23.8 C
București
luni, 24 iunie 2024
AcasăSpecialArtistii tineri nu vor sinecuri de la stat

Artistii tineri nu vor sinecuri de la stat

O noua dezbatere cu scantei pe tema achizitiilor publice de arta contemporana.

Institutul Cultural Roman a gazduit marti o dezbatere privind sesiunea de achizitii publice de arta contemporana organizata de Ministerul Culturii si Cultelor (MCC) la sfarsitul anului trecut, in beneficiul Muzeului National de Arta Contemporana (MNAC). Dezbaterea a privit "scandalul" iscat cu aceasta ocazie, cand peste 60 de artisti contemporani au semnat o scrisoare deschisa adresata ministrului Adrian Iorgulescu, protestand fata de maniera in care s-au desfasurat achizitiile. Cu toate acestea, a declarat criticul de arta Erwin Kessler, moderatorul intalnirii din cadrul dezbaterilor "Arte martiale", discutia nu a fost o reglare de conturi privind "cine a luat si cat a luat". Dezbaterea "Ce dai? Ce iei" s-a referit la asteptarile artistilor si ale institutiilor implicate privind achizitiile de arta publica in general si la modul in care acestea s-au desfasurat in 2007. Erwin Kessler a pornit de la doua observatii de fond: faptul ca publicul de arta contemporana este absent din muzee in Romania si ca, judecand dupa cele aproximativ 600 de lucrari propuse de artisti pentru achizitie, membrii comisiei s-au aflat in fata unei arte contemporane romanesti mai degraba "urate". Din aceasta comisie au facut parte reprezentanti ai facultatilor de arte majore din tara, critici si reprezentanti MNAC. Presedinta comisiei de achizitii, decanul Universitatii Nationale de Arta din Bucuresti, Ruxandra Demetrescu, a remarcat mai multe probleme concrete cu care s-a confruntat comisia in alegerea lucrarilor: faptul ca trebuia pastrat un echilibrul intre diverse medii de expresie artistica (pictura, fotografie, video etc.) si intre diferite generatii de artisti, ca reprezentantii scolilor de arte din tara au fost in situatia de a juriza fosti elevi, ca membrii comisiei nu puteau cunoaste nevoile MNAC mai bine decat directorul acestuia, Mihai Oroveanu. Artistii semnatari ai scrisorii deschise nu au contestat competenta membrilor comisiei numite de MCC, ci au protestat in privinta procedurilor de achizitie: selectia lucrarilor nu a fost facuta exclusiv de curatorii MNAC, care si-ar fi asumat astfel alegerile, lucrarile au fost selectate intr-un timp foarte scurt, pe baza unor dosare care contineau doar imagini, galeristii au fost eliminati din aceasta tranzactie, propunerile putand fi facute doar direct de artisti. Prezenti la dezbatere, galeristul Dan Popescu, care s-a recuzat din comisia de achizitie si a facut parte dintre semnatarii scrisorii de protest, si artistul Daniel Gontz, care a fost gazda web a scrisorii, au reiterat aceste argumente. Atat membrii comisiei, cat si reprezentantul MCC la dezbatere, secretarul de stat Virgil Nitulescu, au fost, in principiu, de acord cu aceste obiectii. Insa – a explicat Virgil Nitulescu – achizitiile din 2007 s-au desfasurat intr-un mod improvizat din cauza faptului ca cei 500 de mii de euro pentru achizitii au fost obtinuti cu intarziere de la Ministerul Econonomiei si Finantelor si trebuiau cheltuiti pana la finele anului. Singura posibilitate de a nu pierde acesti bani, dupa sase ani in care nu au existat fonduri, a fost ca achizitiile sa fie facute de MCC prin intermediul unei comisii numite de aceasta institutie, in beneficiul MNAC. Din 2008 urmeaza ca MNAC sa aiba un buget anual de achizitii pe care sa-l poata gestiona direct pentru a achizitiona acele lucrari pe care le socoteste necesare pentru propriile colectii, fie de la artisti, fie de la galeristi sau de la alti proprietari. Semnatarii scrisorii de protest nu au acceptat aceasta explicatie.

Dan Popescu: "Ati irosit 500.000 de euro din banii publici"
Daniel Gontz a parasind sala spunand ca, asa cum reprezentantii MCC nu au avut timp sa-l asculte la vremea protestului, nici el nu are timp sa-i asculte acum, iar Dan Popescu l-a facut vinovat direct pe reprezentantul MCC. "Vinovatul sunteti dumneavoastra. Procedurile au fost dezastruoase si ati irosit 500.000 de euro din banii publici. Mai bine plateati asigurari de sanatate pentru toti membrii Uniunii Artistilor Plastici cu acesti bani", a spus Dan Popescu. Virgil Nitulescu nu a fost de acord ca banii destinati achizitiei au fost irositi. Erwin Kessler l-a contrazis pe Dan Popescu in privinta asumptiei ca achizitiile publice pot fi considerate "protectie sociala a culturii nationale". Potrivit lui Kessler, atata timp cat nu avem o piata de arta contemporana, achizitiile publice reprezinta "protectionism", o modalitate indirecta de a oferi "un premiu", "o compensatie", "un ajutor de somaj" pentru riscul asumat de artisti. Unul dintre artistii prezenti a sustinut insa ca "artistii nu vor sa fie «ajutati»" si ca ei obtin acesti bani in mod legal, printr-un demers al carui scop este de a asigura un patrimoniu public de arta contemporana, care priveste relatia unei societati cu arta timpului sau. Intr-o a doua sesiune de achizitii la sfarsitul anului trecut, despre care Mihai Oroveanu, directorul MNAC, si Virgil Nitulescu nu i-au lamurit pe cei prezenti la dezbatere daca a fost organizata in urma protestului artistilor, 200.000 de euro au fost cheltuite direct de MNAC pentru a achizitiona lucrarile anume vizate de curatorii institutiei. Acesti bani nu au provenit insa de la MCC, ci au fost redirectionati din bugetul MNAC de la investitii la achizitii.

Cu toate ca actorii principali in conflictul din decembrie 2007 nu si-au schimbat pozitiile in urma dezbaterii, a existat un consens in privinta modului in care acestea ar trebui sa se desfasoare in viitor. Ce a ramas nelamurit este rolul pe care achizitiile publice il pot juca in promovarea artei contemporane romanesti, in conditiile unei piete de arta disfunctionale si  unei scene artistice insuficient conturate.

ACHIZITII 2007
» MNAC a organizat in luna ianuarie 2008 expozitiile "Etaj 2" si "Etaj 3" cu lucrarile achizitionate in cele doua sesiuni din decembrie 2007. Printre acestea s-au regasit piese semnate de Suzana Dan, instalatia fotografica "Strada Viitor" de Iosif Kiraly, "Dilatare" si "Self suprapus", fotografii semnate de Ion Grigorescu, sculptura si o instalatie din lemn de Napoleon Tiron, instalatia "Stari" a Getei Bratescu, fotografie de Vlad Nanca si Aurora Kiraly, proiectul "Lenin" de Teodor Graur etc.
Printre semnatarii scrisorii adresate ministrului Culturii s-au aflat Dumitru Gorzo, Dan Perjovschi, Ana Banica, Vlad Nanca, Victor Man, Mihnea Mircan, Nicu Ilfoveanu, Anca Benerea, Sorin Tara.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă