7 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăLifestyleFoodUleiurile din Transilvania cuceresc Europa: Trei dintre uleiurile presate la rece au...

Uleiurile din Transilvania cuceresc Europa: Trei dintre uleiurile presate la rece au primit la Bruxelles stele echivalente cu cele Michelin | REPORTAJ

Unele dintre cele mai bune uleiuri vegetale din România sunt produse într-o făbricuță din satul Luncani, comuna Luna, din județul Cluj. Compania care le produce a primit și titlul de Furnizor Oficial al Casei Regale a României.

Este vorba de o afacere de familie unică în felul ei. Uleiurile sunt produse exclusiv din semințe românești, iar înalta lor calitate este certificată în mai multe feluri. Trei dintre uleiurile din Câmpia Transilvaniei au primit stele oferite de Institutul pentru Calitate și Gust din Bruxelles. Aceste stele sunt considerate de experți echivalentul stelelor Michelin care evaluează performanțele unor restaurante rafinate. De asemenea, compania din satul Luncani a primit și titlul de Furnizor Oficial al Casei Regale a României, iar în acest an fabrica de uleiuri presate la rece a primit și certificarea necesară pentru a produce uleiuri bio.

Primul ulei bio scos pe piață de compania clujeană este cel de in. Planurile membrilor familiei Tulai, care deține și conduce această fabrică de uleiuri presate la rece, nu se opresc aici. Ei au cerut evaluarea internațională a uleiului de rapiță și reevaluarea uleiului presat la rece produs din floarea-
soarelui, cu speranța că acesta va primi în 2017 mai multe stele decât acum trei ani.

Un hobby care a devenit afacere de succes

Uleiurile presate la rece din satul Luncani sunt produse într-o fabrică ce se înalță în lunca râului Arieș, în apropierea unui castel medieval deținut odinioară de familia nobiliară Gerendi și unde aveau loc întrunirile Dietei Transilvaniei. Clădirea fabricii păstrează tradițiile arhitecturale locale, pentru că aspectul ei reflectă angajamentul proprietarilor, membrii familiei Tulai, de a păstra tradiția fabricării uleiurilor vegetale de bună calitate, o tradiție atestată încă din Evul Mediu, când butoaiele din lemn de stejar umplute cu uleiuri ardelenești ajungeau la târgurile din Viena, Praga, dar și în Peninsula Balcanică, până la Constantinopole. Pusă între paranteze în perioada comunistă, această tradiție a renăscut în ultimele decenii datorită unei pasiuni. 

Povestea uleiurilor presate la rece din comuna Luna a început după ce antreprenorul Mihai Tulai a ieșit la pensie, în anul 1998. Pentru că se plictisea în satul său natal, Luna, Mihai Tulai a creat o presă de ulei, după modelul celor care funcționau în satele de pe Câmpia Transilvaniei în perioada interbelică. La început, această presă artizanală producea ulei doar pentru sătenii din Luna. Vecinii și prietenii săi, apoi și ceilalți săteni, veneau acasă la Mihai Tulai cu semințele de floarea-soarelui pe care le obțineau din recolta proprie și plecau cu un ulei presat la rece de o calitate foarte înaltă și foarte gustos.

Pentru fiecare sac cu semințe pe care îl procesa, Mihai Tulai obținea un mic profit, ceea ce îl stimula să se implice tot mai mult în aceas­tă activitate. Ceea ce părea la început un hobby s-a transformat într-o afacere prosperă, iar gama uleiurilor s-a diversificat.

„Decizia de a realiza un produs propriu am luat-o în anul 2011, atunci când am înțeles că această activitate are potențialul de a deveni o afacere foarte importantă. Pe atunci, prietenii noștri nu aveau acces la uleiuri de bună calitate sau, atunci când le găseau în magazine de tip gourmet, erau foarte scumpe. Unii dintre ei ne rugau să le procurăm ulei presat la rece și, încet-încet, ne‑am dat seama că am putea acoperi o nevoie de pe piața româneas­că“, spune fiica lui Mihai Tulai, Felicia Tulai.

De fapt, Felicia Tulai a fost cea care a insistat ca uleiul presat la rece de bună calitate să aibă parte de prezentarea pe care o merită. Ea cunoștea importanța marketingului și a unui brand propriu bine consolidat, deoarece a lucrat în Cluj-
Napoca într-o televiziune locală, apoi a plecat la București. Pentru a-și ajuta tatăl să pună pe picioare afacerea cu uleiuri presate la rece, Felicia Tulai s-a întors din București în Transilvania.

„Nu am regretat nicio clipă decizia de a mă întoarce acasă. Plecarea la București a fost clar una temporară. Am lucrat pentru o companie multinațională, pentru care a trebuit să creez un departament nou în București, după ce lucrasem aproape cinci ani și la Cluj. Am convenit de la bun început că voi sta doi ani. Am stat doi ani și nouă luni. Atunci când s-au împlinit doi ani și nouă luni, și șapte ani de activitate pentru această companie, m-am urcat în avion și la ora 21.30 eram acasă la Cluj. Colaboratorilor mei din departament le-am transmis că la 7 ani până și un copil merge la școală și că este cazul să trec într-o nouă etapă de maturizare personală. Ne-am despărțit în condiții foarte bune“, spune Felicia Tulai.

Ea adaugă că în cei șapte ani de activitate în mediul oferit de o companie multinațională a învățat multe lucruri care îi sunt folositoare într-o afacere de familie. Acasă, Mihai și Felicia Tulai au stabilit împreună că uleiurile presate la rece vor fi vândute de acum înainte sub brandul Luna Solai.

Mihai Tulai a început să caute furnizori de materii prime.

