12.2 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialPremiul Academiei "Charles Cros" pentru muzica noastra traditionala

Premiul Academiei “Charles Cros” pentru muzica noastra traditionala

Dupa aproape patru decenii, una dintre distinctiile Academiei Franceze a discului, “Charles Cros”, a fost conferita uneia dintre cele mai substantiale colectii de muzica traditionala din Romania. In cadrul sectiunii “Musiques du Monde” premiul “Coups de Coeur” a fost atribuit colectiei “Ethnophonie”, condusa de etnomuzicologul Speranta Radulescu. Actualul format al colectiei este realizat incepand cu anul 2000, cand este initiata gravarea in varianta CD, fiecare disc fiind insotit de ample brosuri ilustrate, bilingve, in engleza-franceza si apoi romana-engleza. Colectia se doreste a ramane, pe termen nedefinit, un organism viu, care sa surprinda viata muzicilor traditionale din tara noastra. Este astfel continuata peste generatii stradania eminentului savant etnomuzicolog care a fost Constantin Brailoiu, este concretizata stradania membrilor cunoscutei fundatii ce poarta numele eminentului cercetator care a fost Alexandru Tzigara Samurcas. Din echipa actuala a realizatorilor colectiei au mai facut parte Steliana Mocanu, Costin Moisil, Florin Iordan, cercetatori daruiti cauzei promovarii muzicilor noastre traditionale in contextul international al dinamicii actuale a valorilor. Amintesc, dintre titlurile colectiei, “Sfarsit de mileniu in satul romanesc”, Fanfara “Zece Prajini”, “Haiducii de altadata”, “Muzica romaneasca si maghiara din centrul Transilvaniei”, “Muzica ucrainenilor si evreilor din Maramures”, “Muzica tiganeasca din Transilvania”, “Muzica veche din Moldova de Sud”… “Incepand cu anul 2002 Ð imi marturisea doamna Speranta Radulescu Ð realizatorii se hotarasc sa-si denumeasca Ethnophonie toate gesturile culturale pe care le comit, concertele, animatiile muzicale, conferintele, cartile si brosurile etnomuzicologice. Extensia este justificata de faptul ca toate urmaresc acelasi scop, anume popularizarea muzicii de traditie orala si impunerea acesteia drept o alternativa genuina si de reala calitate pentru muzica folclorica oficiala, sustinuta in continuare in Romania, de anume medii, de oameni politici, de cei bogati, de tot felul de personaje influente si lipsite de gust”.
Partea a doua a festivitatii dedicate acestui eveniment la Muzeul Taranului Roman a fost rezervata, cum era firesc, muzicii; au evoluat formatii vocal-instrumentale din Oas si din Moldova, din Botosani.
Este de mentionat faptul ca in urma cu aproape patru decenii distinctii ale Academiei Franceze a Discului au mai fost conferite in Romania unei imprimari datorate Mariei Tanase, in limba franceza, si primei editii discografice a operei enesciene “Oedipe”, editie realizata de casa “Electrecord” cu participarea muzicienilor nostri.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă