Noua tendinta internationala in ceea ce priveste reality-show-urile este trecerea acestora intr-un format “pastila” – scurtarea episoadelor difuzate zilnic sau saptamanal, se arata intr-un material publicat in ultimul numar al revistei L’Espresso.
Criza formatelor de lunga durata i-a determinat pe producatori sa opteze pentru show-uri desfasurate pe mai putine zile si ore, facandu-le sa semene cu celebrele “candid camera”.
Dupa perioada infloritoare a reality-urilor in care protagonistii erau inchisi pentru cateva luni intr-un apartament gigant sau pe o insula din Caraibe, formatele alternative care incep sa-si faca intrarea pe piata media se plaseaza sub conceptul “instant reality”, care aleg calea de mijloc, un hibrid intre reality-show-ul traditional si filmarile cu camera ascunsa ale emisiunilor de divertisment.
Unul dintre acestea este difuzat de Discovery Real Time (canalul 118 Sky) si se intituleaza “In timp ce erai plecat”. In timp ce protagonistul este plecat de acasa chiar si pentru un weekend, echipa care realizeaza programul ii restructureaza casa, apartamentul, locul in care traieste.
Cererile pe care le fac apropiatii victimelor farselor sunt dintre cele mai ciudate: sa se creeze un spatiu gol in locul unei case, creat de un fals accident aviatic, sau transformarea unui hambar intr-o statie de benzina in stil american anii ’50. In alte doua cazuri, sotia si sora protagonistului le-au cerut celor de la “In timp ce erai plecat” sa creeze un ambient rafinat, care sa valorifice pasiunea acestuia pentru vinuri, in timp ce prietenii si rudele unui cuplu de nevazatori au pus la cale un complot, transformandu-le acestora casa intr-un “paradis al simturilor”.
Unul din momentele interesante ale show-ului este, dincolo de cel in care “victimele” incaseaza surpriza contactului cu transformarile radicale pe care le-a suferit casa lor, acela in care arhitecti, zidari, tamplari, dulgheri, electricieni , instalatori se strang pentru a demonta tot decorul. Femei si barbati care arata bine si care tind, noteaza ironic L’Espresso, “sa sparga cliseul clasei muncitoare prost hranite. Niste supereroi constienti de puterile lor, care incep sa demoleze, sa demonteze, sa distruga, pentru ca apoi sa reconstruiasca, sa produca si sa inventeze solutii noi si sa le si aplice”.