11 C
București
duminică, 28 aprilie 2024
AcasăSpecialConsultantul fiscal Mădălina Ion: „Splitarea“ TVA va încuraja evaziunea. Guvernul Tudose...

Consultantul fiscal Mădălina Ion: „Splitarea“ TVA va încuraja evaziunea. Guvernul Tudose descurajează firmele care-și plătesc taxele | ANALIZĂ

Pe data de 31 august a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța Guvernului numărul 23 privind plata defalcată a TVA. Am încercat să fac o analiză sumară despre ce presupune această modificare legislativă, cât este de ușor de implementat și care vor fi efectele?

Costuri suplimentare pentru bănci. În primul rând, instituțiile de credit vor trebui:

– Să identifice dintre clienții lor pe toți aceia care sunt persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA – acest lucru pare ușor în măsura în care băncile au în bazele lor de date, într-un câmp separat CIF-ul clienților și atributul fiscal („RO”) actualizate la zi (pentru a nu-i include și pe cei cărora li s-a anulat codul de TVA) (art. 5).

– Să deschidă automat și fără costuri suplimentare, pentru clienții lor, un cont de TVA (art. 5) care va trebui să conțină în structura codului IBAN șirul de caractere „TVA” și codul de țară al României. Acum, din câte am observat eu, cam toate codurile IBAN includ codul de țară al României, dar introducerea șirului de caractere „TVA” s-ar putea să fie o problemă.

– Să creeze un set suplimentar de controale asupra acestui cont care:

                 – Să nu permită eliberarea de numerar

                  – Să nu permită debitarea contului (respectiv retragerea de numerar din acest cont) fără aprobarea ANAF decât în corespondență cu anumite conturi;

                    – Să permită debitarea lui în corespondență cu contul curent al titularului doar cu aprobarea ANAF și doar în corespondență cu un cont curent deschis la instituția de credit respectivă.

Să sigure plata defalcată a TVA în cazul oricăror instrumente de plată emise după 1 ianuarie 2018.

Eu nu am informații privind o simulare a costului implicat de implementarea acestor controale suplimentare, dar bunul simț îmi spune că acestea vor fi considerabile și, în modul cel mai probabil, vor fi transferate sub forma unor comisioane bancare mai mari agenților comerciali.

Odată deschise aceste conturi, băncile au obligația comunicării imediate a contului, condițiilor de utilizare și a costurilor aferente tuturor celor cărora le vor deschide aceste conturi.

Agenții comerciali, în special cei ce au conturi curente deschise la mai multe bănci, vor avea la dispoziție 90 de zile să renunțe la o parte din aceste noi conturi fără costuri suplimentare.

 

Obligații dure pentru firme

Pe de altă parte, agenții economici, persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor trebui să:

 – Anunțe conturile de TVA către toți partenerii de afaceri;

 – Suporte costurile de administrare (probabil mai mari) ale acestor conturi.

Bineînțeles că toate livrările/prestările achitate prin ordin de plată vor trebui încasate în două conturi: valoarea netă în contul curent, iar TVA în contul de TVA. Pe de altă parte, pentru orice achiziție achitată prin ordin de plată, TVA va putea fi plătită din contul de TVA.

Acest lucru va însemna mai mult decât dublarea volumului de muncă pe care îl prestează cel ce face plățile. Acesta nu doar că va face două plăți în loc de una, dar va trebui să verifice și că suma virata în contul de TVA este cea corectă și că suma totală este corectă, etc.

Pentru încasările și plățile cu numerar/card, agenții economici vor trebui să facă zilnic următorul calcul: TVA colectat – TVA deductibil = TVA de virat în contul de TVA și

Dacă rezultatul va fi pozitiv, înseamnă că vor avea de virat această sumă în maxim 7 zile lucrătoare (în general 9 zile calendaristice),

dar dacă rezultatul va fi negativ nu vor putea retrage banii din contul de TVA decât cu aprobarea ANAF care trebuie să fie eliberată în maxim 3 zile de la data depunerii cererii, dar, atenție, după efectuarea unei verificări! Oare are ANAF atâtea resurse cât să poată verifica în 3 zile toți agenții economici?!, pentru că, în mod evident, toți agenții economici au TVA deductibilă (achitată cu numerar sau cu card) și toți vor încerca să-și recupereze acest TVA, altfel fondurile respective vor rămâne blocate în contul de TVA. Și nimeni nu se bucură când banii sunt blocați, nici agenții economici și nici statul.

Nici un efect în combaterea evaziunii

Agenții economici, dacă nu vor să rămână cu fonduri blocate, vor trebui să solicite aprobarea și verificarea ANAF ori de câte ori vor avea TVA deductibilă mai mare decât cea colectată pentru tranzacțiile cu numerar/card bancar.

Mai mult, dacă într-o anumita perioadă fiscală sumele din contul bancar de TVA trebuie suplimentate cu sume din contul curent al titularului pentru a permite plata TVA de plată la sfârșitul perioadei și, presupunând că în perioadele următoare sumele din contul bancar de TVA acoperă atât necesarul pentru plata TVA de plată al perioadelor respective, dar și suma finanțată (în trecut) din contul curent, această sumă nu va putea fi recuperată decât în urma aprobării ANAF care se va face în urma verificării.

Eu cred că cei ce nu plătesc TVA acum nu o vor plăti nici în continuare. Părerea mea este că tot acest hățiș, în loc să ducă la un grad mai ridicat al colectării TVA, va descuraja agenții economici dacă nu cumva îi va încuraja chiar să se re-îndrepte către „economia subterană” din care ne chinuim să ieșim de mai bine de 20 de ani.

Cine va mai plăti taxe și impozite?

Și, poate că nu stăteau lucrurile prea trist, ordonanța vine și cu un nou set de penalități. Pentru sumele nevirate la timp în contul de TVA sau pentru viramentele a căror sumă e greșită (în defavoarea statului) necorectate într-o perioadă de 7 zile lucrătoare se percepe o penalitate de 0,06% pe zi (de 3 ori mai mare decât penalitatea percepută pentru celelalte taxe și impozite) pentru primele 30 de zile. Această penalitate este de 50% dacă sumele respective/diferențele nu sunt virate în contul bancar de TVA în 30 de zile.

Dacă în urmă cu doi ani de zile lăudam odată cu rescrierea Codului Fiscal, intenția evidentă a legiuitorului din acea vreme pentru a atrage investitori străini, pentru a impulsiona investițiile și, implicit, crearea de noi locuri de muncă, acum se pare că legiuitorul vrea să-i îndepărteze pe toți potențialii investitori și să-i împovăreze pe cei care, de voie de nevoie, mai încearcă să desfășoare o activitate economică în Romania. Dacă această nouă strategie va „da roade”, oare cine va mai plăti impozite și taxe în țara asta peste 2 ani?! 

Cele mai citite

Așteptarea de 9 ani a luat sfârșit. FCSB e noua campioană a României la fotbal

Un singur punct mai avea nevoie FCSB, în meciul de sâmbătă seara cu Farul Constanța, pentru a se încorona noua campioană a Superligii. În...

Așteptarea de 9 ani a luat sfârșit. FCSB e noua campioană a României la fotbal

Un singur punct mai avea nevoie FCSB, în meciul de sâmbătă seara cu Farul Constanța, pentru a se încorona noua campioană a Superligii. În...
Ultima oră
Pe aceeași temă