14.8 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialFOTO: Cadavrele reale de la Antipa, 50 de lei de fascinaţie şi...

FOTO: Cadavrele reale de la Antipa, 50 de lei de fascinaţie şi dezamăgire

Exponatele realizate cu trupurile unor chinezi decedaţi şi traşi în silicon sunt mai mult un pretext comercial decât o lecţie de anatomie, cum se tot laudă organizatorii. Corpurile pot fi oricând înlocuite cu mulaje de cauciuc. Scopul educativ ar fi la fel de bine atins.

Una dintre cele mai controversate expoziţii din lume, cu milioane de fani, dar şi cu un număr consistent de critici, se deschide vineri şi la Muzeul Antipa din Bucureşti. Exponatele sunt corpuri umane reale, ale unor chinezi care au fost disecaţi şi plastinaţi. Românii pot observa astfel cum arată pe interior corpul uman, de la musculatură şi sistem osos până la nivelul vaselor de sânge cele mai mici. “Distracţia” însă costă: un bilet pentru adulţi este 50 de lei, de marţi până vineri, şi 60 de lei sâmbătă şi duminică.

Disecaţi de “cei mai buni chirurgi”

Expoziţia “The Human Body” este în acelaşi timp şi fascinantă, şi dezamăgitoare. Vizitatorii sunt atraşi de faptul că cele peste 200 de exponate provin de la oameni care au trăit în China, ale căror corpuri au fost donate “în scopuri educative” unei companii americane. Cadavrele au fost apoi disecate “de cei mai buni medici chirurgi chinezi”, potrivit proprietarului lor, Arnie Geller, şi apoi plastinate. Prin plastinaţie, ţesutul uman este conservat definitiv prin tratarea cu cauciuc siliconic lichid. “Rezultatul final este un organism uman cauciucat, perfect conservat până la nivel celular. Procesul de transformare a unui întreg organism uman într-un exoponat plastinat poate dura mai mult de un an”, a explicat Arnie Geller, prezent la Bucureşti pentru deschiderea expoziţiei de la Antipa.

Dezamăgirea este produsă tocmai de modul cum sunt conservate corpurile. Exponatele, dincolo că respectă detaliile anatomice umane, arată exact ca orice alt mulaj din cauciuc folosit în şcolile de medicină. Aşa încât, la finalul expoziţiei, vizitatorul se întreabă, pe bună dreptate, dacă nu era cumva mai simplu şi mai etic să se folosească pentru aceleaşi “scopuri educative” reproduceri în cauciuc. Din punct de vedere comercial, evident că nu era.

Expoziţia a adunat peste 20 de milioane de vizitatori din toată lumea. “Unele persoane ne urmează din oraş în oraş, vin după noi, să vadă exponatele”, a declarat Arnie Geller.

Scurt tur virtual

Primul exponat pe care-l întâlnesc vizitatorii este un schelet agăţat de un stâlp, ca în laboratorul de biologie. Cei care îl văd nu par prea impresionaţi, în schimb îi atrage un altul, aflat în stânga primului. Acesta are şi câţiva muşchi lăsaţi pe oase, iar mână dreaptă se sprijină pe o lopată. La vizionarea de presă, jurnaliştii s-au înghesuit să-l fotografieze tocmai pentru asocierea sa cu o activitate specifică unui om viu.

Cel mai ciudat exponat poate fi găsit în sala a doua. Un cuplu care dansează. Un cuplu ciudat, pentru că un partener e format numai din oase, iar celălalt numai din muşchi. Se ţin de mâini, aplecaţi pe spate. Fotoreporterii se învârt în jurul acestora, îi admiră şi din spate, şi din faţă, şi dintr-o parte. Apoi cade “bomba”. Un curator le spune că de fapt “cei doi sunt o singură persoană”. Cum adică? Adică, scheletul a fost scos dintre muşchi şi cele două sisteme definitorii pentru orice om au fost aranjate în acel dans ciudat “cu el însuşi”.

Expoziţia continuă. Un bărbat, cu muşchii de la mâini despicaţi ca un evantai, aleargă, un altul ţine o rachetă de tenis în mână, gata să servească o minge imaginară. Un fost chinez, cu probleme evidente la plâmâni, ţine o minge de baschet. În fine, după inimi, ficaţi, stomacuri şi rinichi scoşi în vitrină, unii sănătoşi, alţii afectaţi de cancer, urmează şi cele mai şocante exponate: fetuşi în diferite stadii de dezvoltare, de la 6 săptămâni până la 30 de săptămâni, cu puţin timp înainte de naştere. “Păi şi cum au făcut, i-au scos din om?”, întreabă cineva uimit. “Provin din avorturi”, explică un supraveghetor din sală.

