6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăEconomieEconomie internăPolițele RCA se vând în rate, după ce prețurile au crescut masiv

Polițele RCA se vând în rate, după ce prețurile au crescut masiv

Șoferii s-au trezit buni de plată după falimentul asiguratorului City Insurance. Prețurile la polițele RCA au cunoscut majorări masive și tarifele lor chiar s-au triplat. Companiile asiguratoare au venit cu o soluție pentru a nu-și pierde clienții: vând acum polițe chiar și până la 10 rate, dar cu condiția să fie achiziționate pentru 12 luni.

S-a dat sfară în țară că asigurările RCA se vând de acum și în rate, după ce prețurile au explodat. Astfel, ne-am interesat în ce condiții se poate face o astfel de achiziție între 2 și 10 rate și, evident, dacă vorbim de costuri suplimentare pentru a astfel de modalitate de plată. Odată ce prețurile polițelor auto au atins cote alarmante pe piață, asiguratorilor le este oarecum indiferent dacă primesc toți banii odată sau în rate.

Prețurile s-au triplat în ultima lună

Vorbim oricum despre o triplare a prețurilor, adică bani în plus pe aceleași servicii, ceea ce evident pentru aceste firme înseamnă doar profit. Dacă în vară un șofer plătea pentru un RCA pe 12 luni aproximativ 500-600 de lei, acum tariful depășește lejer 1.500 de lei. Pentru a descuraja achiziția pe termen scurt, mulți asiguratori au tarife asemănătoare între perioade.

De exemplu, la Groupama diferența între polița de 6 luni față de una de 12 luni este mai puțin de 100 de lei, ceea ce automat împinge șoferii la achiziții pe termen lung. Însă la Euroins, Grawe și Omniasig sunt diferențe de 300-400 de lei între perioade. Pentru a veni în sprijinul șoferilor care se confruntă cu scumpiri din toate părțile ținând cont că și combustibilii s-au scumpit, 1 litru de combustibil depășind 7 lei, asiguratorii propun varianta achiziției în rate. Astfel, am cerut și noi o ofertă, iar pentru un RCA de 12 luni în valoare de 1.574 lei trebuie să plătim în 4 rate de 393 de lei până în vara anului viitor.

„Plata poliței se face online cu cardul. Nu este mai scumpă și nu sunt adăugate comisioane în plus și nici alte taxe suplimentare. Majoritatea șoferilor care trebuie să plătească peste 1.000 de lei sunt de acord cu plata eșalonată în 4 rate. Dar nu toți asiguratorii oferă opțiunea de rată, ci preferă să facă din start o ofertă bună”, ne-a declarat Florin Muscalu, asistent brokeraj.

Chiar și în aceste condiții, mulți șoferi blamează ASF pentru situația critică în care s-a ajuns. Vorbim despre plata unei polițe RCA pentru o lună care costă între 500-700 de lei și 1 litru de benzină/motorină care a depășit 7 lei pe litru.

Adunate, toate costurile pentru o mașină, mai ales pentru cei care plătesc și rate la autoturism, îi determină pe mulți români să renunțe la mașini.

RCA, mai scump decât CASCO

În plus, prețurile de la raft sunt și ele afectate de fiecare majorare în parte. Revenind la asigurări, o poliță RCA a devenit mai scumpă decât o asigurare CASCO, la care mulți se uitau ca la un lux, pe vremuri. O asigurare CASCO, care este opțională, potrivit unei simulări făcute, este cu 20% mai ieftină decât un RCA.

De exemplu, pentru un Logan, o asigurare CASCO pe 12 luni costă 1.148 lei, iar pentru un RCA prețul este de 1.321 lei. Răspunderea civilă auto este oligatorie în țara noastră în contextul în care suntem campioni la accidente rutiere soldate cu decese. Mai scumpe sunt polițele pentru șoferii sub 30 de ani pentru că, potrivit unui raport al UNSAR cele mai multe accidente rutiere se înregistrează la această categorie de vârstă. În medie, în fiecare zi a anului 2020 s-au produs 17 accidente grave, soldate cu pierderi de vieți sau răni grave, în ciuda contextului pandemic.

Aceeași sursă UNSAR, ne arată că la finalul anului 2020, România avea 9,2 milioane vehicule rutiere înmatriculate în circulație, cu 6% mai mult față de anul precedent. Peste 80% dintre autovehiculele care se aflau în circulatie în 2020 aveau o vechime de peste 11 ani, iar aproape un sfert dintre ele erau mai vechi de 20 de ani. Astfel, dacă ne uităm la această statistică, observăm că peste jumătate dintre români dețin o mașină sau sunt familii care dețin câte 2-3 mașini.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
În presă din 2004. Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă