Dintre cei care folosesc platforma Autovit.ro pentru a poșta anunțuri de vânzare, peste un sfert vând mașini sub 3.000 de euro, aproape 20% autoturisme între 3 și 5.000 de euro, 27% vehicule cu prețul de până la 10.000 de euro și aproximativ 28% automobile mai scumpe de 10.000 de euro.

Studiul mai notează că Dacia are o cotă de sub 3% din totalul anunţurilor, pentru că o bună parte dintre Daciile foarte vechi au fost casate prin programul Rabla, iar mulţi dintre cei care au maşini Dacia din „era Logan” le păstrează mulţi ani, mai ales din cauza taxei auto prohibitive.

Citește și: Adio înmatriculări ieftine în Bulgaria

Studiul Autovit.ro a fost realizat folosind datele publice oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Autovit.ro este cea mai mare platformă de anunţuri auto din România, parte a grupului Naspers.

Cele mai citite

Mai mult de 140 de persoane ale zborului Singapore Airlines în care o persoană a murit au aterizat în Singapore

Peste 140 de pasageri și membri ai echipajului zborului Singapore Airlines în care o persoană a murit în timpul unor turbulențe puternice, au ajuns,...

Panică la sediul Comitetului Național Republican din Washington: un pachet suspect care conținea două fiole de sânge a fost livrat în clădire

Sediul Comitetului Național Republican din Washington a fost evacuat pentru scurt timp miercuri după ce un pachet suspect care conținea două fiole de sânge...

Interviul lui Volodimir Zelenski – bombă cu ceas pentru Occident

Se apropie Summitul aniversar al NATO de la Washington, din 9 -11 iulie 2024. Se împlinesc 75 de ani de la înființarea Alianței militare. Liderul de...
Ultima oră
Pe aceeași temă