16 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialFetisismul listelor secrete

Fetisismul listelor secrete

De ani de zile, administratorii invatamantului preuniversitar sunt confruntati cu o mare problema, si anume cum sa tina secrete si sa gestioneze subiectele pentru testele nationale de capacitate si pentru bacalaureat. Ministerul Educatiei, inspectoratele scolare, tot felul de comisii centrale si locale, conducerile scolilor, cu totii se mobilizeaza pentru producerea unor mari secrete, adica subiectele pentru examene, si pentru a pazi aceste secrete. In ultimii 10-15 ani, de fiecare data, am asistat la adevarate drame sau vodeviluri legate de gestionarea acestor subiecte. Ba au fost gresit redactate, ba au fost furate, ba au fost gresit transmise catre scoli, ba au fost divulgate unor initiati. Si lista acestor incidente poate continua.
In fond, ce se afla la originea acestor zbateri periodice? Evident, tot sistemul subiectelor ad-hoc pentru aceste examene se bazeaza pe doua principii, si anume ca toti candidatii sa rezolve aceleasi probleme sau sa trateze aceleasi subiecte si ca acestea sa nu fie cunoscute decat in dimineata zilei cand se desfasoara fiecare examen. Imperativul unor probleme si subiecte unice este indiscutabil. In ceea ce priveste caracterul secret al acestor probleme si subiecte, aici se impune o discutie. Aparent, nimeni nu si-a pus intrebarea de ce o problema de rezolvat la aceste examene ar trebui sa fie necunoscuta de catre candidati? In fond, pe parcursul anilor de studii ei rezolva asemenea probleme si trateaza si subiecte de felul celor care ii asteapta la examenul de bacalaureat si de capacitate. Atunci, de ce sa fie tinute secrete? La prima vedere, raspunsul pare a fi evident. Daca toti candidatii ar cunoaste dinainte problemele si subiectele pentru examene, atunci le-ar invata pe de rost si le-ar rezolva pe toate. Urmarea ar fi ca rezultatele obtinute la examene nu ar reflecta cunostintele de ansamblu ale candidatilor si nu ar permite o departajare a acestora. Dar de ce candidatii sa cunoasca doar problemele si subiectele care vor fi efectiv date spre rezolvare in ziua examenului? De ce sa nu se elaboreze o lista cuprinzand o multitudine de probleme si subiecte pentru viitoarele teste nationale sau examene? Si cu aceasta intrebare vin la esenta sistemului pe care il sugerez. Sa luam, de exemplu, examenul de matematica la bacalaureat. Pentru a se pregati din timp lista de probleme de rezolvat, ar trebui ca, in fiecare an, manualul de matematica sa contina un numar de probleme de bacalaureat, sa zicem 20. In patru ani de liceu se vor aduna un numar de 80 sau mai multe asemenea probleme. In ziua examenului de matematica, la bacalaureat, se vor trage la sorti trei asemenea probleme, grupate in trei urne, in functie de gradul de dificultate. De exemplu, problemele din manualele de clasa a IX-a si a X-a ar putea fi puse in aceeasi urna, iar cele din anii urmatori – in urne separate. Tragerea la sorti a problemelor s-ar putea face, ca si pana acum, cu difuzare instantanee pe Internet sau la Radio Romania. La fel se va putea proceda si la celelalte materii, prin constituirea, pe parcursul celor patru ani de liceu, a unei liste de circa 100 de subiecte. In esenta, sistemul sugerat mai sus se bazeaza pe principiul conform caruia elevului i se cere, la examen, sa rezolve probleme pe care le-a rezolvat sau sa trateze un subiect pe care l-a tratat deja pe parcursul anilor de studii.
Avantajele acestui sistem sunt evidente. Adio comisii ad-hoc de elaborare a problemelor, adio paza militarizata pentru apararea marilor secrete din listele de subiecte si probleme! Adio traficanti si comercianti de subiecte furate. Dar cel mai mare avantaj va fi faptul ca elevii vor invata sa rezolve, la orele de curs sau cu meditatori, cel putin 80-100 asemenea probleme.
Desigur, lista problemelor si a subiectelor va trebui sa fie unica, indiferent de existenta unor manuale alternative. Pentru aceasta, o comisie din Ministerul Educatiei ar trebui sa aprobe aceste probleme si subiecte care sa fie incluse obligatoriu in toate manualele distribuite liceelor la o anumita materie de bacalaureat.
La prima vedere, sistemul de liste schitat mai sus ar putea deveni operabil abia peste patru ani. Dar nu vad nici o opreliste ca Ministerul Educatiei sa elaboreze liste pe care sa le difuzeze ca anexe la actualele manuale, liste care sa fie folosite la examenele de bacalaureat din anul viitor.
Privesc la televizor intreaga tevatura iscata de provocarea urzita de un cotidian central pentru a demonstra carentele actualului sistem de liste secrete de subiecte pentru testele nationale. Privesc si zbaterile domnului ministru al Educatiei si ale subalternilor sai pentru a descifra dedesubturile acestei afaceri si a-i da in vileag pe eventualii complotisti. Dar nu aud pe nimeni, fie ei demnitari, educatori sau ziaristi, propunand o solutie pentru viitor pentru a elimina aceasta problema de pe lista celor care, anual, provoaca un mic sau mare scandal national. Si ar fi posibil sa se gaseasca o solutie daca s-ar renunta la fetisismul listelor secrete. Dupa cum tot asa s-ar putea rezolva multe in tara noastra daca s-ar renunta la multe alte liste de secrete de stat sau de serviciu care tin captiva clasa politica si paralizeaza actiunea institutiilor statului.

Cele mai citite

Forțele israeliene au recuperat din Gaza cadavrele a trei ostatici

Forțele israeliene au recuperat cadavrele a trei ostatici din Gaza, anunță Forțele de Apărare Israeliene (IDF), potrivit BBC. Trupurile aparțin lui Shani Louk, Amit Buskila...

Ben Affleck și Jennifer Lopez o iau pe drumuri separate? “Au probleme în căsnicie”

Ben Affleck și Jennifer Lopez au probleme în căsnicie, susține o persoană din interior. Cei doi locuiesc în case separate. Cu toate acestea, verighetele...

Importanța testelor de screening pentru femei – Pasul esențial către o sănătate durabilă

Datorită progreselor rapide ale tehnologiei aplicate în medicină, femeile pot face teste de screening pentru a depista la timp boli grave, bolile canceroase, în...
Ultima oră
Pe aceeași temă