Cu mai puţin de două săptămâni până la startul primului tur al alegerilor prezidenţiale, competitorii electorali încearcă să ajungă cât mai aproape de alegătorilor și s-au întrecut totodată în cheltuieli și bugete alocate.
Pentru alegerile prezidențiale, competitorii electorali au cheltuit cumulat în primele două săptămâni de campanie 47 de milioane de lei, potrivit unui raport Expert Forum (EFOR).
Conform datelor analizate, PSD domină categoric acest peisaj, cu 37 de milioane de lei. O sumă considerabil mai mică a fost alocată de PNL, respectiv 4,2 milioane de lei. În același timp, AUR a facturat 1,87 milioane de lei, Mircea Geoană – 1,61 milioane de lei, iar USR 1,2 milioane de lei. Restul candidaților au raportat cheltuieli totale de circa 1,1 milioane lei.
Cel mai mult s-a cheltuit pentru servicii diverse, incluzând și vestimentație (33%), online (31%), radio/presă/tv (27%). Pentru tipărituri s-a cheltuit 5%. Datele analizate arată că multe dintre firmele de la alegerile parlamentare se regăsesc și la prezidențiale.
Cum au cheltuit partidele bugetele în campanie
La PSD aproape 33% din bani s-au cheltuit pe propagandă în mass media (12 milioane lei), iar 27% pe online (10 milioane lei). Social democrații au cheltuit 11 milioane de lei pentru vestimentație.
PNL a cheltuit câte 700 de mii de lei pentru online și propagandă în mass media. PNL a cheltuit 1 milion de lei din subvenții către Kensington Communications SRL (probabil pentru consultanță). Încă 1,2 milioane de lei din subvenții au mers către Stage Expert SRL.
Mircea Geoană a plătit 1,4 milioane de lei (87,69%) pentru campania online, către TV Buzău Trust Campus SRL, deținută de vicepreşedintele FC Gloria Buzău, care în 2023 figura ca împuternicit Pro România Buzău. Alți 130 mii de lei (8%) au mers către Alvi Print SRL, pentru tipărituri.
AUR a cheltuit 65% din bani pe campanii online (1,2 milioane de lei), pentru care a încheiat contracte cu trei dintre firmele cu care lucrează la parlamentare, la care se adaugă Follow Digital Solutions SRL. Aproape un sfert din bani – 493 mii lei – au mers la tipărituri și afișe, către DGI Multimedia Design SRL.
USR a plătit relativ puțin pe materiale electorale. Din totalul de 1,2 milioane de lei 812 mii de lei au fost alocați pentru sondaje (Atlasul Social SRL, Baobab Studio SRL și Insights Boutique SRL). Aproximativ câte 160 de lei au fost alocați pentru online și tipărituri.
Forța Dreptei a plătit doar pentru online, 330.000 lei, către Digidev Innotech SRL. Firma este deținută de Președinte Interimar Municipal Tineret Forța Dreptei Constanța și de președintele Organizației de Tineret Constanța a Forța Dreptei/vicepreședinte național în cadrul BPN Tineret/candidat la europarlamentare.
PSD conduce și în topul cheltuielilor din campania pentru parlamentare
Partidul Social Democrat conduce și în topul cheltuielilor din campania pentru alegerile parlamentare, arată același raport Expert Forum. Social-democrații au facturat până acum 16,91 de milioane de lei. Cei mai mulți bani au fost alocați promovării în mediul online și propagandei în mass-media (11 milioane de lei). În aceeași perioadă, PNL a cheltuit 5,3 milioane de lei, AUR a cheltuit 2,1 milioane de lei, iar USR 2,1 milioane de lei. Cea mai mare parte din bani, și în cazul acestor partide, a fost alocată pentru promovarea în mediul online și propaganda mass-media.
„Unele dintre firmele care au primit cei mai mulți bani au legături cu partidele, fiind deținute chiar de membri de partid sau persoane care au împrumutat partide la un moment dat. Având în vedere că cheltuielile partidelor care primesc mai mult de 3% din voturi se rambursează de la bugetul de stat, finanțarea campaniei devine o formă de susținere a firmelor de partid sau de recompensare a unor persoane care finanțează partidele la nevoie”, arată raportul Expert Forum.
În cadrul campaniei pentru alegerile parlamentare, candidații de la toate partidele au contribuit cu aproximativ 70 de milioane de lei. Cea mai mare sumă – 30 de milioane de lei – provine de la cei peste 200 de candidați PSD. Liberalii au contribuit la campania PNL cu 20 de milioane de lei, AUR a obținut 6,3 milioane de lei de la candidați, iar USR a primit 3,2 milioane de lei de la candidați.
Potrivit informațiilor, până în luna octombrie partidele au primit 264 de milioane de lei din totalul de 387 de milioane de lei. Amintim că în septembrie Guvernul a alocat arbitrar în 73 de milioane de lei pentru subvenții. Au fost cheltuite până în luna septembrie 293 de milioane de lei. PSD a primit până acum 103 de milioane de lei, PNL 85 de milioane de lei, USR 46 mil lei și AUR 23 mil. lei.