20.5 C
București
luni, 27 mai 2024
AcasăSpecialCine protejează taximetria ilegală din Capitală

Cine protejează taximetria ilegală din Capitală

Aproximativ 2.000 de taximetrişti practică ilegal această meserie în Bucureşti. Culmea este că această afacere, care se ridică la cel puţin 1,5 milioane euro lunar, se desfăşoară chiar sub ochii poliţiştilor.

Legea taximetriei precizează foarte clar că maşinile taxi au voie să efectueze transport public de persoane doar în localitatea în care au primit autorizaţie. Numai la cererea clientului, şoferii au voie să efectueze o cursă din localitatea pentru care au fost autorizaţi către o alta, dar nu au voie să facă taximetrie în alt oraş. Cu toate acestea, de câţiva ani, în jur de 2.000 de taximetrişti, care au primit autorizaţii pentru mai multe localităţi din judeţul Ilfov, lucrează nestingheriţi în Capitală. Brigada Poliţiei Rutiere, care ar trebui să-i amendeze şi să le ridice numerele de înmatriculare şi talonul maşinii, tolerează această afacere, dovadă fiind puţinele amenzi acordate până acum în acest domeniu.

Cursă ilegală chiar sub nasul poliţiştilor

Pentru a demonstra faptul că taximetria ilegală se desfăşoară în Capitală nestingherită de nimeni, am realizat următorul experiment: m-am aşezat în faţa sediului Poliţiei Naţionale Rutiere şi am chemat prin telefon un taxi cu autorizaţie de Ilfov, aparţinând companiei Pelicanul. În câteva minute a sosit un Logan de la această firmă care avea scris pe portieră numărul autorizaţiei, 020, şi faptul că aceasta era obţinută în Voluntari, judeţul Ilfov. Fără să se teamă de faptul că ar putea fi sancţionat de agenţi, şoferul a acceptat comanda şi m-a dus exact în faţa sediului central al Brigăzii de Poliţie Rutieră Bucureşti. Din dialogul purtat cu şoferul, reiese clar că taximetriştii nu au nici un motiv de teamă.

Reporter: – Pe portieră scrie că aveţi autorizaţie de Ilfov. E valabilă şi în Bucureşti?

Şofer: – E de Ilfov autorizaţia şi n-are nimic. Merge şi în Bucureşti pentru că ne-a autorizat acuma.

Am continuat experimentul şi am chemat un alt taxi de la firma Pelicanul. De data aceasta, în faţa Poliţiei Rutiere Bucureşti a venit o maşină cu autorizaţia 008, obţinută în comuna Glina, judeţul Ilfov. Taximetristul a dat chiar dovadă de tupeu, deoarece a oprit maşina chiar în faţa unui echipaj de poliţie, care a trebuit să aştepte astfel până m-am urcat în taxi. Dupe ce i-am scos din sărite pe poliţişti care la un moment dat au început să claxoneze nerăbdători- ne-am îndreptat către următoarea destinaţie: Parlamentul României. Pe drum, şoferul mi-a explicat cum reuşeşte să ia comenzile din Capitală chiar dacă este autorizat în judeţul Ilfov.

„Comenzile sunt în Bucureşti, dar noi avem două dispecerate. Unul de Bucureşti şi unul de Ilfov. Singura chestie a fost că nu prea ne lăsau ei, într-o perioadă, să stăm aşa în staţiile de taxi„/ „Cine nu vă lăsa?”/ „Sindicatul taximetriştilor din Bucureşti. Spuneau că i-am ocupat pe ei, că noi suntem mai mulţi. Dar acum totul e bine.”

Am continuat experimentul luând mai multe taxiuri de la firma „Pelicanul” şi din alte puncte ale Bucureştiului: Parlament, Guvern, Primăria Capitalei (instituţia care eliberează autorizaţiile pentru taxi). Toţi şoferii cu care am stat de vorbă au recunoscut că sunt autorizaţi în alte localităţi dar că, în urma „unui pact încheiat cu Primăria Capitalei”, au voie să-şi desfă-şoare activitatea în Bucureşti. De altfel, „Pelicanul” nu este singura companie de taximetrie din Ilfov care activează în Bucureşti dar deţine, de departe, cele mai multe maşini.

Primăria Capitalei cunoaşte ilegalitatea

Întrebat dacă o maşină cu autorizaţie de Ilfov poate să facă taximetrie în Bucureşti, Valentin Voicu, şeful Serviciului Control Transporturi din PMB ne-a răspuns: „Conform legii, nu. Nu, pentru că noi aplicăm sancţiuni”. Întrebat câte sancţiuni a aplicat anul trecut şi în ce constau acestea, reprezentantul PMB ne-a declarat: „Nu ştiu câte sancţiuni au fost aplicate. Sancţiunea este de 1.000 de lei amendă, iar Poliţia Rutieră, în mod normal, ar trebui să aplice sancţiuni complementare, adică ridicarea plăcuţelor de înmatriculare şi certificatul de înmatriculare. Noi nu avem competenţe să aplicăm aceste măsuri”. Când l-am sunat ulterior pe Valentin Voicu pentru a obţine câteva precizări pe acest subiect, şeful Serviciului Control Transporturi din PMB mi-a răspuns la telefon, a ascultat întrebarea, după care a închis telefonul. Ulterior, a refuzat să mai răspundă.

Poliţist, adjectiv

Comisarul-şef Călin Lupşa din cadrul BPR Bucureşti, responsabil cu verificarea taximetriştilor din Capitală, a acceptat cu greu faptul că este vorba despre o ilegalitate: „Da, după lege nu au voie. Dar legea e puţin ambiguă. După textul de lege invocat de dumneavoastră, clar nu au voie taximetriştii din Ilfov să facă taximetrie în Bucureşti”. Ulterior, Lupşa ne-a trimis la DEX (Dicţionarul Explicativ al Limbii Române), deoarece există un cuvânt în articolul de lege, „permanenţă”, care îi dă peste cap pe poliţişti. „Dumneavoastră aţi văzut definiţia cuvântului permanent din DEX? Permanent înseamnă non-stop. Cum pot demonstra eu că acei taximetrişti din Ilfov fac chestia asta non-stop?”, ne-a întrebat comisarul-şef Călin Lupşa. După ce i s-a explicat experimentul RL, poliţistul a insistat că legea e „puţin ambiguă”. Cu toate acestea, Biroul de Presa al BPRB ne-a informat că în 2010 şi ianuarie 2011 au fost acordate 84 de sancţiuni pentru practicarea ilegală a taximetriei. Comisarul-şef nu a putut să ne precizeze câte dintre aceste amenzi au şi rămas definitive.

Patronul firmei Pelicanul: „Cum să fie ilegal?”

Mihai Ghişă, patronul firmei Pelicanul, susţine că nu este vorba despre nici o ilegalitate: „Cum să fie ilegal? Legea din 2010 (ultima modificare a Legii Taximetriei – n.r.) are un articol care spune că Ilfovul face excepţie, în baza unui protocol încheiat între Consiliul Judeţean şi PMB. Protocolul trebuia să intre în vigoare în 30 de zile, de anul trecut, din august. E vorba de aprobare tacită. Dacă nu au făcut-o în 30 de zile, eu ce să fac acum, să le fac dosare penale celor de la primărie că nu au aplicat legea? Poliţia pe noi nu ne amendează, că ştie că protocolul a fost aprobat tacit”. Nu de aceeaşi părere este însă Primăria Capitalei. Biroul de presă ne-a informat că protocolul despre care vorbeşte Mihai Ghişă este încă în dezbatere publică şi va intra în vigoare la 30 de zile după ce va fi aprobat de către CJ Ilfov şi CGMB. Valentin Voicu, şeful Serviciului Control Transporturi din PMB, a declarat pentru RL că până în momentul în care protocolul nu va fi aprobat de către cele două instituţii, taximetriştii din Ilfov fac taximetrie ilegal în Bucureşti.

„Sunt ţinuţi în spate de poliţie şi de oameni politici”

Vasile Ştefănescu, preşedintele Camerei Taximetriştilor din Bucureşti, ne-a declarat că are cunoştinţă de această afacere ilegală şi că „în ultimii ani cred că am făcut peste 1.000 de sesizări la toate instituţiile abilitate”. „Nimeni nu a luat nici o măsură. Nu ştiu cine le dă concursul. Cred că sunt ţinuţi în spate de poliţie şi de oameni politici. Altfel nu se explică cum de toate instituţiile statului care ar trebui să ia măsuri închid ochii”, afirmă Vasile Ştefănescu.

O afacere ilegală de 1,5 milioane euro

2.000 maşini – autorizate în Ilfov fac taximetrie în Bucureşti.

1,5 milioane de euro – este suma lunară estimată obţinută de taxiuri.

100 de lei – este planul zilnic al unui taximetrist.

Lobby guvernamental pentru legalizare

Patronii firmelor de taxi din Ilfov care activează ilegal în Bucureşti au reuşit să facă lobby pe lângă reprezentanţii Ministerului Transportului pentru a legaliza această afacere. Anul trecut ei au obţinut modificarea Legii Taximetriei, astfel încât să primească dreptul de a lucra în Capitală şi maşinile din Ilfov, pe baza unui protocol încheiat între CJ Ilfov şi CGMP. Acest protocol nu a intrat însă în vigoare, aflându-se în dezbatere publică pe site-ul PMB.

Cele mai citite

Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, s-a întâlnit cu generalul Petraeus, fost director al CIA

Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, fost ministru al Apărării, s-a întâlnit cu David Petraeus, fost director al CIA. Întâlnirea a avut loc la București, la sediul...

În cel mult patru zile, toate facturile trebuie înregistrate în e-Factura

Până în ziua de 31 mai 2024, toate facturile care nu au fost emise cu sistemul e-Factura sau care nu au fost înregistrate în...

Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, s-a întâlnit cu generalul Petraeus, fost director al CIA

Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, fost ministru al Apărării, s-a întâlnit cu David Petraeus, fost director al CIA. Întâlnirea a avut loc la București, la sediul...
Ultima oră
Pe aceeași temă