» Regulamentul Bancii Nationale privind actualizarea datelor clientilor bancari nu are nici o legatura cu alte documente pe care banca va sugereaza sa le semnati si pe care aveti dreptul de a le refuza. Singurul act care poate fi impus spre completare este formularul cu datele personale ale clientului, care ocupa fix o coala A4.
Mai multe banci din romania incearca sa profite de un regulament BNR care vizeaza combaterea spalarii banilor si a finantarii actiunilor teroriste pentru a-si pune la punct si relatiile contractuale cu propriii clienti. Din informatiile obtinute de Romania libera, bancile respective adauga la formularul standard care trebuie completat cu datele clientului si un document de tipul "conditii generale de utilizare a contului curent". "Regulamentul numarul 9/2008 al BNR face referire stricta doar la datele personale minimale care trebuie completate de client. Este adevarat ca bancile au dreptul, in functie de propriile norme, sa ceara si alte date, insa in nici un caz nu pot lega cerintele BNR de alte documente care tin strict de relatia contractuala intre client si banca, asa cum este si cazul unui document care contine conditii generale de utilizare", explica Mugur stet, purtatorul de cuvant al BNR.
Recunosc doar pe jumatate
Bancile contactate de R.l. spun ca, intr-adevar, in cateva cazuri punctuale le-au cerut clientilor sa semneze si alte documente in afara de cele obligatorii. "Am considerat ca, daca tot vin la banca pentru a completa formularul standard, putem profita de ocazie pentru a ne pune la punct si relatiile contractuale. Clientul poate refuza sa semneze documentele atasate, insa se supune astfel unor riscuri", spun reprezentantii uneia dintre cele patru banci pentru care am primit pana acum sesizari de la cititori.
Problema apare insa atunci cand, asemenea cazurilor noastre, documentele care trebuie semnate au cateva zeci de pagini si contin clauze esentiale privind drepturile si obligatiile clientului si ale bancii, inclusiv date privind dobanzile si comisioanele. In acest context, clientul nu are posibilitatea de a parcurge, cu atat mai putin de a intelege, toate aceste prevederi in cele cateva minute petrecute la ghiseu. Or, angajatii bancii anunta, de multe ori, ca documentele respective trebuie semnate la pachet cu formularul pentru date personale, "pentru ca asa impune regulamentul BNR". Lucru absolut fals.
Puteti refuza actele
Senatorul PDL Iulian Urban, initiatorul legii falimentului personal, spune ca orice client are tot dreptul de a refuza sa semneze actele pe care banca i le pune in fata. "Pana la urma, chiar si regulamentul BNR este un act neconstitutional, dar nu despre asta este vorba. In ceea ce priveste documentele suplimentare, clientii au tot dreptul sa le refuze si chiar ar trebui sa o faca. Daca banca trece la penalizari precum blocarea contului, exista destule cai pentru a-ti face dreptate, inclusiv legea penala", considera Urban.