Monumentele chinezului necunoscut

Organizatorii au povestit că au muncit 10 ani pentru crearea conceptului şi adunarea corpurilor, iar expoziţia a avut mai multe versiuni. “ Pentru varianta care a ajuns acum şi la Bucureşti am muncit doi ani. Am aşezat corpurile în poziţii familiare publicului, pentru ca aceştia să observe ce se întâmplă cu organele, oasele şi muşchii umani în timpul unor acţiuni naturale, de zi cu zi”, a precizat şi Judith Geller, cea care s-a ocupat de partea conceptuală a evenimentului.

Exponatele din “The Human Body” sunt oameni pe care nu i-a mai căutat nimeni din China. “În această ţară, zilnic sunt mii de corpuri nerevendicate. Iar când ajung la noi, datele lor din timpul vieţii rămân confidenţiale. Nu ştim cine au fost, ce vârstă au şi de unde provin exact”, afirmă Arnie Geller. Singurul lucru pe care l-au putut verifica organizatorii “The Human Body” este dacă aceştia au murit din cauze naturale sau au fost ucişi. “Corpurile au fost verificate de criminalişti din America, să fim siguri că nu au fost torturate, că nu au urme de împuşcătură”, a dat asigurări Arnei Geller. “Dar asta e tot. Disecată, o femeie de 86 de ani e asemănătoare cu o tânără de 20 de ani, e greu să faci diferenţa”, a povestit americanul.

Totuşi, organizatorul a menţionat că a ales ca sursă pentru cadavrele sale China pentru că acolo ar fi cei mai buni chirurgi disecatori. “Disecţia până la precizia la care sunt exponatele se face în condiţii dificile, cu disciplină şi tehnică fină. Dacă găseam disecatori buni în Suedia, mergeam în Suedia”, s-a apărat Arnie Geller.

Acesta a dorit să răspundă astfel numeroaselor acuze, cu care s-a tot confruntat în presa internanţională. Criticii expoziţiei au afirmat că trupurile ar proveni de fapt din închisori chinezeşti şi ar aparţine unor persoane torturate şi ucise, care nu au avut de ales. Controversele nu au ocolit expoziţia “The Human Body” nici în România. Asociaţia creştină Pro Vita Media a adresat o scrisoare deschisă conducerii Muzeului Antipa, în care critică faptul că instituţia găzduieşte evenimentul. “Se ştie foarte bine ca spitalele militare si clinicile din China au fost acuzate, in presa internaţionala, dar şi in rapoarte şi anchete internaţionale, in repetate randuri, de trafic de organe şi de acoperirea unor astfel de infracţiuni. S-a afirmat de multe ori ca trupurile decedaţilor expuse in asemenea expoziţii, aparţin prizonierilor executaţi in inchisorile chinezeşti”, susţine asociaţia. Reprezentanţii organizaţiei au adresat mai multe întrebări organizatorilor americani: de ce cadavrele expuse provin anume din China, de ce atât de multe corpuri „nerevendicate”, cum se face că, dintr-o dată, atât de mulţi condamnaţi la moarte s-au decis să-şi doneze post-mortem corpul pentru ştiinţă.

Preţuri mari pentru români

Expoziţia “The Human Body” poate fi vizitată până pe 30 iunie, la Muzeul Antipa din Bucureşti. Preţurile sunt destul de piperate pentru buzunarul românilor. Un bilet achiziţionat pentru o vizită în timpul săptămânii costă 50 de lei, în schimb pentru sâmbătă şi duminică preţul creşte la 60 de lei. Pensionarii şi studenţii au 10 lei reducere, iar copiii sub 7 ani pot intra gratuit. Turul complet al expoziţiei durează circa o oră.

Cele mai citite

Asfaltări din bani publici în curțile votanților PSD la Râmnicu Sărat

În Râmnicu Sărat, Administrația Domeniului Public (ADP) a fost acuzată de practici discutabile în contextul campaniei electorale. Din imaginile surprinse se poate observa...

Asfaltări din bani publici în curțile votanților PSD la Râmnicu Sărat

În Râmnicu Sărat, Administrația Domeniului Public (ADP) a fost acuzată de practici discutabile în contextul campaniei electorale. Din imaginile surprinse se poate observa...

Vlad Voiculescu, fost ministru al Sănătății, crede că oxigenul este un gaz inflamabil. Nicușor Dan, primarul Capitalei, îl crede

Vlad Voiculescu, fost ministru al Sănătății, politician foarte cunoscut în cadrul USR, susține că oxigenul este un gaz inflamabil. Inclusiv în prospectele unor produse tip...
Ultima oră
Pe aceeași temă