„Toate semințele pe care le utilizăm provin de pe Câmpia Transilvaniei. Sunt uleiuri sută la sută românești“, spune Mihai Tulai. Acum, micul atelier al familiei Tulai produce ulei de floarea-soarelui, de dovleac, de in, de cânepă, de rapiță și de nucă. Unele dintre ule­iuri sunt condimentate cu plante aromatice care cresc, de asemenea, pe Câmpia Transilvaniei. Pentru a îmbutelia uleiurile presate la rece, familia Tulai a început să caute furnizorii de butelii de sticlă, apoi a investit în etichete și în metode de prezentare care să sublinieze faptul că aceste uleiuri sunt unele tradiționale. 

Recunoaștere internațională

Felicia Tulai a descoperit că cea mai bună cale pentru a-și promova uleiul este să obțină o recunoaștere internațională. Drept urmare, a trimis trei dintre uleiurile sale pentru a fi evaluate de Institutul pentru Calitate și Gust din Bruxelles. Toate trei au primit stele care sunt echivalentul stelelor Michelin.

Pentru că taxa de evaluare este una destul de ridicată pentru o mică afacere, familia Tulai a trimis în fiecare an câte un ulei. „Este vorba de o evaluare în orb. Membrii juriului nu știu cine este producătorul și nici din ce țară provine“, spune Felicia Tulai.

Uleiul de floarea-soarelui a primit o stea, iar cel de dovleac și cel de nucă au primit câte două stele, din maximum trei stele. „În acest an am trimis la evaluare și așteptăm cu nerăbdare răspunsul pentru uleiul de rapiță și, din nou, uleiul de floarea-soarelui, pentru că acreditarea este acordată pentru o perioadă de trei ani. Sper că vom lua mai multe stele decât acum trei ani“, spune Felicia Tulai.

Micul atelier a primit calitatea de Furnizor Oficial al Casei Regale, în 2014. „Pentru noi, a fost un moment cu totul deosebit. Este un motiv de mândrie faptul că membrii Familiei Regale chiar consumă și apreciază uleiurile noastre“, spune Felicia Tulai.

În 2016, unitatea de producție s-a mutat din curtea familiei Tulai din satul Luna într-un atelier construit la marginea satului Luncani, chiar lângă ruinele unui castel unde odinioară s-a întrunit Dieta Transilvaniei. În toamnă, unitatea de producție a fost vizitată de Alteța Sa Regală Principesa Maria a României, care s-a întâlnit cu doamnele din cele două sate, cu care a vorbit despre tradițiile locale. Alteța Sa Regală a fost servită și cu mâncăruri preparate după vechi rețete din Transilvania, care au inclus, bineînțeles, și uleiurile presate la rece.

În acest an, uleiurile Luna Solai vor fi prezentate și cu ocazia sărbătorii de 10 Mai, la Garden Party-ul oferit de Familia Regală în curtea Palatului Elisabeta, atunci când românii vor celebra împlinirea a 140 de ani de la proclamarea independen­ței.

Am luat decizia de a realiza un produs propriu atunci când am înțeles că această activitate are potențialul de a deveni o afacere foarte importantă. Prietenii noștri nu aveau acces la uleiuri de bună calitate sau, atunci când le găseau în magazine de tip gourmet, erau foarte scumpe. Unii dintre ei ne rugau să le procurăm ulei presat la rece. Încet-încet, ne-am dat seama că am putea acoperi o nevoie de pe piața românească.“

Extindere

La început, la presa de ulei munceau doar membrii familiei Tulai. Însă, între timp, afacerea a crescut, atelierul a ajuns la șase angajați, iar uleiurile presate la rece au ajuns să fie distribuite în toată țara. Și nu doar în România. Membrii familiei Tulai au participat la mai multe târguri și proiecte internaționale. Așa ar fi târgurile de profil din Belgia sau din Suedia.

Pe listă se află și cel mai exclusivist eveniment din România, „Dinner in the Forest“ (cină în pădure – n.n.), organizat, de regulă, la Turda, de către Pamela Roussos-Rațiu, nora lui Ion Rațiu, regretatul lider al românilor din exil. La acest eveniment, renumitul chef Paul Bloomfield, de la Universitatea Oxford Brookes, a inclus uleiurile presate la rece în rețetele sale. Preferatul său este uleiul de nucă, pe care îl promovează în Marea Britanie, acolo unde, grație Alteței Sale Regale Principele Charles al Țării Galilor, Moștenitorul Coroanei Regatului Unit, alimentele din Transilvania se bucură de o prețuire aparte.

În acest an, Felicia Tulai a reușit să găsească un furnizor de semințe de in bio care dispunea de toate certificările necesare, apoi a obținut, la rândul său, certificarea de procesator de ulei bio, iar apoi a început să livreze pe piață primul ulei bio marca Luna Solai.

Cele mai citite

Alertă de avalanșe pe Valea Prahovei: Salvamontiștii avertizează asupra riscurilor

Salvamontiștii din Prahova atrag atenția asupra riscului ridicat de avalanșe în zona montană, ca urmare a ninsorilor abundente din ultimele zile și a vântului...

Finanțări europene de peste 1 milion de euro pentru companiile din țară. Cum pot fi accesați banii

Companiile din regiunile Sud-Est și Nord-Est ale României vor avea acces la noi linii de finanțare europeană, inclusiv granturi consistente pentru dezvoltare și deschiderea...

Amazon extinde investițiile în inteligența artificială: 4 miliarde de dolari suplimentari pentru startup-ul AI Anthropic

Amazon a anunțat vineri o investiție suplimentară de 4 miliarde de dolari în startup-ul de inteligență artificială Anthropic, fondat de foști lideri ai OpenAI,...
Ultima oră
Pe aceeași temă